مدیرکل سلامت شهرداری تهران

مراکز فرآهنگ، برای نگهداری روزانه سالمندان در محلات تاسیس می شود

مدیرکل سلامت شهرداری تهران امروز (شنبه) در همایش گرامی داشت روز جهانی سالمند، از تاسیس مراکز فرآهنگ، برای نگهداری روزانه سالمندان در محلات مختلف شهر تهران خبر داد.

دکتر حمید صاحب در این باره، گفت: اولین مرکز فرآهنگ در هفته جاری در یکی از محلات شهر تهران افتتاح می شود و امیدواریم که در ادامه این فعالیت، بتوانیم در هر محله، یک مرکز فرآهنگ برای نگهداری روزانه سالمندان داشته باشیم.

وی ضمن آنکه مفهوم سلامتی را فراتر از تندرستی دانست، گفت: سلامتی، مساوی با تندرستی نیست، بلکه ” انسان ” در مکتب ایرانی و اسلامی ما، وجودی مادی محسوب نمی شود و در وجودش گوهری از جنس عقل دارد تا بتواند تشخیص درست را از نادرست داشته باشد و این گوهر نیاز به مراقبت دارد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: برای مراقبت از خود باید توانمند باشیم تا با خواستن و توانستن، خود مراقبتی داشته باشیم، و خوشبختانه در شهرداری تهران در حال تحقق این امر هستیم. بطوری که کانون های اجتماع محور در سطح محلات تاسیس شده و با توسعه آنها تلاش می کنیم تا گروه های سنی مختلف را آموزش داده و با توانمندسازی، بستر خواستن و توانستن را ایجاد کنیم و به خودمراقبتی افراد در این کانون ها کمک کنیم.

دکتر صاحب، نقش فرهنگ را در سلامت جامعه بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: به عنوان مثال، تردد اجتماعی یک سالمند متاثر از چندین عامل است ولی آنچه مورد غفلت است، فرهنگ می باشد.

وی افزود: متاسفانه از سال های گذشته بویژه طی ۵۰ سال اخیر، فرهنگ ما تحت تاثیر ترجمان غلط غرب قرار گرفته است، مثلا احترام گذاشتن به سالمندان از آموزه های دینی ماست، اما طی سال های اخیر، این موضوع کم رنگ شده است و ما در شهرداری تهران قصد داریم تا به این فرهنگ برگردیم و تکریم سالمندان را مورد توجه قرار بدهیم.

وی، تاسیس مراکز فرآهنگ برای نگهداری روزانه سالمندان را در راستای ترویج این فرهنگ و توانمندسازی آنان ذکر کرد.