تأسیس ۱۰ بنیاد فرزانگان در سطح کشور

حسین نحوی‌نژاد رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور از تأسیس ۱۰ بنیاد فرزانگان در سطح کشور خبر داد. حسین نحوی‌نژاد با اعلام این خبر گفت: بنیاد فرزانگان یک نهاد نیمه دولتی و مردمی است که با همکاری بهزیستی و کمیته‌ی امداد امام راه‌اندازی می‌شود و کار ارائه‌ی خدمات اجتماعی، فرهنگی و ورزشی به سالمندان را […]

حسین نحوی‌نژاد رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور از تأسیس ۱۰ بنیاد فرزانگان در سطح کشور خبر داد.

حسین نحوی‌نژاد با اعلام این خبر گفت: بنیاد فرزانگان یک نهاد نیمه دولتی و مردمی است که با همکاری بهزیستی و کمیته‌ی امداد امام راه‌اندازی می‌شود و کار ارائه‌ی خدمات اجتماعی، فرهنگی و ورزشی به سالمندان را بر عهده دارد.

وی همچنین از تصویب کلیات طرح بیمه‌ی مراقبت از سالمندان در شورای عالی بیمه اطلاع داد و افزود: این طرح شامل پرداخت تمام هزینه‌‌های مراقبت از سالمندان خواهد بود که سالمندان در صورت بدسرپرست بودن یا نداشتن مراقب و خانواده و یا تحت پوشش بیمه نبودن، نگرانی برای هزینه‌های مراقبتی خود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۳۰ درصد سالمندان کشور از پیوست بیمه‌ی تکمیلی در ساختار بیمه‌ای خود بهره‌مند هستند گفت: طرح بیمه‌ی مراقبت از سالمندان، تمام هزینه‌های مراقبتی شامل خدمات بهداشتی، درمانی، مراقبتی و نگهداری سالمندان اعم از اینکه تحت پوشش بیمه‌های درمانی باشند یا نباشند را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: این طرح پس از بررسی و تصویب جزئیات به صحن دولت می‌رود تا در صورت نیاز، لایحه‌ی مربوطه در کمیسیون تخصصی و صحن دولت تصویب و به مجلس ارائه شود.

وی در خصوص تأمین منابع پرداخت هزینه‌های این بیمه گفت: سه منبع یارانه‌ی سازمان بهزیستی، درآمدهای طرح هدف‌مندی یارانه‌ها و حق بیمه خود سالمندان در طی دوران اشتغال، برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی گفت: ۲۸۰ هزار سالمند در حال حاضر تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و حدود ۳ میلیون نفر نیز از خدمات مستمری و درمانی کمیته امداد و صندوق‌های بازنشستگی دولتی و غیر دولتی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه طبق سرشماری سال ۹۰، حدود ۶ میلیون سالمند در کشور زندگی می‌کنند گفت: اگر بخواهیم متناسب با شیب تند سالمندی در جمعیت کشور پیش برویم، باید سریع‌تر حرکت کنیم.

454545545

وی یادآور شد: بر اساس برآوردهای سازمان بهزیستی، تا کمتر از ۳۰ سال دیگر، یک چهارم جمعیت کشور سالمند خواهند بود که این صعود جمعیت سالمندان، تدابیر بسیار ویژه‌ای را در سطح سازمان‌های دولتی و نهادهای مردمی، طلب می‌کند.

رئیس شورای ملی سالمندان کشور از وجود ضمانت‌اجرایی برای سیاست‌ها و برنامه‌های این شورا سخن گفت.

وی افزود: از آنجا که این شورا بر اساس قوانین برنامه‌ی سوم و چهارم توسعه تأسیس شده، تصمیمات و برنامه‌های آن برای تمام دستگاه‌ها لازم‌الاجراست.

وی با تأکید بر اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی باید برای ساماندهی امور سالمندان همکاری جدی داشته باشند گفت: در سال گذشته به منظور تکریم سالمندان، به بانک‌ها بخشنامه شد که برای این قشر از جامعه، نوبت‌دهی جداگانه منظور شود اما اینکه این بخشنامه تا چه میزان اجرایی شده، همه‌ی ما باید احساس مسؤولیت کرده و آن را پیگیری کنیم تا به اجرای کامل برسد.

وی همچنین از راه‌اندازی پورتال شورای عالی سالمندان کشور، چاپ کتاب و بروشور، تدوین سند جامع سالمندان و تشکیل شورای ساماندهی سالمندان در ۲۰ استان کشور، به عنوان برنامه‌هایی یاد کرد که تا کنون توسط شورای عالی سالمندان کشور به اجرا درآمده است.

وی خواستار ورود همه‌ی نهادهای دولتی و مردمی بخصوص در بخش فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه‌ی مشکلات و آسیب‌های دوران سالمندی شد.

نحوی‌نژاد گفت: مسائل سالمندان، در آینده‌ی نزدیک به نوعی همه‌ی خانواده‌های ایرانی را درگیر می‌کند بنا بر این تمام مردم باید در مقابل این مسئله حساس باشند و آن را یک مسئله‌ی مهم و حیاتی برای خانواده تلقی کنند.

وی افزود: سازمان بهزیستی، کارگاه‌های آموزشی برای بررسی و یافتن راهکار برای مشکلات و آسیب‌های دوران سالمندی را آغاز کرده و انتظار می‌رود تمام دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما، مطبوعات، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای امامت جمعه در سراسر کشور، در این زمینه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی کنند.