سیستم مراقبت‌های سلامتی

اسلو؛ شهر پیشگام دوستدار سالمندان

اسلو با مورد توجه قرار دادن تعداد رو به افزایش سالمندان طی سال‌های آینده، از فناوری‌های مراقبت‌های سلامتی برای افزایش امنیت و آرامش آن‌ها بهره می‌گیرد.

رشد تعداد افراد بالای ۶۵ سال در دهه‌های آینده متوقف نخواهد شد و این امر بر مراقبت‌های طولانی‌مدت در سراسر جهان تأثیرگذار است، بااین‌حال به‌نظر می‌رسد اسلو به راهکاری قابل‌توجه برای چالش‌هایی دست‌یافته است که دولت‌های محلی در مورد جمعیت سال‌خورده خود با آن‌ها مواجه هستند. معرفی فناوری در سیستم مراقبت‌های سلامتی یکی از اولویت‌های اصلی پایتخت نروژ در راستای ارائه یک سیستم مراقبی باکیفیت برای همه است. از سوی دیگر ثابت شده که دستگاه‌های دیجیتال به انسان احساس قدرت و امنیت می‌دهد و باعث فعال شدن آن‌ها از نظر فیزیکی و اجتماعی می‌شود.

اسلو پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۳۰ با افزایش دو برابری افراد بالای ۸۰ سال در بیشتر مناطق خود مواجه باشد و این در شرایطی است که پرستار کافی برای نگهداری از این افراد در دسترس نخواهد بود. به همین دلیل به جستجوی راهکاری برآمده است که با بهره‌گیری از مزایای فناوری مشکل خود را برطرف کند و این آغازی بر فناوری مراقب‌های بهداشتی در این شهر محسوب می‌شود. در ادامه با اقدامات فناورانه اسلو برای مراقبت از سالمندان خود آشنا می‌شویم.

دستگاه نظارت دیجیتال

دستگاه‌های مدرن، هوش مصنوعی و کلان‌داده‌ها همگی می‌توانند به تلاش‌ها برای ایمن‌تر کردن خانه‌های سالمندان و در نتیجه تبدیل شدن آن‌ها به مکانی مناسب برای اقامت طولانی‌تر جهت دهند چراکه دلیل عمده پرهیز سال‌خوردگان از اقامت در خانه‌های سالمندان احساس ناامنی است. سال‌خوردگان در این خانه‌ها از افتادن، مورد رسیدگی قرار نگرفتن، ترس از حمله یا ایست قلبی و امکان مرگ در خواب بدون این‌که کسی متوجه شود هراس دارند.

اسلو در راستای مقابله با این مشکل در سال ۲۰۱۷ از یک شرکت فناوری تقاضا کرد که یک دستگاه نظارت دیجیتال طراحی کند. این سیستم مادون قرمز با نام «رووم‌میت (RoomMate)» حرکاتی مانند سقوط از پله‌ها را تشخیص می‌دهد و علاوه بر کمک به ارتقا احساس امنیت سالخوردگان، به شهر کمک می‌کند تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند.

نظارت از راه دور بیمار

نظارت از راه دور بیمار از دیگر موارد ابتکاری محسوب می‌شود که اسلو به آن پرداخته است؛ این سیستم یک کنترل از راه دور مبتنی بر اپلیکیشن است که اتاق سالمندان را بررسی می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که این سیستم احساس ایمنی کاربران را افزایش می‌دهد، به آن‌ها در مورد بیماری مزمن خود آموزش می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد در هنگام بروز علائم بیماری خود اقدام کنند. از سوی دیگر سیستم نظارت از راه دور، آگاهی‌های لازم را در اختیار بستگان کاربران خود قرار می‌دهد و سطح اطمینان آن‌ها را بالا می‌برد، نیاز به خدمات مراقبت در منزل را به تعویق می‌اندازد و تعداد بستری شدن در بیمارستان را پایین می‌آورد. به‌این‌ترتیب بیماران می‌توانند برای مدت زمانی طولانی‌تر در خانه خود زندگی کنند و از کیفیت زندگی بهتری برخوردار شوند.

اسلو طی چند سال اخیر استفاده از این سیستم را در تمام خانه‌های سالمندان سراسر شهر اجباری کرده و همچنین به سالمندان بالای ۷۵ سال دستگاه دیگری را پیشنهاد داده است که به زیر کفش آن‌ها نصب می‌شود و مجهز به GPS است. به‌این‌ترتیب سالمندان در بیرون از منزل احساس امنیت می‌کنند. دستگاه پخش خودکار دارو نیز از دیگر فناوری‌های در دست بررسی اسلو برای حمایت از سالمندان است.

خانه سالمندان پیشگام

اسلو در حال آماده شدن برای پذیرش افراد بیشتری در خانه‌های سالمندان است. “لیندبرگ‌جمت (Lindeberghjemmet)” یکی از خانه‌های سالمندان این شهر است که به‌صورت آزمایشی برای کاربران خود دستگاه‌های فناورانه و سیستم‌های نظارتی راه‌اندازی کرده و دارای یکپارچه‌ترین فناوری مراقبت‌های سلامتی است که ایمنی ساکنین و آرامش خاطر بستگان آن‌ها را افزایش می‌دهد و مراقبت از سالمندان را برای پرستاران مؤثرتر و آسان‌تر می‌کند.

خانه‌سالمندان لیندبرگ‌جمت به دستگاه‌های تشخیص و بررسی بی‌اختیاری ادرار و حسگرهای رووم‌میت مجهز است که در زمان نیاز امکان برقراری ارتباط بیماران و پرستاران را فراهم می‌کند. به‌این‌ترتیب مراقبان می‌توانند در صورت دریافت هرگونه هشدار اتاق فرد را مورد بررسی قرار دهند و برای کمک فوری اقدام کنند. این اقدام در خانه‌سالمندان “لیندبرگ‌جمت” در طول شب به‌صورت بررسی‌های مکرر اتاق‌به‌اتاق انجام می‌گرفت اما با فناوری جدید مراقبان می‌توانند هم‌زمان بر چندین نفر نظارت و در صورت ضرورت مراجعه کنند.

خانه‌سالمندان لیندبرگ‌جمت در زمینه استفاده از فناوری‌های جدید گفت که تغییر نحوه کار تقریباً سخت‌ترین بخش فرآیند بود اما این تغییرات برای ساکنان، امنیت آن‌ها و آرامش خاطر خود مراقبان ضروری به‌نظر می‌رسید و در ادامه این‌گونه توضیح داد که «عنصر نیروی انسانی هنوز هم به‌عنوان کارمندان خانه سالمندان مورد نیاز است، به‌ویژه در زمان‌های شلوغ که بسیاری از بیماران به‌طور هم‌زمان به کمک نیاز دارند، اما فناوری انسان را کارآمدتر می‌کند. ما باید بین آنچه که توسط هوش مصنوعی، ربات‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی می‌توان انجام داد و آنچه که مورد نیاز انسان است مرزبندی داشته باشیم و خوشحالیم که فناوری به کمک انسان آمده است.»

اسلو خاطرنشان کرد که به‌دلیل مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها، سیستم رووم‌میت تنها با رنگ‌های مادون قرمز حرکات را تشخیص می‌دهد و چهره فرد را به‌وضوح شناسایی نمی‌کند.