وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری

جشنواره «کارتون گردشگری» برگزار می‌شود

جشنواره «کارتون گردشگری، موزه، معلولیت و سالمند» با هدف تغییر نگرش و نگاه جامعه به افراد دارای معلولیت و برای رفع موانع سفر و تلاش برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این قشر از جامعه برگزار می‌شود.

میز گردشگری دسترس‌پذیر ویژه افراد دارای معلولیت و سالمند با مشارکت انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، خانه کاریکاتور ایران و کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم)، به منظور ترغیب به مناسب‌سازی فضاها و تأسیسات گردشگری و افزایش خودباوری و اعتماد به نفس در این اقشار جامعه از طریق گذران اوقات فراغت و سفر، سومین جشنواره پاراتور را به مناسبت «روز جهانی معلولان»، دوازدهم آذرماه با نگاهی ویژه به «گردشگری، موزه، معلولان و سالمندان»، در رشته کارتون برگزار می‌کند.

این رویداد در راستای کمک به تغییر نگرش و نگاه جامعه به افراد دارای معلولیت، نوآوری در تجهیزات و امکانات مناسب‌سازی، تسهیل روند گردشگری افراد دارای معلولیت و سالمندان، تقویت خودباوری در معلولان، پذیرش افراد دارای معلولیت و سالمندان درخانواده و اجتماع، آموزش و شناخت معلولیت و نحوه برخورد با افراد دارای معلولیت و سالمندان در فرآیند سفر و گردشگری انجام می‌شود.

جشنواره «کارتون گردشگری» برگزار می‌شود

موضوعات در نظر گرفته شده برای مشارکت در جشنواره کارتون گردشگری شامل مواردی از جمله دسترسی و تردد آسان، مناسب‌سازی و رفع موانع برای تردد و بازدید گردشگران سالمند و دارای معلولیت، ایجاد رمپ استاندارد برای افراد دارای معلولیت و سالمندان، سرویس بهداشتی مناسب‌سازی شده، پارکینگ و فضای توقف خودرو، مسیر ویژه نابینایان، درج اطلاعات آثار موزه به خط بریل برای افراد نابینا، وجود مترجم مسلط به زبان اشاره ایرانی ناشنوایان، وجود سیستم نوشتاری برای مخاطبان ناشنوا، وجود سیستم صوتی گویا برای مخاطبان نابینا، وجود ماکت‌های کوچک از آثار موزه برای لمس کردن توسط نابینایان و نیز وجود دستگیره‌ها در راهروها و سالن‌ها برای افراد سالمند در کنار سایر موضوعات مرتبط با سهولت روند گردشگری جامعه هدف در نظر گرفته شده است.

شرکت برای تمام هنرمندان علاقه‌مند آزاد است. مهلت ارسال آثار نیز دهم دی‌ماه ۱۴۰۱ تعیین شده است. همچنین جوایز نقدی برای نفر اول تا سوم از یک تا پنج میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به فراخوان این جشنواره که در درگاه اینترنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته است، مراجعه کنند.

 

«نگاهی متفاوت به مسائل پاراتورهای گردشگری»

افراد دارای معلولیت زندگی می‌کنند. کار، تفریح، مسافرت و گردش می‌کنند و در جنبه‌های مختلف اجتماعی شرکت دارند. اما نه بدون چالش. بدون شک؛ موانعی برای دسترسی ها، رفت و آمدها و تفریحات آن‌ها وجود دارد.

از این رو، انجمن فرهنگی ورزشی و گردشگری معلولان پارس با مشارکت وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، خانه کاریکاتور ایران و کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم)، به منظور مناسب‌سازی فضاهای زیستی شهر و افزایش خود باوری و اعتماد به نفس در این اقشار آسیب دیده جامعه، سومین جشنواره پاراتور را به مناسبت روز جهانی معلولان، با نگاهی ویژه به گردشگری، موزه، معلولان و سالمندان، در رشته کارتون برگزار می‌نماید.

