سند سالمندان استان خراسان جنوبی

خراسان جنوبی/ اولین گزارش از اجرای سند سالمندان خراسان جنوبی ارائه شد

سند سالمندان استان خراسان جنوبی که اوایل امسال به تصویب رسید، وارد مرحله اجرایی شده و دستگاه‌های اجرایی باید برنامه‌های عملیاتی خود را هر سه ماه یک بار ارایه دهند که همزمان با هفته سالمند نخستین محک با برگزاری هفت نشست خبری در یک روز زده شد.

سند استانی سالمندان در خراسان جنوبی ۶ هدف، ١٣ راهبرد و ١۴۶ برنامه عملیاتی دارد و برای ارائه خدمات مطلوب به سالمندان توسط دستگاه‌های اجرایی و عمومی از تیر امسال وارد فاز اجرا شده است.

ارتقای سطح فرهنگی جامعه درخصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی آنان، تقویت حمایت‌ها برای ارتقای سرمایه اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در امور سالمندی و تامین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان از اهداف شش‌گانه این سند است.

استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، ادارات کل بهزیستی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، ارتباطت و فناوری اطلاعات و سازمان مدیریت و برنامه ریزی جزو دستگاه‌های اصلی سند سالمندان محسوب شده و سازمان بازنشستگی، تامین اجتماعی، صدا و سیما، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ورزش و جوانان، جمعیت هلال احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران با بهزیستی در روند اجرای برنامه‌های این سند همکاری می‌کنند.

طبق مصوبه شورای سالمندان استان دستگاه‌های مسئول در این سند موظف شدند هر سه ماه یک بار گزارش اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت سالمندان و اجرایی شدن اهداف این سند را ارایه دهند.

از همین رو دبیرخانه شورای استانی سالمندان امروز نهم مهرماه همزمان با روز جهانی سالمندان نشست‌های خبری با حضور مدیران برخی دستگاه‌های مسئول به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ترتیب داد تا هفت مدیر اجرایی فرصت ارایه گزارش در حضور رسانه‌ها را داشته باشند.

دانشگاه علوم پزشکی، بنیاد فرزانگان استان، صندوق بازنشستگان کشوری، ادارات کل بهزیستی، ورزش و جوانان، بیمه سلامت و کمیته امداد امام خمینی (ره) در این نشست‌های خبری آنچه برای جامعه سالمندان در نظر گرفته‌اند را انعکاس دادند.

۱۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی سالمند است

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در این نشست به ارایه آماری از جامعه سالمندی استان پرداخت و گفت: ۱۰ درصد از جمعیت استان سالمند است و خراسان جنوبی از این حیث رتبه ۱۱ کشوری را دارد.

حسن شرفی با اشاره به وجود ۷۰ هزار سالمند در خراسان جنوبی اظهار کرد: با توجه به آمار سالمندان در استان مهمترین اقدام فرهنگسازی است که از گسترش خانه‌های سالمند در خراسان جنوبی جلوگیری کنیم و خانواده‌ها ترغیب به نگهداری سالمند در منزل شوند.

وی توسعه مشارکت اجتماعی سالمندان، توسعه کمی و کیفی خدمات توانبخشی سالمندان، توسعه و تقویت خدمات نگهداری از سالمندان را از برنامه‌های بهزیستی در راستای اجرایی شدن سند سالمندان استان عنوان کرد و گفت: به همین منظور هفت مرکز شبانه روزی در خراسان جنوبی از ۱۶۰ سالمند نگهداری می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۱۰ سالمند هم در پنج مرکز روزانه نگهداری می‌شوند افزود: پیگیری امور مربوط به مناسب‌سازی منزل و خودرو سالمندان دارای معلولیت و اعطای کمک بلاعوض در این زمینه از اقدامات بهزیستی است.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۸۲۱ سالمند در مراکز روزانه و ۱۰۰ نفر در منزل از خدمات توانبخشی بهزیستی استفاده می‌کنند گفت: علاوه بر این ۲ هزار و ۵۷۵ سالمند معلول از خدمات توانبخشی مراکز مثبت زندگی بهره مند می‌شوند.

