افزایش ۲ برابری سالمندان کشور در ۲۰ سال آینده

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، در پیام حسین فرشیدی به مناسبت روز جهانی سالمند آمده است: «ضمن گرامیداشت روز جهانی و هفته ملی تکریم سالمندان، برای سالمندان گران‌قدر کشور که به منزله یک ثروت ملی بوده و در حفظ و انتقال گنجینه فرهنگ ایرانی-اسلامی و […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، در پیام حسین فرشیدی به مناسبت روز جهانی سالمند آمده است: «ضمن گرامیداشت روز جهانی و هفته ملی تکریم سالمندان، برای سالمندان گران‌قدر کشور که به منزله یک ثروت ملی بوده و در حفظ و انتقال گنجینه فرهنگ ایرانی-اسلامی و همبستگی بین نسلی دارای جایگاهی والا هستند، آرزوی سلامت دارم.

افزایش امید به زندگی و کاهش بی سابقه نرخ باروری کلی، در قرن بیستم در سراسر جهان منجر به پدیده سالمندی جمعیت شده است. کشور ما نیز دستخوش چنین تغییرات جمعیتی شده است و در صورت حفظ روند یاد شده، رشد سالمندی جمعیت، با شتاب بسیار زیادی پیش خواهد رفت؛ به گونه‌ای که نسبت جمعیت سالمند در طی حدود ۲۰ سال آینده، از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد خواهد رسید (۲ برابر شدن جمعیت سالمندی). این در حالی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان، دو برابر شدن جمعیت سالمندی در طول بیش از صد سال اتفاق افتاده است.

بدیهی است تغییرات جمعیت شناختی در سیاست‌گذاری‌های کلان وزارت بهداشت و به طور ویژه معاونت بهداشت مد نظر قرار دارد. یکی از راهکارهای مواجهه با تغییرات یاد شده، اصلاح ساختار جمعیتی از طریق حفظ و ارتقا جوانی جمعیت با هدف پویایی جمعیت است. یکی از پیامدهای مثبت این سیاست وجود نیروی انسانی جوان لازم برای حمایت و مراقبت از جمعیت سالمندانی است که شمار آنها به طور روزافزونی در حال افزایش است.

هدف همه اقدامات معاونت بهداشت در حیطه سلامت سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، به تعویق انداختن وابستگی و ناتوانی، برخورداری سالمندان از سلامت روانشناختی و حفظ نشاط و سرزندگی و مشارکت آنان در جامعه است. البته بدیهی است این مهم تنها وقتی تحقق می‌یابد که مراقبت‌های سلامتی مطلوب از زمان پیش از تولد، آغاز و در همه مراحل بعدی زندگی تداوم یابد. فردی که سالم پیر می‌شود، امکان بیشتری برای داشتن مشارکت فعال در خانواده و جامعه و برخورداری از زندگی با کیفیت خواهد داشت.

امید است با همراهی، همدلی و همکاری همه‌جانبه تمام سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و ترویج گفتمان علمی و عملی مشترک بین صاحبان اندیشه، سیاست‌گذاران و مجریان شاهد عملیاتی شدن و اجرای سند ملی سالمندان و در پی آن تحقق جامعه‌ای سالم و پویا باشیم که در آن آحاد جامعه فرصت تجربه یک دوره سالمندی سالم، موفق و فعال را داشته باشند.»