ایران تا سال ۱۴۲۹ جزو کشورهای سالخورده خواهد شد

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدمحمد طباطبایی در نشست خبری جشنواره هنری ادبی سرزمین جوان من که از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: در سال ۹۵ نرخ رشد جمعیت کشور ۱.۲ بود، اما در سال ۱۴۰۰ با کاهش ۵۰ درصدی به […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدمحمد طباطبایی در نشست خبری جشنواره هنری ادبی سرزمین جوان من که از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: در سال ۹۵ نرخ رشد جمعیت کشور ۱.۲ بود، اما در سال ۱۴۰۰ با کاهش ۵۰ درصدی به ۰.۶ رسیده است که این اتفاق تقریبا در دنیا بی‌سابقه است.

وی افزود: نرخ باروری کلی یعنی تعداد فرزندان زنده‌ای که یک زن در سنین باروری به دنیا می‌آورد از سال ۹۵ که ۲.۱ بوده در سال ۱۳۹۹ به ۱.۵ رسیده است. این عدد کاهش یافته از سطح جانشینی کمتر است که به معنای این است که دچار رشد منفی جمعیت خواهیم شد. در واقع در حالی که در سال ۱۳۹۴ جزو کشورهای جوان بودیم اما تا سال ۱۴۲۹ ایران جزو کشورهای سالخورده خواهد شد.

او با اشاره به اینکه در سال ۱۴۲۹ از هر سه ایرانی یک نفر سالمند خواهد شد، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود رشد جمعیت کشور در سال ۱۴۰۵ به ۰.۲ برسد و اگر با همین روند پیش برویم در سال ۱۴۱۰ به ۰.۱ و در سال ۱۴۱۵ به ۰.۰۴ خواهیم رسید و در نهایت در سال ۱۴۲۰ نیز رشد جمعیت ایران منفی خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران،‌ اظهار کرد: باید باور کنیم اگر در شش سال پیش رو اقدامات مناسب انجام ندهیم و کشور را با این واقعیت روبرو نکنیم، با چالش جدی جمعیت روبرو خواهیم شد. ۶۰ درصد قانون جوانی جمعیت در حوزه اجرای وزارت بهداشت است و با توجه به اینکه موضوع جمعیت امری چند بُعدی است، لازم بود که روی آموزش و فرهنگسازی آن کار شود؛ به همین دلیل قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران به این نتیجه رسید که روی این موضوع جشنواره فرهنگی هنری سرزمین جوان من را برگزار کند.

وی افزود: وزارت علوم، شهرداری تهران، صدا و سیما، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رادیو سلامت، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت ورزش و جوانان و… از حامیان این جشنواره هستند. مزیت برگزاری این جشنواره برای این است که مردمی‌سازی و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه در حوزه جوانی جمعیت از طریق معرفی و تقدیر از آثار برتر انجام شود. همچنین تسهیل دسترسی به بانک‌ رسانه‌های حمایت کننده از خانواده و جوانی جمعیت ایجاد شود.

او درباره محورهای جشنواره،‌ اظهار کرد: بخش‌های جشنواره عمدتا در دو بخش عموم جامعه و گروه دانش‌آموزی است. در این قسمت عموم مردم می‌توانند آثار خود را ارسال کنند. محورهای بخش عموم جامعه شامل خانواده کامل، حس شیرین مادری، فرزند تنهای من (آسیب‌های تک فرزندی)، نمیه گمشده من (اشاره به ازدواج دانشجویی و طلبگی)، زخم ماندگار (اشاره به سزارین و عوارض آن) و من زنده هستم (اشاره به حفظ حیات جنین) است. در بخش دانش آموزی نیز محورهای خانواده کامل، مشکلات من تک فرزند پیش‌بینی شده است.

وی درباره نحوه ارسال آثار به جشنواره، تصریح کرد: تارنمای جشنواره راه‌اندازی شده است و افراد می‌توانند آثار را به IRjavan.iums.ac.ir ارسال کنند. مهلت ارسال آثار از امروز به تاریخ ۱۳ اسفند ماه آغاز شده و تا ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد.

در ادامه این برنامه دکتر عبدالرضا پازوکی _ رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: جوانی جمعیت یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود؛ چرا که مقام معظم رهبری زنگ خطر کاهش جمعیت را برای همه مردم و مسئولین به صدا درآوردند. دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این راستا می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد و در این ایام فعالیت‌هایی در قرارگاه جوانی جمعیت داشته است.

وی افزود: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به راه‌اندازی جشنواره ملی هنری ادبی سرزمین جوان من اشاره کرد که همزمان با هفته ملی جمعیت برگزار می‌شود.