مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک

مراقبت خانگی از سالمندان تحت پوشش هیچ بیمه ای نیست

دکتر حسین نحوی نژاد مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک گفت:جمعیت سالمندی رو به افزایش است یعنی ما در سال 1430 حداقل بیست میلیون سالمند خواهیم داشت.

دکتر حسین نحوی نژاد مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک گفت:جمعیت سالمندی رو به افزایش است یعنی ما در سال ۱۴۳۰ حداقل بیست میلیون سالمند خواهیم داشت. اگر همه نکات برای حفظ سلامتی افراد رعایت شود و به سالمندی سالم برسند باز هم در افقی که انتظار بیست میلیون سالمند را داریم حداقل یک میلیون سالمند نیازمند را خواهیم داشت. این حجم از سالمند را نمی شود در آسایشگاه ها نگهداری کرد.

دکتر حسین نحوی نژاد مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک در گفت و گو با خبرنگار سلامت رکنا گفت:مشکل اساسی در رابطه با سالمندی ، نگرش است. تمام کارهایی که در مورد سالمندان انجام می شود برگرفته از نگرش مسئولین یا مردم عادی به سالمندی است. اگر نگرش ما طوری باشد که فردی که به سن سالمندی رسیده و به اصطلاح از کار افتاده شده، باید خانه نشین شود و هیچ برنامه ای برای به کار گیری سالمندان و اوقات فراغت آنها نداریم. به این صورت ما عملاً سالمندان را سوق می دهیم به سمتی که زمینگیر بشوند و نیاز به فرزندان و یا حضور در یک آسایشگاه را داشته باشند.

حسین نحوی نژاد با تعریف سالمندی ادامه داد: سالمندی تقویمی و سالمندی واقعی  با هم فرق هایی دارند ممکن است به سن سالمندی نرسیده باشیم اما به دلیل روش های غلط زندگی دچار ناتوانایی و عدم مشارکت اجتماعی و عدم مولد بودن هستم. ممکن است که خیلی سال هم گذشته و فرد هنوز کار میکند و بسیار پرتوان است می تواند ضمن اینکه به کسی نیازی ندارد به دیگران هم کمک کند. راه حل این بحران این است که هم در مطبوعات و هم در رسانه ها به ویژه صداو سیما نمونه های سالمندی موفقی که کارهای خاصی کرده اند اشاره بشود. روش سالمندی صحیح و حفظ و تناسب اندام و فعال بودن فکر را به به سالمندان بیاموزیم. راه های دوری از افسردگی را به آنها بیاموزیم. انتظارهایی که برآورده نمی شوند خود عامل افسردگی است.

این پزشک  با اشاره به جای خالی برنامه ریزی دولت و مجلس برای سالمندان ادامه داد:ضمن اینکه در جامعه امروز ما منابع کم است بنابراین باید به خودشان متکی باشند. قسمت اعظم مراقبت ها خود مراقبتی خواهد بود این امر باعث می شود که خود فرد بیمار و زمین گیر نشود. در برنامه هایی که دولت در مجلس تصویب می کند یک برنامه هایی برای امور بهداشتی درمانی فراغتی سالمندان و بزرگان جامعه داشته باشند. سهولت دسترسی سالمندان به داروها و مکمل های غذایی را به طور عملی نه در حد بخشنامه و دستور، در برنامه های دولت بگنجانند.

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک  با توجه به مشکلات شهری سالمندان و شهرسازی برای سالمندان افزود: مشکل بعدی برای سالمندان بحث عبور و مرور آنها است. بسیاری از سالمندان شرایط خروج از منزل و دسترسی به مترو و اتوبوس و حمل نقل عمومی را ندارند. نبود نور و روشنایی کافی در معابر با توجه به کاهش دید سالمندان برای آنها مشکلات زیادی را پدید آورده است.رمپ ها و پله های مناسب و سرویس های بهداشتی مناسب همه این ها عواملی هستند که حضور سالمندان را در جامعه محدود می کند.

او با تاکید براینکه بیمه های مراقبتی در تامین هزینه های پرستاری از سالمندان ناتوان هستند اضافه کرد: اساسی ترین مشکل سالمندان در حال حاضر بیمه ها هستند؛ چرا که بیمه ها مراقبتی نیستند. اگر فرد بازنشسته دچار عارضه قلبی بشود ممکن است هزینه جراحی را بیمه تامین اجتماعی پرداخت کند. اما اگر نیازمند به مراقبت داشته باشد تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار نمی گیرد. باید شخص یا خانواده ایی داشته باشد که از او مراقبت کند و یا سرمایه ایی داشته باشد که بتواند هزینه پرستار خصوصی را متقبل بشود.

