۷۰ %سالمندان از وضعیت زندگی خود راضی هستند

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه ۲۵ درصد جامعه سالمندی کشور زیر خط فقر هستند، اظهار کرد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد هستند و این بدین معناست که این افراد زیر خط فقر قرار دارند. [divider] به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسسین نحوی […]

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه ۲۵ درصد جامعه سالمندی کشور زیر خط فقر هستند، اظهار کرد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد هستند و این بدین معناست که این افراد زیر خط فقر قرار دارند.

[divider]

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسسین نحوی نژاد در اولین شورای ساماندهی امور سالمندان که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف استان تهران در شیرخوارگاه آمنه برگزار شد، با اشاره به اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار سالمند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند، خاطر نشان کرد: ۲۰۰ هزار سالمند دیگر نیز تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد سالمندان کشور به همراه خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند، گفت: تنها ۱۰ درصد سالمندان به تنهایی زندگی می‌کنند که این رقم، رقم بسیار مناسبی است.

نحوی‌نژاد افزود: ۷۰ درصد سالمندان کشور در خانه‌های ملکی و ۳۰ درصد در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنند.

  • ۷۰ درصد سالمندان از وضعیت زندگی خود راضی هستند

به گفته رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، ۷۰ درصد سالمندان در کشور به طور متوسط و زیاد از وضعیت زندگی خود اظهار رضایت دارند و این در حالیست که نباید رضایت از زندگی تنها به معنای داشتن امکانات و پول تلقی شود، چرا که در کشورهایی مانند نروژ با درآمد ناخالص ملی بالا، رضایت از زندگی از کشوری مانند هندوستان کمتر است.

وی در تقسیم سن سالمندان خاطر نشان کرد: افراد بالای ۶۰ سال به سه گروه سالمند، پیر و خیلی پیر تقسیم می‌شوند و مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نباید سن تقویمی و اجرایی سالمندان برای عموم مهم باشد، چرا که مسئله حائز اهمیت پیری زودرس و دیررس است نه اینکه تنها به بالا رفتن سن سالمند به بیش از ۶۰ سالگی توجه شود.

وی تاکید کرد: توجه به سن بالای ۶۰ سالگی سالمند تنها برای مصوبات بازنشستگی است و این موضوع به هیچ وجه نشانگر سرزنده بودن و از کارافتادگی و نیز کهنه بودن سالمندان نیست.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در تعریف پدیده سالمندی گفت: بر اساس منابع علمی، زمانی که هشت درصد جمعیت کشور را افراد ۶۵ سال و بالاتر و یا ۱۲ درصد جمعیت آن را افراد ۶۰ سال و بالاتر تشکیل دهند، پدیده سالمندی در جمعیت استقرار یافته است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸٫۲ درصد جمعیت کشور سالمند هستند، اظهار کرد: هرچه جمعیت سالمند کشور رشد یابد جمعیت زیر پنج سال در حال کاهش است و این موضوعی است که ما با آن درگیر خواهیم بود، چرا که جمعیت سالمندان در حال رشد و جمعیت زیر پنج سال در حال کاهش است.

  • متوسط عمر کشور در حال بالا رفتن است

نحوی نژاد با اشاره به اینکه متوسط عمر کشور در حال بالا رفتن است، یادآور شد: ۲۰ هزار نفر از جمعیت کشور بالای ۱۰۰ سال سن دارند.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار سالمند تحت پوشش بیمه‌های کشوری و لشگری قرار دارند،، اظهار کرد: ۲۵ درصد سالمندان نیز اعلام کردند که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

  • تنها ۳۰ درصد سالمندان کشور تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند

وی با انتقاد از تحت پوشش بیمه تکمیلی نبودن جامعه سالمندان در کشور تاکید کرد: ۲۷ درصد ظرفیت‌های بهداشتی کشور برای سالمندان صرف می‌شود و این گروه تقریبا سه برابر جمعیت‌شان نیازمند رسیدگی‌های بهداشتی هستند اما تنها ۳۰ درصد سالمندان کشور تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند.

  • اختلالات سلامت روانی ۳۷ درصد سالمندان

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به شاخص سلامت عمومی که نمره سلامت عمومی را نشان می‌دهد، گفت: ۳۷ درصد سالمندان در کشور دچار اختلالات سلامت روانی همانند افسردگی، افضطراب و وسواس هستند.

نحوی نژاد قوانین سالمندآزاری در کشور را شفاف ندانست و اظهار کرد: تحقیر سالمند، دشنام دادنه به سالمند،‌ محروم کردن سالمند از دارایی‌هایش، نبود توجه به بهداشت سالمندان از جمله مسائلی است که در تعریف سالمند آزاری وجود دارد، اما به هیچ وجه به آن توجه نمی‌شود.

وی افزود: در خصوص رسیدگی به سالمندان در کشور مشکلات عدیده‌ای وجود دار د که موازی کاری دستگاه‌ها یکی از این مشکلات است به طور مثال بین بهداشت، درمان و توانبخشی سالمندان مرزبندی مشخصی و جود ندارد.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان به مصوبات شورای ملی سالمندان اشاره کرد و گفت: ایجاد دبیرخانه دائمی شورای ساماندهی سالمندان در سازمان بهزیستی، طرح تکریم سالمندان در دستگاه‌ها، صدور کارت منزلت سالمندان، برگزاری دوره‌های طب سالمندان، ایجاد شهر یا منطقه دوستدار سالمند و ایجاد بنیاد فرزانگان از جمله موضوعاتی است که در دستور کار شورای ملی سالمندان قرار دارد.