استان مرکزی رتبه سوم جمعیت سالمندان کشور را دارد

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش خبرنگار ایمنا از مرکزی، محمود حسین‌آبادی پیش ازظهر امروز _یکشنبه سوم دی_ در نشست هم اندیشی تشکل‌های سلامت با مسئولان مراکز و بنیادهای تحت حمایت بهزیستی استان و با حضور فتح‌آبادی مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد اظهار کرد: هم اینک سه بنیاد فرزانگان […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش خبرنگار ایمنا از مرکزی، محمود حسین‌آبادی پیش ازظهر امروز _یکشنبه سوم دی_ در نشست هم اندیشی تشکل‌های سلامت با مسئولان مراکز و بنیادهای تحت حمایت بهزیستی استان و با حضور فتح‌آبادی مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد اظهار کرد: هم اینک سه بنیاد فرزانگان در شهرستان اراک و دلیجان فعالیت دارند.

وی افزود: طبق آمارهای موجود ۱۰ درصد جمعیت کشور یعنی حدود ۹ میلیون نفر جمعیت کشور را سالمندان تشکیل داده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به اینکه ۱۱۹ هزار نفر تحت پوشش این اداره کل هستند تصریح کرد: از این تعداد ۳۳ هزار نفر از خدمات مستمر در حوزه‌های توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری استفاده می‌کنند.

حسین‌آبادی افزود: سازمان بهزیستی در بحث آسیب‌های اجتماعی و سایر فعالیت‌ها، نیاز به حمایت‌های مراکز تحت نظارت دارد.

وی اظهار کرد: حجم بالا و دشواری کار در بهزیستی می‌طلبد که مراکز و بنیادهای تحت حمایت همسو و مرتبط همگام با همدیگر فعالیت کنند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: مراکز مثبت زندگی یکی از اقدامات خوب بهزیستی است که توانست خدمات خود و میزان دسترسی به خدمات بهزیستی را گسترش دهد.

حسین‌آبادی گفت: مراکز مثبت زندگی به نحوی خدمات را به محله مراجعین ارائه می‌دهد و یکی از بزرگترین پروژه‌های تحول مدیریتی بهزیستی است.

وی افزود: یکی از اقداماتی که از سوی بهزیستی به طور جدی پیگیری می‌شود، انجام خدمات اجتماع محور است که در واقع مشکلات محله با نگرش اجتماع محور که یک کار تخصصی مددکاری اجتماعی است، بررسی و برطرف شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی تاکید کرد: مراکز غیر دولتی بازوان سازمان بهزیستی هستند و در موارد مختلف کمک‌های مومنانه خود را برای جامعه هدف بهزیستی ارسال می‌کنند.

حسین‌آبادی افزود: هر کدام از این مؤسسات، مطابق پتانسیل‌های خود در کنار سازمان بهزیستی مشکلات مددجویان را مرتفع می‌کنند.

وی توجه به سلامت جسم و روان را از وظایف عمده بهزیستی دانست و گفت: گرچه بهزیستی موظف است به افراد جامعه که دچار مشکلات جسمی و روحی شده‌اند توجه کند اما پرداختن به روح و روان مردم اهمیت بیشتری داشته و سلامت جامعه را تضمین می‌کند.

سازمان‌های مردم نهاد نقشی بی‌بدیل در ارتقای شاخص‌های سرمایه اجتماعی دارند

در ادامه‌ غلامرضا فتح‌آبادی مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به عنوان شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی همواره نقشی بی‌بدیل در ارتقای شاخص‌های سرمایه اجتماعی دارند.

وی بیان کرد: هم اینک ۶۰۰ سازمان مردم نهاد داریم که ۹۰ درصد در حوزه دوبخشی بهزیستی و سلامت فعالیت می‌کنند.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: شکل‌گیری سمن‌ها از حوزه سلامت آغاز شده و توسعه پیدا کرده و هم اینک طیف وسیعی از تشکل‌های مردم نهاد در این بخش فعالیت دارند و بالای ۹۰ درصد برنامه‌ها در حوزه فعالیت مردم نهاد تعریف شده است.

فتح‌آبادی تصریح کرد: تشکل‌های مردمی سرمایه‌های اجتماعی حوزه سلامت کشور هستند.

وی با اشاره به فعالیت بی‌سابقه سمن‌ها در کشورهای هند و پاکستان افزود: با توجه به حضور تشکل‌های مردم نهاد در همه بخش‌های جامعه در کشور ما نیز علیرغم حضور گسترده این نهاد فاصله زیادی تا رسیدن به شاخص جهانی داریم.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سازمان‌های مردم نهاد در مجموعه دانشگاه به عنوان شریک و هم پیمان واقعی هستند و بر اساس ظرفیتی که بر عهده آنان است فعالیت می‌کنند.

فتح‌آبادی اظهار کرد: تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به عنوان شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی همواره نقشی بی‌بدیل در ارتقای شاخص‌های سرمایه اجتماعی نظیر ایجاد روابط پایدار، گسترش انسجام اجتماعی، بسط مشارکت و اعتماد متقابل در حیات فرهنگی و مدنی و اجتماعی جامعه داشته اند و ما به دنبال بستر سازی برای توسعه فعالیت آنها هستیم.