نحوی نژاد با ارائه پیشنهاداتی گفت: برای حل این سه مشکل در گام اول باید تغییر نگرش  صورت بگیرد و دیگری  اجرای برنامه های عملی  در این حوزه است و سوم اینکه دولت باید در بیمه بازنشستگان بازنگری کند.

او با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در کشور ادامه داد: جمعیت سالمندی رو به افزایش است یعنی ما در سال ۱۴۳۰ حداقل بیست میلیون سالمند خواهیم داشت. اگر همه نکات برای حفظ سلامتی افراد رعایت شود و به سالمندی سالم برسند باز هم در افقی که انتظار بیست میلیون سالمند را داریم حداقل یک میلیون سالمند نیازمند را خواهیم داشت.

نحوی نژاد افزود: این حجم از  سالمند را نمی شود در آسایشگاه ها نگهداری کرد. ما نمیتوانیم در چند سال آینده این ظرفیت را چند برابر کنیم. بنابراین باید خدمات در منزل را گسترش بدهیم. هم خانواده ها و هم مراقبین آموزش لازم را ببینند. سالمندانی هم که توان مالی ندارند، بیمه های مراقبتی کمک بسیار خوبی به آنها خواهد کرد. فرد در زمانی که شاغل است پولی را به عنوان بیمه می پردازد تا در زمان سالمندی بیمه موظف میشود در یکی از سرویس های خدمات در منزل و یاخدمات شبانه ، پاره وقت یا تمام وقت خدمات را به سالمند برگرداند. در این حالت سالمند را حتی اگر فرزندانش هم رها کنند جامعه آنها را رها نمیکند.

او درباره سالمندان بدون بیمه گفت:سالمندانی که بیمه ایی نداشتند، وظیفه نهاد های مراقبتی و مددکاری است که از آنها حمایت کنند.

نحوی نژاد تاکید کرد: سالمندی در سال های آینده از دو وجه متفاوت خواهد بود. در سال های آینده با توجه به رشد خدمات بهداشتی و درمانی با طول عمر بالاتری در سالمندان روبرو هستیم. سالمندان با توجه به شهرنشینی و عدم تحرک نوع تغذیه و عدم تحرک آلودگی هوا سالمندان سالم کمتری خواهیم داشت و سالمند وابستگی کامل به دارو دارد و امید به زندگی پویا کم تر بشود.

مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک گفت:در اصل ما بحران سالمندی نداریم. بحران سالمندی ایجاد می شود زیرا برنامه ایی نداریم در خیلی از کشور ها سالمندان نه تنها تهدید نیستند بلکه فرصت هستند. در دوره کرونا ما بیشتر نگران سالمندان بودیم اما بسیاری از افراد جوان فوت شدند. حتی سالمندان مراقبت از جوانان می کردند.

او با انتقاد از عملکرد دولت درخصوص سالمندان گفت: جهان چهل سال است که در مورد سالمندی کار می کند .در ایران به صورت جزیره ایی عمل می شود.در ایران اقدام عملی انجام نمی شود.تامین اجتماعی با بیمه سلامت هیچگونه همخوانی ندارد وزارت بهداشت با وزارت رفاه هیچ ارتباطی ندارد مراکز خصوصی در حال ورشکستگی هستند.

نحوی خاطر نشان کرد: دهه شصتی ها از سال ۱۴۲۰ به سن سالمندی میرسند. یعنی سالمندان به بیست میلیون می رسند و تبدیل به بحران میشود. حتی ممکن است والدینی داشته باشند که آنها هم مبتلا هستند. یک معضل مضاعف در این زمینه ایجاد میشود.

حسین نحوی نژاد تاکید کرد:بیمارستان های ما پزشک محور هستند. اصل باید حفظ سلامت باشد. باید روی بهداشت سرمایه گذاری بشود.بیماری اختلالات شناختی و کمبود حافظه و زوال عقل برای سالمندان در سال های آینده پیش بینی میشود. استفاده از مشروبات الکی و داروها و استعمال دخانیات موجب گسترش بیماری های کبدی و ریوی در سالمندان میشود.