توصیه های مراقبت از سالمندان

توصیه های شگفت انگیز برای مراقبت از سالمند در منزل

زندگی یک سیر طبیعی از کودکی تا سالمندی می باشد و امریست طبیعی که هر چه شما بزرگتر می شوید، سن والدین عزیزتان نیز افزایش می یابد و وارد دوران سالمندی می شوند، این دوران با تغییرات جسمی و روحی همراه می شود،

زندگی یک سیر طبیعی از کودکی تا سالمندی می باشد و امریست طبیعی که هر چه شما بزرگتر می شوید، سن والدین عزیزتان نیز افزایش می یابد و وارد دوران سالمندی می شوند، این دوران با تغییرات جسمی و روحی همراه می شود، برخی از سالمندان با توجه به شیوه زندگی خود در گذشته ممکن است مبتلا به بیماری هایی بشوند و یا اینکه توانایی انجام امور روزمره خود را از دست بدهند.

برخی سالمندان کاملاً سالم اند و توانایی انجام امور روزمره خود را نیز دارند و به مراقبتی نیاز ندارند، اما به هرحال به همدلی، همراهی، عشق ورزیدن و دریافت عشق نیاز دارند، خصوصاً در زمان هایی که یکی از زوجین از این دنیا رفته باشد، سالمند باید این حس را دریافت کند که کسی در کنار اوست و او را درک می کند.

در این مقاله قصد داریم درباره نکات نگهداری از سالمند به بیان مطالبی کاربردی بپردازیم و توصیه های لازم برای مراقبت از سالمندان در منزل را نیز داشته باشیم.

 

توصیه های مراقبت از سالمندان در منزل

داشتن صبر و برخورداری از صفت صبوری مهم ترین و اولین نکته در رابطه با نگهداری سالمندان در منزل می باشد.

در نگهداری و مراقبت از سالمند باید با حوصله و با طمأنینه رفتار کرد و همیشه از شرایط جسمانی سالمند، داروهای او و بیماری هایش به طور کامل آگاهی داشت و مشخصه هایی همچون فشار خون و قند خون را در مواردی که سالمند پیش زمینه ای از آن ها دارد به طور منظم بررسی کرد، در ادامه به شرح تمامی موارد قابل توجه برای شما که والدین عزیزتان دوران سالمندی را می گذرانند، خواهیم پرداخت.

آماده کردن منزل برای مراقبت از سالمند

  • اولین اقدامی که باید برای نگهداری سالمند با امنیت کامل در منزل صورت بگیرد، این است که خانه باید از همه جهات برای سالمند امن و راحت شود و تمامی وسایل خطرناک و اضافی، سیم ها و… برداشته شوند تا از خطر زمین خوردن سالمند پیشگیری شود.
  • در سرویس های بهداشتی، حتما دستگیره های کمکی نصب شوند تا سالمند لیز نخورد، این دستگیره ها از ضروری ترین مواردی هستند که باید در منازلی که در آن ها سالمند حضور دارد، وجود داشته باشند.
  • مسیری که سالمند از آن رفت و آمد می کند را روشن نگه دارید تا سالمندانی که از ضعف بینایی برخوردارند، دچار مشکلی نشوند.
  • در صورتی که سالمند مبتلا به آلزایمر است، درب منزل را قفل کنید و در تابستان که خودتان هم غذا را برای او تهیه می کنید، می توانید گاز را قطع کنید، چرا که سالمند ممکن است بعد از استفاده از اجاق گاز، خاموش کردن آن را فراموش کند و حادثه ای رخ بدهد.
  • ملحفه ها باید مرتبا تعویض شوند تا از گرد و غبار و سایر آلودگی ها در امان بمانند و احتمال ابتلای سالمند به آلرژی و عفونت کاهش پیدا کند.
  • نصب کردن دستگاه های متعادل کننده دمای آب نیز می توانند بسیار مفید باشند و از سوختن پوست سالمند جلوگیری کنند.
  • در تمام مکان هایی که مثل حمام و راهروها، از کفپوش های ضد لغزش استفاده کنید.
  • استفاده از محافظ تخت خواب نیز می تواند کاربردی و بسیار مفید باشد و از سقوط سالمند جلوگیری کند و هم به او در بلند شدن از تخت کمک کند، ارتفاع تخت نیز باید مناسب باشد.
  • تمامی پله ها از نرده های محکم برخوردار باشند.