شرفی، تهیه وسائل کمک توانبخشی، تشویق و ترغیب خانواده سالمندان با هدف مراقبت در منزل را از دیگر رویکردهای بهزیستی عنوان کرد و گفت: ۱۰۰ نفر با پرداخت کمک هزینه‌های مربوطه به مرکز (مراقبت و ویزیت در منزل) امسال حمایت شده‌اند.

راه اندازی کلنیک سالمندان در چهار شهرستان استان

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم از راه اندازی کلینیک سالمندان در چهار شهرستان استان خبر داد و گفت: در این کلینیک‌ها به طور ویژه پزشک خانواده ارائه خدمت می‌کند و کلینیک سالمندان مرکز استان در بیمارستان رازی روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه فعال است.

نرجس مصطفوی ادامه داد: بیمارستان‌های طبس، قاین و فردوس نیز از این زیرساخت برای برخی روزهای خاص می‌توانند ویژه سالمندان استفاده کنند.

وی گفت: کلینیک درد نیز از خرداد امسال در محل درمانگاه تخصصی امام رضا (ع) بیرجند راه اندازی شد و با تعرفه دولتی توسط ۲ فوق تخصص درد خدمت ارایه می‌کند.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: همچنین مراکز جامع سلامت دوستدار سالمند در چهار شهرستان استان از جمله بیرجند، طبس، فردوس و قاین راه اندازی شده که در آینده تعداد آن بیشتر خواهد شد.

بهره‌مندی سالمندان از مزایای صندوق بیماری‌های خاص

اما مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به راه اندازی صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج گفت: از آنجایی که بیشتر سالمندان مبتلا به بیماری‌های خاص یا صعب العلاج هستند از مزایای این صندوق در تامین بخش زیادی از هزینه‌های درمانی می‌توانند بهره بگیرند.

علی اربابی افزود: برخی سرطان‌ها در حوزه سالمندان فراوانی و شیوع بیشتری دارد که تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص بوده و خدمات خوبی از این محل می‌توان به جامعه هدف ارایه کرد.

وی یادآور شد: ۱۰۷ بیماری خاص تحت پوشش صندوق قرار گرفته و مشکلات مربوط به آلزایمر و زوال مغز اکنون پوشش بیمه‌ای خوبی از این صندوق دارد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: چون داروهای مربوط به این نوع بیماری‌ها جدید و گران قیمت بوده کمک خوبی به کاهش هزینه‌های درمان سالمندان است.

وی عنوان کرد: در مورد وسایل کمک توانبخشی نیز بیمه سلامت پرداختی‌هایی داشته و از این پس نیز حمایت‌ها ادامه دارد.

اربابی گفت: از ابتدای امسال ۳۰ میلیارد ریال فاکتور به بیماران تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص در استان پرداخت شده و بیش از سه یا چهار برابر این مبلغ نیز به طور مستقیم زمانی که فرد به مراکز درمانی مراجعه می‌کند، پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: تاکنون بیش از سه هزار بیمار برای عضویت در صندوق بیماران خاص و صعب العلاج استان نشان‌دار شده‌اند.

۷۰۰ سالمند زمین گیر در خراسان جنوبی

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه ۳۹ هزار و ۶۹۴ خانوار معیشت بگیر این نهاد حمایتی هستند گفت: از این تعداد ۲۲ هزار و ۷۴۴ خانوار، سالمند محسوب می‌شوند.

سید رضا حسینی افزود: ۷۰۰ نفر از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد زمین گیر بوده و پوشک می‌شوند که در این زمینه تحت حمایت خاص هستند و ۴۱۰ نفر هزینه پرستاری دریافت می‌کنند.

