شهر جنوای ایتالیا

اتوبوس نقره‌ای؛ ابتکار ایتالیا برای تردد سالمندان

شهر جنوای ایتالیا یک پروژه آزمایشی به نام "اتوبوس نقره‌ای" را راه‌اندازی کرده است که یک سرویس حمل‌ونقل عمومی رایگان برای ساکنان بالای ۶۵ سال است.

سرویس «اتوبوس نقره‌ای» در ایتالیا برای افزایش کیفیت جابه‌جایی سالمندان راه‌اندازی است. این اتوبوس هم برای افراد پیری که از نظر جسمی سالم هستند و هم برای افرادی که به تنهایی با وسایل نقلیه عمومی سفر نمی‌کنند، در نظر گرفته شده است. ایده پشت طرح این است که به سالمندان آزادی لازم داده شود تا وظایف عادی خود را انجام دهند و فرصت‌هایی برای تفریح و ارتباطات اجتماعی داشته باشند. سرویس جدید به سالمندان این فرصت را می‌دهد که سفری را از مبدأ به مقصد رزرو کنند، در مقصد توقف داشته باشند و بازگشت راحتی را تجربه کنند.

هدف پروژه اتوبوس نقره‌ای در واقع تشویق فعال شدن سالمندان و ارائه حمایت برای افراد بالای ۶۵ سال برای لذت بردن بهتر از اوقات فراغت خود و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی آنها است.

برنامه‌ریزی و تحقیقات اولیه زیادی برای ایجاد این پایلوت انجام شده است؛ این جنبش در واقع یک تلاش مشترک بین شهرداری، اپراتور حمل‌ونقل عمومی و دانشگاه جنوا است. این شهر بالاترین نسبت شهروندان مسن را در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ ایتالیا دارد چراکه ۲۸ درصد جمعیت آن بالای ۶۵ سال، سن دارند.

محققان دانشگاه جنوا از ساکنان سالخورده نظرسنجی کردند تا مکان‌هایی را مشخص کنند که بیشتر به آنجا مراجعه دارند و به این ترتیب مسیر ابتدایی و انتهایی این خط اتوبوس را مشخص کردند.

"اتوبوس نقره‌ای سالمندان" در جنوا ایتالیا به راه افتاد

اتوبوس نقره‌ای یک سرویس نوآورانه کاملاً در دسترس است که جایگزین حمل‌ونقل عمومی فعلی نیست، بلکه مکمل آن است. با این سرویس، سفر، بدون جابه‌جایی‌های ایستگاهی انجام می‌شود، زیرا پس از سوار شدن به اتوبوس، به طور مستقیم به مقصد انتخابی می‌رسد. مسافران با یک اتوبوس کوچک، نشسته و با کمک یک مهماندار که از آنها استقبال می‌کند، سفر می‌کنند.

هر سواری را می‌توان برای یک یا چند نفر، با تماس با خط تلفن اختصاصی یا با استفاده از یک برنامه رزرو کرد. امکان رزرو یک یا چند سفر برای همان روز یا دوره‌های بعدی وجود دارد. سفرهای یک روزه باید حداقل ۳۰ دقیقه قبل از زمان حرکت رزرو شود.

این سرویس به عنوان نوعی جابه‌جایی بین اتوبوس و تاکسی توسط مقامات توصیف شده است. پس از ماه‌های اول، بر اساس عادات استفاده و فصلی بودن، می‌توان بازه‌های زمانی را تغییر شکل داد و برنامه‌ریزی کرد.