مطالب آموزشی

چند نکته برای کاهش آسیب‌های دوران سالمندی

درحالیکه سالمندان ۶۰ ساله و بالاتر بیشتر از سایر افراد در معرض خطر سقوط و افتادن قرار دارند و بیشتر زمین خوردن‌های سالمندان در منزل اتفاق می‌افتد؛ در این راستا به چند نکته برای کاهش آسیب‌های دوران سالمندی پرداخته شده است.

سالمندان (افراد ۶۰ ساله و بالاتر) بیشتر از سایر افراد در معرض خطر سقوط و افتادن قرار می‌گیرند که این اتفاق ممکن است در هنگام فعالیت در طول روز به وقوع بپیوندد. یکی از موارد مهم آسیب‌های دوره سالمندی سقوط است که از مهم‌ترین علل مرگ و میر در میان سالمندان پیر (۸۰ سال به بالا) است.

بر اساس آمارهای موجود سقوط دومین عامل مهم در آسیب‌های ستون فقرات در سالمندان است. از دیگر صدمات حاصل از افتادن سالمندان می‌توان به شکستگی لگن، استخوان ران، مفصل ران، مهره‌ها، استخوان‌ کتف، استخوان بازو، ساعد، ساق و قوزک پا اشاره کرد.

براساس دانسته‌ها چنین برآورد شده است که بیشتر زمین خوردن‌ها در افراد سالمند در منزل اتفاق می‌افتد؛ به گونه‌ای که ۶۰ درصد در فضای خانه، ۳۰ درصد در مکان‌های عمومی و ۱۰ درصد در مراکز نگهداری شاهد مسئله زمین خوردن سالمندان هستیم. معمولاً سالمندان توانایی کمی در مقابل تحمل عوارض افتادن دارند. شناخت صدماتی که فرد سالمند را تهدید می‌کند مهم است، اما مهم‌تر از آن جلوگیری از وقوع اتفاقات آسیب‌رسان است؛ چه بسا وقوع یک آسیب برای سالمند دارای استخوان‌بندی ضعیف شرایط صدمات بعدی را فراهم آورد که نیاز به مراقبت و پرستاری خاص را طلب می‌کند.

عوامل موثر در به وجود آمدن آسیب برای سالمند

عدم تعادل سالمند در هنگام راه رفتن، بیماری اعصاب و مصرف داروهای اعصاب، اختلال حواس، ناتوانی‌های جسمی، مصرف داروهای آرامبخش، مشکلات بینایی از عوامل موثر در به وجود آمدن آسیب برای سالمندان به شمار می‌رود.

یک سالمند چه کارهایی می‌تواند انجام دهد تا از آسیب‌های دوره سالمندی در امان بماند؟

یک فرد سالمند می‌تواند با رعایت نکات زیر از خطرات ناشی از آسیب‌های جدی دوران سالمندی دور بماند:

داشتن یک برنامه ورزشی سبک و منظم.

از انجام دادن حرکات ورزشی قدرتی، تعادلی و تناسب اندام خودداری کند.

ماهیچه‌ها و استخوان‌های بدن خود را با انجام برنامه‌های ورزشی سبک و منظم تقویت کند.

حتما بینایی سالمند توسط پزشک متخصص هر ساله بررسی و معاینه شود، چراکه کاهش قدرت بینایی احتمال خطر افتادن را در افراد بالا می‌برد.

از مصرف نوشابه‌های الکلی خودداری شود.

در هنگام برخاستن از پشت میز و رختخواب با احتیاط عمل کند.

در صورت نیاز از وسایل کمک توانبخشی مثل عصا و واکر جهت بهتر راه رفتن استفاده کند.

استفاده از کفش‌های راحتی و دارای برجستگی در کف.

سالمندان باید بدانند که بدون ورزش استخوان‌های آنها دچار نازکی و پوکی می‌شوند. تقویت ماهیچه‌ها باعث استحکام بیشتر در مفاصل و ستون مهره‌ها می‌شود. انجام حرکات ورزشی مداوم، سبک و منظم باعث افزایش تحرک و عدم تغییر شکل اندام‌ها می‌شوند.

چگونه می‌توانیم به یک سالمند کمک کنیم؟

انجام تعمیرات و مناسب‌سازی فضای داخلی خانه سالمند می‌تواند از وقوع اتفاقاتی مثل سقوط پیشگیری کند؛ براساس پژوهش‌های صورت گرفته ۳۰ تا ۵۰ درصد از آسیب‌ها و صدمات سالمندی با مناسب‌سازی فضای داخلی خانه از بین خواهد رفت. لبه‌های چهارچوب درب اتاق‌ها، زمین‌های ناهموار و کف‌پوش‌های لیز باعث افزایش احتمال بروز آسیب‌ها در سالمندان می‌شود. مسیر تردد سالمندان باید دارای روشنایی کافی بدون مانع و سیم‌های برق باشد. تجدید نظر در چیدمان اثاث منزل به گونه‌ای که ایجاد سد معبر در مسیر حرکت و تردد سالمند نکند. نصب کردن دستگیره‌های بزرگ در مسیر پلکان‌ها و مسیر تردد سالمند. رنگ‌آمیزی لبه‌های پله جهت نشان دادن میزان بلندی پله‌ها و فاصله آنها از هم. قرار دادن سُر گیر یا پادری لاستیکی در داخل حمام و وان تَن‌شویی. مناسب‌سازی حمام با ساخت سکوی نشستن برای سالمند یا قرار دادن چهارپایه مطمئن و محکم در داخل حمام. نصب دوش قابل جابجایی برای استحمام سالمند.