دکتر حسام الدین علامه:

اجرای برنامه‌های سند ملی سالمندان به سال آینده موکول شد

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، گفت: امسال دستگاه‌های عضو این شورا، برنامه‌های جاری خود را مانند قبل انجام می‌دهند و باتوجه به اینکه برنامه اقدام ملی سالمند در اسفند ماه ۱۴۰۰ آماده شد، برنامه‌هایی که مبتنی بر سند ملی سالمندان است از سال ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد.

«حسام‌الدین علامه»، با بیان این مطلب، افزود: اکنون در فصل بهار و تابستان با دستگاه‌ها درباره اینکه اولویت برنامه‌های آنها چیست، رایزنی می‌شود و با سازمان برنامه و بودجه تعامل می‌کنیم تا ردپای سندملی در بودجه سال ۱۴۰۲ دیده شود که البته بستگی به توجه و تصمیم سازمان برنامه دارد.

وی اضافه کرد: بودجه سال ۱۴۰۲ پاییز امسال به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌شود تا در فصل زمستان در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و اجرای آن برای سال آینده است.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان درباره برنامه‌های این دبیرخانه از جمله تصمیم‌گیری و مدل‌سازی برنامه‌های سالمندی نیز گفت: هنوز بودجه‌ای برای اجرای این برنامه‌ها ابلاغ نشده و احتمالا تا چند هفته آینده این بودجه ابلاغ خواهد شد.

علامه، افزود: فعلا بودجه عمومی آمده و باید صبر کنیم تا بودجه تفصیلی در اردیبهشت ماه مشخص شود که این بودجه براساس فعالیت های سالانه و عملیاتی است.

وی با بیان اینکه اکنون از دستگاه‌ها خواسته‌ایم برنامه‌های اولویت‌دار سالمندی خود را اعلام کنند، اضافه کرد: دبیرخانه شورای ملی سالمندان برای مدلسازی کارهای پژوهشی اجتماع‌محور مانند برنامه آموزش و تدوین شهر دوستدار سالمند بودجه دارد.

سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی کشور، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی، کمیته امداد، سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و متخصصین دانشگاهی عضو شورای ملی سالمندان هستند.

سازمان برنامه و بودجه کشور «سند ملی سالمندان کشور» را فروردین ماه سال ۱۴۰۰ با رویکرد پرداختن به پدیده سالمندی به عنوان یک فرصت و ظرفیت برای جامعه منتشر کرد. در تهیه این سند، ۱۷ دستگاه عضو شورای ملی سالمندان کشور و ۲۳ دستگاه دیگر مشارکت داشته‌اند.

سند ملی سالمندان دارای ۶ هدف اصلی شامل ارتقای سطح فرهنگی جامعه در زمینه پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان، ارتقای سرمایه و حمایت های اجتماعی، توسعه زیرساخت های مورد نیاز امور سالمندی و امنیت مالی نظام حمایت از سالمندان است.

براساس آخرین آمار اعلام شده، جمعیت سالمند ایران هشت میلیون و ۸۶۳ هزار نفر است.