وی برگزاری طرح مفتاح الجنه و پایش بهداشت و سلامت را از مواردی عنوان کرد که برای سالمندان نیز شمولیت داشته و گفت: کارگاه های آموزشی محفل انس با قرآن و تجلیل از سالمندان موفق نیز در دستور کار است.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد خراسان جنوبی یادآور شد: ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار صعب العلاج نیز تحت پوشش کمیته امداد هستند که هزینه نگهداری آنان بنا به شرایط خانواده پرداخت می‌شود.

وی گفت: از ابتدای ابلاغ سند سالمندان به کمیته امداد مقارن با سه ماهه دوم امسال ۲۱ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال توان افزایی به سالمندان تحت پوشش پرداخت شده که عمدتا با هدف سرگرمی آنها بوده است.

ویزیت رایگان پزشک عمومی در پارک آزادی بیرجند

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری خراسان جنوبی هم به عنوان دستگاه همکار بهزیستی در این نشست خبری گفت: خراسان جنوبی ۱۹ هزار بازنشسته دارد که پرداخت و تامین حقوق آنان از وظایف اصلی این صندوق است.

محمد باقری نژاد افزود: از آنجایی که ۹ هزار و ۸۳ نفر از اعضای این صندوق سالمند هستند در راستای وظایف اجتماعی برنامه‌های رفاهی و ورزشی برای این جامعه هدف پیش بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه آحاد جامعه در تکریم سالمندان مسئولیت دارند عنوان کرد: در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، خانه امید واقع در پارک آزادی بیرجند راه اندازی شده که ویزیت رایگان پزشک عمومی روزهای زوج از ساعت ۱۰ تا ۱۲، دورهمی‌های ویژه سالمندان و برنامه‌های متنوع فرهنگی از اقدامات این خانه امید است.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری خراسان جنوبی اظهار کرد: هزار و ۶۶۶ نفر از اعضای صندوق بازنشستگی کشوری استان نیز امسال وام ۳۰۰ میلیون ریالی چهار درصد دریافت کرده اند.

وی گفت: فرهنگسازی برای احترام به سالمندان در جامعه ضروری است و دستگاه‌های اجرایی با ظرفیت‌های در اختیار باید به نیازهای این قشر توجه کنند.

حرمت و محبت ۲ نیاز اولیه سالمند

همچنین مدیرعامل بنیاد فرزانگان بیرجند با اشاره به شروع فعالیت این بنیاد از سال ۱۳۹۲ گفت: تاکنون ۱۴ هزار سالمند توسط این بنیاد شناسایی شده‌اند.

مسعود بیرجندی با بیان اینکه ۷۶ سال سن دارم و هنوز خودم را سالمند نمی‌دانم اظهار کرد: حرمت و محبت نیاز اولیه سالمند است و باید خانه‌های سالمندان در استان تعطیل شود.

وی گفت یکی از مهمترین نیازها این بوده که نگهداری سالمندان در خانه فرهنگسازی شود زیرا سالمندی شتری است که در خانه همه می‌نشیند.

مدیرعامل بنیاد فرزانگان بیرجند تخفیف درمان، امانت دادن وسایل کمک توانبخشی، ایجاد کارگاه‌های اشتغال برای فرزندان سالمندان و برنامه‌های ورزشی را از جمله اقدامات بنیاد فرزانگان در استان برشمرد و گفت: نیاز است درخصوص آب درمانی و برگزاری جنگ شادی یا شب شعر هم دستگاه‌های اجرایی پای کار باشند.

سرپرست معاونت توسعه امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز برگزاری همایش ورزش صبحگاهی، مسابقات ورزشی و فوتبال دستی را از برنامه‌های این اداره کل برای بزرگداشت هفته سالمند عنوان کرد و گفت: در صورتی که فهرست متقاضیان استفاده از استخر ارایه شود برای بلیط نیمه بها یا تخفیف با بخش خصوصی هماهنگی انجام می‌شود.

هشتم تا چهاردهم مهر، هفته ملی سالمند است.