سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان

گیلان / افزایش دو برابری سالمندان در گیلان

طیفوری با بیان اینکه جمعیت پیر و سالمند گیلان به دو برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: سرشماری‌های سال ۹۵ نشان می‌دهد حدود ۸۸ درصد جمعیت گیلان باسوادند.

وحید طیفوری  با بیان اینکه مقوله جمعیت در برنامه‌ریزی آمایش سرزمینی اهمیت بالایی دارد، اظهار داشت: آمایش سرزمینی برنامه‌ریزی کلانی است که تعامل بین انسان، فعالیت و قلمرو را برای رسیدن به اهداف توسعه مورد بررسی قرار می‌دهد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان جمعیت استان را طبق آخرین سرشماری‌های سنتی در سال ۱۳۹۵.۲ میلیون و ۵۳۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از این جمعیت عمدتا در نقاط شهری استان گیلان مستقر هستند و حدود ۹۲۰ هزار نفر در نقاط روستاهایی سکونت دارند.

طیفوری با بیان اینکه ۷۴ درصد جمعیت گیلان را جمعیت شهری تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: بررسی روند تاریخی جمعیتی در گیلان نشان می‌دهد سهم قابل توجهی از مردم روستایی ما ساکن در نقاط شهری شدند و مهاجرت کرده‌اند که این امر برایمان چالش‌های زیادی را در سال‌های اخیر به ارمغان آورده است.

وی گیلان را مطابق همین سرشماری استانی که دارای کمترین رشد جمعیت است اعلام کرد و یادآور شد: در سال‌های مابین ۹۰ تا ۹۵ گیلان حدود چهار دهم درصد رشد جمعیت داشته و جزو پیرترین استان‌های کشور است همچنین در هر کیلومتر مربع از گیلان به عنوان پرتراکم‌ترین استان حدود ۱۸۰ نفر جمعیت قرار می‌گیرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان رتبه این استان را از حیث باسوادی بسیار خوب و بالا دانست و اضافه کرد: سرشماری‌های سال ۹۵ نشان می‌دهد حدود ۸۸ درصد جمعیت گیلان باسوادند و نرخ بیکاری آن نیز ۱۲.۷ دهم می‌باشد که در سال‌های اخیر این نرخ روند نزولی داشته است.

طیفوری متوسط رشد جمعیت در شهرهای گیلان را ۱.۳۸ درصد و در روستاها منفی ۱.۲ درصد اعلام کرد و افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر روی مقوله مهاجرت توجه جدی انجام نشده، البته اقداماتی انجام گرفته اما تاکنون نتایج لازم را برای استان در بر نداشته است.

وی مهم‌ترین عوامل سالمندی در گیلان را کاهش نرخ باروری، مهاجرت نیروی مولد و جوان به سایر استان‌ها و رجوع مهاجرین بومی و غیربومی که در مرحله بازنشستگی قرار دارند دانست و اذعان کرد: از سال ۴۵ حدود ۳.۶ دهم درصد از جمعیت گیلان سالمند بودند که این درصد در سال ۹۵ به ۸.۹ دهم درصد یعنی به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان خاطرنشان کرد: با تصویب قانون جوانی جمعیت در مجلس که بیش از ۷۵ ماده در آن قرار دارد چهارچوب بسیار خوبی دیده شده است که اگر از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم امکان افزایش نرخ باروری در گیلان فراهم می‌شود.