توانمندی سالمندان

تشریح فعالیت دانشگاه مجازی سالمندان همزمان با هفته ملی سالمند

روند تغییرات جمعیتی ، کشور را با شتاب قابل توجهی به سوی سالمندی جمعیت می کشاند.

از راهکارهای جهانی موفق در زمینه توانمند سازی سالمندان، تأسیس مراکز و دانشگاه‌های آموزشی ویژه­ سالمندان است. این مراکز تحت عنوان دانشگاه سومین نسل سنی (U3A)، ویژه گروه سنی حوالی ۶۰ سال و بالاتر می باشند. U3A یک مفهوم کلیدی بین ­المللی است که منظور از آن، ترویج یادگیری مادام ­العمر برای سالمندانی است که هنوز به یادگیری فعال علاقه مند بوده و همچنان نقش مهمی در جامعه ایفا می­کنند.

بدین منظور اداره­ سلامت سالمندان، ارائه آموزش در حوزه­ های مختلف (تغذیه، سلامت روان، سلامت ذهن، فعالیت بدنی، مشکلات شایع دوران سالمندی) توسط اساتید مجرب دانشگاه برای سالمندان سراسر کشور و خانواده های ایشان را با بهره مندی از توانمندی های دانشگاه علوم پزشکی مجازی  به عنوان یک دانشگاه پیشرو در آموزش، تولید و ترویج علم آغاز نموده است.

این برنامه از روز هفتم مهر ماه سال گذشته، بصورت هفتگی با همکاری اساتید برجسته دانشگاه و با کمک دانشگاه هوشمند” مجازی” ضبط و از طریق شبکه آپارات برای سالمندان و خانواده های محترم ایشان در سراسر کشور از طریق لینک زیر قابل دسترسی می باشد.

تا کنون ۳۶ برنامه با عناوین متعدد بر حسب نیازهای سالمندان شامل مباحث تغذیه ای ، ورزشی، افزایش قدرت بدنی، سلامت روان و ارتقا کیفیت زندگی در دوران سالمندی، مراقبت های لازم بعد از سکته مغزی، مشکلات عروقی، پارکینسون، کم شنوایی، سلامت پا و کفش متناسب، زخم بستر و ….   بارگذاری شده است.