آموزش/ راهکارهای خانگی رفع گرفتگی عضلات

دکتر هادی شجاعی متخصص طب فیزیکی گفت: هنگام گرفتگی عضلات باید ماهیچه و عضله منقبض شده را کشیده و منبسط کرده، سپس آن را به آرامی ماساژ داد تا آزاد و شل شود. در مورد گرفتگی ماهیچه ساق پا، باید وزن را بر روی پای منقبض شده قرار داده و زانوی را به آرامی خم کرد. شجاعی […]

دکتر هادی شجاعی متخصص طب فیزیکی گفت: هنگام گرفتگی عضلات باید ماهیچه و عضله منقبض شده را کشیده و منبسط کرده، سپس آن را به آرامی ماساژ داد تا آزاد و شل شود.

در مورد گرفتگی ماهیچه ساق پا، باید وزن را بر روی پای منقبض شده قرار داده و زانوی را به آرامی خم کرد.

شجاعی گفت: اگر فرد قادر به ایستادن نیست، در حالیکه پای منقبض خود را باز کرده‌، بر روی زمین یا صندلی بنشیند و تلاش کند تا پای آسیب دیده خود را در همان حالی که پای همچنان راست و مستقیم باقی مانده است، به سمت سر خود بالا بکشد. این حالت به برطرف شدن گرفتگی عضلات عقب ران نیز کمک می‌کند.

این متخصص طب فیزیکی گفت: برای گرفتگی عضلات ماهیچه چهار سر جلوی پا نیز می توان از یک صندلی استفاده کرده، فرد در حالیکه محکم بر روی آن نشسته‌، سعی کند پای آسیب دیده خود را به سمت باسن خود بکشد.

وی افزود: دوش گرفتن با آب گرم یا جریان آب گرم بر روی ماهیچه منقبض شده نیز می‌تواند در برطرف نمودن گرفتگی موثر باشد ولی ماساژ دادن ماهیچه منقبض شده با یخ به کاهش درد کمک می کند.