کنترل سالمندان با اینترنت اشیاء، طرح جدید پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد ستاری در دومین جلسه در سلسله نشست‌های خبری ترجمان و تبادل دانش که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، در خصوص کاربرد اینترنت اشیا برای امنیت بیماران سالمند، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌هایی که در آینده با آن روبه‌رو خواهیم شد، این […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد ستاری در دومین جلسه در سلسله نشست‌های خبری ترجمان و تبادل دانش که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، در خصوص کاربرد اینترنت اشیا برای امنیت بیماران سالمند، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌هایی که در آینده با آن روبه‌رو خواهیم شد، این است که جمعیت سالمندان دنیا به شدت افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در کشور خودمان پیش‌بینی شده است که در سال ۱۴۳۵ جمعیت سالمندان ما به ۳۳ درصد برسد، در واقع از هر سه نفر یک نفر سالمند خواهد بود و این آمار تکان‌دهنده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: به همین دلایل نیاز است رویکردهایی اتخاذ شود تا وقتی با این جمعیت روبه‌رو می‌شویم، بتوانیم نیازمندی آن‌ها را بسنجیم.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌های فیزیکی می‌توانند به اینترنت اشیا متصل شوند، گفت: یکی از مواردی که مهمی که در اینترنت اشیا با آن برخورد خواهیم کرد این است که تعداد زیاد گره خواهیم داشت و به همین دلیل به یک بستر واسط قوی نیاز خواهیم داشت.

ستاری با بیان اینکه یکی از چالش‌های سالمندان انواع بیماری‌ها است، خاطرنشان کرد: حملات قلبی سالمندان یکی از این چالش‌ها است که ممکن است، هنگام بروز حمله تنها باشد.

وی اضافه کرد: در این مواقع می‌توانیم از اینترنت اشیا برای اطلاع‌رسانی سریع‌تر استفاده کنیم. به این صورت که سنسورهای در بدن تعبیه شود و هنگام بروز حمله قلبی اطرافیان را مطلع کند، همچنین علاوه بر خانواده، می‌تواند نزدیک‌ترین اورژانس را مطلع کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات متداول سالمندان آلزایمر است، گفت: در حال حاضر هم یک‌سری نرم‌افزار، بدون اینترنت اشیا به سالمندان کمک می‌کند اما اینترنت اشیا بیشتر از این می‌تواند کمک کند. محفظه‌های قرصی که حالت هشدار خواهند داشت یکی از این کاربردها است و این محفظه‌ها حتی می‌توانند اطلاعات را ذخیره کنند و مشخص شود چه قرصی خورده شده است.

وی با اشاره به اینکه اینترنت اشیا می‌تواند کمک‌های متنوعی به سالمند و خانواده‌اش داشته باشد، تصریح کرد: در بحث زمین خوردن هم می‌تواند مؤثر باشد و با استفاده از شتاب‌سنج و محاسبه مدت زمانی که فرد روی زمین افتاده و بلند نشده است، می‌تواند اطرافیان را مطلع کند.

ستاری با بیان اینکه این طرح می‌تواند از هزینه‌های درمانی بعدی جلوگیری کند، اظهار کرد: اولین جایی که می‌تواند از این طرح و خدمت استفاده کند، خانه سالمندان است. با توجه به جدید بودن موضوع و اینکه یک نگاه آینده‌نگر دارد، باید نسبت به آن حساس‌تر باشیم، چراکه سالمندان آینده خود ما هستیم.