استخدام پرستار سالمند برای مراقبت از سالمند

برخی از سالمندان به دلیل ابتلای به بیماری ها و ناتوانی های جسمی، به مراقبت دائمی نیاز دارند و برخی دیگر هم که از نظر جسمانی سالم اند و توانایی انجام امور روزمره خود را دارند، طبیعتا نیاز به همراهی دارند تا از احساس تنهایی آن ها بکاهد، معمولا فرزندان، خود از والدینشان مراقبت می کنند اما در زمان های بسیاری، مشغله بالای افراد مانع از این می شود که افراد بتوانند به طور کامل در کنار والدینشان حضور داشته باشند.

در برخی از موارد هم سالمند به مراقبت تخصصی نیاز دارد که فرزندانشان، این توانایی را ندارند، در این زمان ها می توان با استخدام پرستار سالمند ماهر که تجربه مراقبت از سالمند را دارد و در این امر آموزش دیده و به نحوه درست رفتار با سالمند نیز کاملاً آگاه است، بهترین مراقبت را از سالمند در منزل انجام داد.

مرکز سپید گستر با ارائه خدمات پرستاری از سالمند، کودک، بیمار و ارائه خدمات اجاره و فروش تجهیزات پزشکی، مرکزی با سابقه در حوزه پرستاری و سلامت می باشد که همواره تلاش داشته تا بهترین خدمات با کیفیت بالا را به مشتریان خود عرضه کند.

 

Closeup of a support hands

 

برنامه غذایی اصولی

تهیه رژیم غذایی سالم و اصولی از دیگر مواردی است که در مراقبت از سالمندان، باید به آن ها توجه کنید، استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی می تواند بر روی افزایش سلامتی سالمند به طور مستقیم اثرگذار باشد، پس لازم است یک برنامه غذایی سالم و متناسب با شرایط بدنی سالمند، برای او تهیه کنید.

انجام فعالیت های بدنی

عدم فعالیت به هیچ کسی حتی سالمندان هم توصیه نمی شود، تمامی تحقیقات نشان دهنده این است که سالمندان نیز می توانند تحرک و فعالیت بدنی سالم داشته باشند، البته مشهود است این فعالیت ها متناسب با توانایی سالمند تعریف می شوند، به عنوان مثال، توصیه پزشکان به سالمندانی که به فعالیت بدنی تمایلی ندارند، انجام ورزش های سبک همانند راه رفتن در آب و پیاده روی می باشد.

مدیریت داروهای سالمند

استفاده به اندازه و صحیح داروها در زمان مقرر و درست در سلامتی سالمند دارای اهمیت بالایی می باشد، در سنین سالمندی افراد بیش از پیش در خطر بالا بودن فشارخون، قند خون، چربی خون و مشکلات قلبی هستند و برای مدیریت این مسائل داروهایی را مصرف می کنند.

برخی سالمندان ممکن است به دلیل آلزایمر و یا ضعف بینایی، داروهای خود را اشتباه مصرف کنند، می توانید برای مدیریت این مسئله، روی داروها برچسبی قرار دهید و شیوه و زمان مصرف آن ها را با حروف درشت بنویسید و در ظروف خاص و یا قفسه های جداگانه قرار دهید.

انجام چکاپ منظم

در دوران سالمندی، سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و به این دلیل خطر ابتلا به بیماری ها افزایش پیدا می کند، برخی از بیماری ها نیز بدون علامت اند و اما اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شوند، درمان سریعتر انجام می شود و سالمند سلامت خود را زودتر کسب می کند، پس لازم است به طور دوره ای و منظم به پزشک برای انجام چکاپ  مراجعه نمایید.

 

مراقبت از وضعیت روانی سالمند

سالمندان در این دوران ممکن است دچار حساسیت هایی بیش از پیش شوند و این امر، مراقبت از وضعیت روحی آن ها به موضوعی ضروری بدل می کند، با رعایت نکات و انجام اقدامات ذیل از سلامت روحی سالمند، مراقبت نمایید.

  1. حفظ ارتباط های قدیمی و پیدا کردن دوستان جدید
  2. خوش صحبت بودن و با محبت صحبت کردن در زمان مصاحبت با سالمند و عدم استفاده از جملات دستوری
  3. عشق ورزیدن به سالمند، غذا خوردن دسته جمعی و در کنار هم بودن
  4. درک سالمندان و توجه به ناتوانی های فیزیکی او
  5. ایجاد تفریحات مناسب برای پر کردن اوقات فراغت سالمند، رفتن به پارک و…