از همه علاقه مندان دعوت می‌شود با در نظر داشتن شرایط فراخوان در این جشنواره شرکت نمایند.

اهداف

تغییر نگرش و نگاه جامعه به افراد دارای معلولیت، نوآوری در تجهیزات و امکانات مناسب‌سازی و تسهیل روند زندگی افراد دارای معلولیت، زدودن و کاهش حس ترحم به معلولان توسط مردم، تقویت خودباوری در معلولان، پذیرش افراد دارای معلولیت درخانواده و اجتماع، آموزش شناخت معلولیت و نحوه برخورد با افراد دارای معلولیت و سالمندان

موضوعات

دسترسی و تردد آسان، مناسب‌سازی و رفع موانع برای تردد و بازدید گردشگران سالمند و دارای معلولیت، ایجاد رمپ استاندارد برای افراد دارای معلولیت و سالمندان، سرویس بهداشتی مناسب‌سازی شده، پارکینگ و فضای توقف خودرو، مسیر ویژه نابینایان، درج اطلاعات آثار موزه به خط بریل برای افراد نابینا، وجود مترجم مسلط به زبان اشاره ایرانی ناشنوایان، وجود سیستم نوشتاری برای مخاطبان ناشنوا، وجود سیستم صوتی گویا برای مخاطبان نابینا، وجود ماکت‌های کوچک از آثار موزه برای لمس کردن توسط نابینایان، وجود دستگرد‌ها در راهروها و سالن‌ها برای افراد سالمند و دارای معلولیت، وجود آسانسور استاندارد، نصب علائم و جانمایی مناسب در مسیرها، رفع لغزندگی سطوح، رعایت روشنایی و نور کافی برای افراد کم بینا، مناسب‌سازی و جانمایی اشیاء و آثار موزه، تعبیه بخش پیشخوان، پذیرش و ویترین‌ها با اندازه و ارتفاع مناسب برای دیدن افراد کوتاه قامت و افراد نشسته بر روی صندلی چرخدار، ایمن‌سازی مسیرها و رفع موانع ترددی و جلوگیری از برخورد افراد نابینا با آن‌ها از قبیل (تابلوهای کنتور برق، وسایل آتش نشانی، دوربین ها، تابلوها و…).

شرایط شرکت

تکنیک خلق آثار آزاد است.

هر هنرمند می‌تواند با حداکثر ۵ اثر در جشنواره شرکت نماید.

اندازه آثار ارسالی باید با طول یا عرض pixel2000 و فرمت Jpg و ۳۰۰dpi و حداکثر حجم ۲ مگابایت باشد.

آثار راه یافته به نمایشگاه در کتاب جشنواره منتشر خواهد شد. کتاب الکترونیک یا چاپی خواهد بود.

آثار ارسالی نباید قبلا در مسابقه یا جشنواره دیگر شرکت داده شده یا برنده جایزه ملی شده باشند.

شرکت کننده با ارسال اثر می‌پذیرد که دبیرخانه جشنواره، حق استفاده تبلیغاتی، نمایشگاهی و انتشار آثار در کتاب جشنواره، فضای مجازی و مطبوعات و… را با ذکر نام هنرمند دارد.

شرکت برای تمام هنرمندان علاقه‌مند آزاد است.

جوایز

نفر اول: ۵ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر

نفر دوم: ۳ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر

نفر سوم: ۲ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر

تقدیر از ۳ اثر هرکدام به مبلغ ۱ میلیون تومان

مهلت ارسال آثار:

۱۰ دی ماه ۱۴۰۱

نشانی ارسال آثار: از طریق ایمیل دبیرخانه: partour. festival@gmail. com

راه‌های ارتباطی دبیرخانه: ۰۹۱۹۵۳۳۶۱۶۳ به نام محمد اسماعیل شیخ قرایی، مدیرعامل انجمن فرهنگی، ورزشی، گردشگری معلولان پارس