یازدهمین سلسله نشست سلامت سالمندی

توانمندسازی سالمندان نیاز به همکاری بین بخشی دارد

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، گفت: توانمندسازی سالمندان یک فرایند است که باید در آن تمام ظرفیت‌ها و منابع بالقوه را فعال کنیم تا بتوان ارزش‌ها و هنجارهای زندگی سالمندان را در سطوح فردی و اجتماعی احیا کرد، به گونه ای که افراد از حقوق خود آگاه شوند و بتوانند مطالبات خود را پیگیری کنند. لذا نیازمند یک برنامه منسجم هستیم.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی سالمندان نیاز به اقدامات بین بخشی وجود دارد، گفت: توانمندسازی سالمندان یک فرایند است که باید در آن تمام ظرفیت‌ها و منابع بالقوه را فعال کنیم تا بتوان ارزش‌ها و هنجارهای زندگی سالمندان را در سطوح فردی و اجتماعی احیا کرد، به گونه ای که افراد از حقوق خود آگاه شوند و بتوانند مطالبات خود را پیگیری کنند. لذا نیازمند یک برنامه منسجم هستیم.

زهرا شمس احسان در یازدهمین سلسله نشست سلامت سالمندی که به همت معاونت فرهنگی و پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با موضوع “توانمندسازی سالمندان با رویکرد ارتقاء معیشت” برگزار شد، با اشاره به مشکلات سالمندان مانند دور شدن از شغل خود، مشکلات جسم و …، یادآور شد: این مسائل روابط آن‌ها را در جامعه و خانواده تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب انزوای آن‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه لازم است تا حس مولد بودن را به سالمندان برگردانیم، گفت: زمانی این امر محقق می‌شود که ما بتوانیم بسترهای لازم را با یک هم افزایی بین بخشی برای کسب رضایت زندگی سالمندان فراهم کنیم.

شمس احسان با اشاره به اهداف مصوبه‌ شورای شهر تهران، گفت: اولین موضوع توجه حقوقی و ارتقای سلامت سالمندان، دومین هدف، کنش بالای ذهنی و جسمی‌سالمند و موضوع سوم درگیری فعالانه با زندگی سالمند است که مدیریت شهری در راستای موضوعات فوق، برنامه‌های خود را پیش می‌برد.

وی با بیان اینکه وقتی سالمند ارزش‌مندی خود را درک کند، از زندگی خود رضایت نیز خواهد داشت، ادامه داد: متاسفانه در امور سیاسی و اجتماعی کشور از سالمندان به عنوان فرد کنشگر استفاده نمی‌شود، لذا باید سالمندان را از حاشیه به بطن جامعه آورد و برنامه ریزی‌ها هم باید از داخل خود خانواده صورت گیرد و حس استقلال و خود مختاری در تصمیم گیری‌ها به سالمندان داده شود.

عضو شورای اسلامی‌شهر تهران و رئیس کمیته اجتماعی شورا با اشاره به اینکه باید از مهارت‌های شغلی و حرفه ای سالمندان استفاده شود، یادآور شد: از ظرفیت آن‌ها می‌توان برای آموزش به جوانان و نیز نظارت بر عملکرد آن‌ها استفاده کرد، یا اشتغال آن‌ها در کارهای سبک و متناسب با اقتضاهای جسمی‌ و سختی کار، می‌تواند با فراهم آوردن فرصت‌های بیشتری برای کارایی و بهره‌وری از سالمندان حس پویایی و نشاط زندگی سابق را به آن‌ها بازگرداند و نیازمندی آن‌ها به وابستگی‌های بیرونی را کاهش دهد.

وی در ادامه به اقداماتی که مدیریت شهری با هدف توانمند سازی و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان مد نظر دارد، اشاره کرد و توضیح داد: راه اندازی و تاسیس مرکز روزانه سالمندی با عنوان سلامت، همچنین مراکزی با هدف توانمندی و مشارکت چند بعدی سالمندان و مکانی برای اشتراک گذاری تجربه‌های سالمندان درنظر گرفته شده است تا هم منجر به افزایش کیفیت زندگی آن‌ها شود و نیز احساس ارزشمندی در آن‌ها ایجاد شود.

شمس احسان آماده سازی ذهنی و طراحی برنامه‌های خود مراقبتی را موضوع مهمی‌ دانست که باید در دستور کار قرار بگیرد و در ادامه تصریح کرد: به سبب گستردگی اقدامات در حوزه سالمندان و فقدان یک رویکرد منسجم در این راستا، نیازمند حضور و همکاری عینی جهاد دانشگاهی دانشکده‌ها در حوزه سالمندی، صاحب نظران در مدل سازی علمی‌و اثربخش هستیم. همچنین نیازمند یک تلاش همه جانبه و استفاده از ظرفیت‌های حاکمیتی، اجتماعی و گروه‌های جهادی هستیم و کمیته اجتماعی شورای شهر پذیرای ایده‌های شما بزرگواران است.