رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان:

لزوم بررسی شاخص های سالمند محور ذیل تمدن نوین اسلامی مد نظر مقام معظم رهبری

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور در نشست طرح‌های محیط دوستدار سالمند استان کرمان، گفت: تدوین سند ملی سالمندی مبتنی بر تمام اسناد بالادستی و رعایت همه موارد فرهنگی و زیست‌بومی است و نگاه علمی تمدنی و گفتمان رهبری درخصوص تمدن نوین اسلامی در این طرح لحاظ شده است.

«حسام‌الدین علامه» رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در نشست طرح‌های محیط دوستدار سالمند که در استان کرمان برگزار شد، با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ما سالمندی متولی خاص ندارد، گفت: تاکید بر اجرای سند سالمندی از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که این روزها با جمعیت نزدیک به ۱۰ درصدی سالمندان در جامعه مواجه هستیم و پیش‌بینی این است که به سرعت به رشد این جامعه در سال‌های آتی و عدد ۲۰ درصد برسیم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور، ادامه داد: جمعیت سالمندان در ایران در سال ۱۳۶۵، ۵ درصد جمعیت کشور و در سال ۹۷، به ۱۰ درصد جمعیت کشور رسید و پیش‌بینی این است که سال ۱۴۲۱، جمعیت سالمند ایران ۲ برابر ‌شود و در سال ۱۴۳۵، جمعیت سالمندی از ۳۳ درصد نیز عبور ‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت مراکز نگهداری سالمندان در کشور ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر است، گفت: در کشور ما به ازای هر ۶۱۰ نفر سالمند یک تخت وجود دارد در حالیکه این عدد در کشورهای غربی هر ۱۸ نفر یک تخت است.

علامه با تبیین مشکلاتی که در کشور ما در مورد سالمندان وجود دارد از جمله بیمه، هزینه‌های بالای مراقبت، نبود امکانات نگهداری و حمایتی و…، گفت: متاسفانه ما در کشور سازمان ملی سالمندان نداریم  در حالی که جامعه ما به سرعت در حال پیر شدن است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، افزود: نکته مهم دیگر این است که در حال حاضر جامعه سالمندی ما در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که حدود ۴ فرزند دارند، اما در سال‌های آتی تعداد فرزندانی که می‌خواهند از والدینشان نگهداری کنند، کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب سن امید زندگی حدود ۵۷ سال بود، اما در سال ۱۳۹۵ سن امید زندگی، ۷۵ سال و سن بازنشستگی حدود ۵۵ سال شده و سالمندان حدود ۲۰ تا ۳۰ سال بعد از بازنشستگی عمر می‌کنند، گفت: وقتی صحبت از سالمندی می‌شود ما با ملاکی چون امید زندگی نیز روبه‌رو هستیم.

علامه در ادامه با توضیح شاخص زمانی در کشورهای دیگر، گفت: شاخص زمانی، مدت رسیدن جمعیت سالمندی یک کشور از ۱۰ ‌درصد به ۲۰‌ درصد است که یک شاخص مهم و قابل‌مقایسه محسوب می‌شود. به طور مثال در آمریکا این شاخص ۷۰ ‌سال، در سوئد ۹۰‌ سال و در فرانسه ۱۲۰‌ سال طول کشید تا جمعیت سالمندی آنها از ۱۰‌ درصد به ۲۰‌ درصد برسد اما در ایران طی ۲۳‌ سال این جمعیت از ۱۰‌ درصد به ۲۰‌ درصد می‌رسد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه سالمندی جمعیت به نسبت و درصد گروه سالمندی نسبت به سایر گروه‌های جمعیتی است، افزود: اگر در جامعه‌ای گروه جمعیتی زیر ۱۵‌سال کم شود و جمعیت سالمندان افزایش پیدا کند، این کشور به سمت سالمندی جمعیت حرکت می‌کند که در کشور ما این اتفاق دارد می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ سال فرصت داریم تا زیرساخت‌های لازم را برای ورود کشور به سالمندی فراهم کنیم و در همین راستا کرمان می‌تواند پس از اصفهان درخصوص طرح‌های محیط دوستدار سالمند اقدام کند و موفق باشد، یادآور شد: تدوین این سند مبتنی بر تمام اسناد بالادستی و رعایت همه موارد فرهنگی، زیست‌بومی و کاملا علمی است و نگاه علمی تمدنی و گفتمان رهبری درخصوص تمدن نوین اسلامی در این طرح لحاظ شده است.