مرگ در تنهایی

معضلی اجتماعی برای سالمندان در سوئد

تردیدی نیست که کشور سوئد از نظر توسعه‌یافتگی در سطح بسیار بالایی قرار داشته و از اقتصاد پررونق و رفاه مناسبی برای شهروندانش برخوردار است.

در عین حال این کشور از معضلات اجتماعی متعددی رنج می‌برد. به عنوان مثال معضل مراقبت از سالمندان امروزه به یکی از مشکلات این کشور بدل شده است. چیزی که بسیار تکان‌دهنده است، افزایش شمار «مرگ و میر در تنهایی» به ویژه در میان سالمندان است که این کشور را به عنوان یک جامعه تنها معرفی می‌کند.

بنابر اظهارات برخی رسانه‌ها مانند رادیو سوئد، سوئد کشور انسان‌های تنهاست. یعنی تنهایی انسان‌ها در این کشور نسبت به سایر کشورها ملموس تر است. به استناد جدیدترین آمار، بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰، بیش از  ۴۰۰ نفر در تنهایی جان خود را از دست داده‌اند و در بخی موارد این موضوع تا یکسال هم از انظار عمومی پوشیده مانده و کسی با خبر نشده است!

سازمان پزشکی قانونی این کشور در این رابطه گفته: در ۱۰۰ مورد از این وقایع، جنازه ها تا ۳ ماه تنها مانده و کسی از درگذشت فرد مطلع نشده است. ۱۰ جنازه بیش از یک سال در محل باقی مانده است!!!. خیلی از این افراد در خانه سگ داشته‌اند و این حیوان‌ها نیز در کنار آن‌ها مرده‌اند! در یک مورد هم جنازه یک فرد بعد از ۴ سال پیدا شد. حتی کسانی‌که منزل اجاره‌ای داشتند نیز به دلیل این‌که در بسیاری از موارد، قبض‌ها و اجاره منزل به صورت خودکار از حساب بانکی شخص پرداخت می‌شده، مرگشان هم مخفی مانده است. این افراد در تنهایی درگذشته‌اند، بدون این‌که کسی یادی از آنان بکند.

ملاحظه: زندگی در هیچ گوشه‌ای از جهان بدون مشکلات خاص خود نیست. در هر جامعه‌ای ممکن است بر حسب شرایط مختلف، مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و یا فرهنگی برجسته شوند. اما در جامعه سوئد مشکلات اجتماعی به میزان زیادی برجسته شده است. یکی از این مشکلات احساس تنهایی و زندگی در انزوا است که احیانا به افسردگی و چه بسا خودکشی هم منجر می­شود.

 این موضوع بر خلاف جامعه ایران است که علیرغم بروز مشکلات اقتصادی، همبستگی و پیوند عمومی همچنان پابرجا مانده و به عنوان مثال مردن افراد در تنهایی و بیخبری از آنها برای مدت زمان طولانی قابل تصور نیست.

مرگ در تنهایی در سوئد، مساله‌ای در حال تشدید است که ضرورت پیدا کردن راه حل یا مواجهه درست با آن اخیرا مورد توجه بیشتر قرار گرفته و البته نیازمند پژوهش‌ها و بررسی‌های دقیق اجتماعی است.