به دبیری رئیس دبیرخانه سالمندان کشور

جلسه هم‌اندیشی تدوین آیین نامه اجرایی ایجاد بانک زمان

اولین جلسه هم‌اندیشی تدوین آیین نامه اجرایی ایجاد بانک زمان در کشور با حضور دستگاه‌های عضو شورای ملی سالمندان کشور به دبیری رئیس دبیرخانه سالمندان کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، اولین جلسه هم‌اندیشی تدوین آیین نامه اجرایی ایجاد بانک زمان در کشور با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای ملی سالمندان کشور به دبیری دکتر مژگان رضا زاده رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور برگزار شد.

دکتر مژگان رضا زاده در مورد بانک زمان گفتند: بانک زمان روشی برای تبادل خدمات است که در آن از واحد زمان به جای پول استفاده می‌شود. همه ما می‌توانیم دیگران را یاری کنیم و از همیاری دیگران هم بی‌نیاز نیستیم.

وی افزود: بانک زمان، روشی برای بهره‌مند شدن بهینه‌ همه افراد از مهم‌ترین سرمایه آن‌ها یعنی زندگی ایشان است. در بانک زمان افراد با یکدیگر همیاری می‌کنند و از همیاری دیگران هم استفاده می‌کنند و مقدار زمانی که برای این همیاری کردن صرف کرده‌اند، ثبت می‌شود. بعد از آن هر فرد می‌تواند با استفاده از این اعتبارات زمانی برای دریافت همیاری از بقیه افراد آن گروه استفاده کند.

لازم به گفتن است در ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، وزارت تعاون موظف شد تا با بهره گیری از شرکت‌های مردمی نسبت به ایجاد «بانک زمان» برای ارائه خدمات رایگان به افرادی که نیاز به مراقبت های ویژه از جمله نگهداری سالمندان و معلولین دارند، اقدام نماید.

در بند الحاقی(ت) ماده۳۱ آمده است: وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی موظف است در چهارچوب سیاست های کلی تأمین اجتماعی با بهره گیری از شرکت های مردمی نسبت به ایجاد بانک زمان برای ارائه خدمات رایگان به افرادی که نیاز به مراقبت های ویژه از جمله نگهداری سالمندان و معلولین دارند، اقدام نماید تا پس از جذب افراد علاقمند به ارائه خدمات اقدام و به میزان و نوع ارائه خدمات در هنگام نیاز خود یا افراد معرفی شده از سوی ایشان مورد حمایت قرار گیرند.