اجرای بسته‌های خدمات سلامت برای میانسالان و سالمندان در تمامی شهرها

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت گفت: ۲۷ میلیون نفر از جمعیت کشور دارای سن ۲۵ تا ۵۹ سال هستند که نیمی ازاین جمعیت میانسال مرد و نیمی دیگر  زن می باشند و برنامه ریزی برای سلامت آنها منجر به داشتن سالمندانی سالم در آینده است. مطهره علامه رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت و درمان، […]

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت گفت: ۲۷ میلیون نفر از جمعیت کشور دارای سن ۲۵ تا ۵۹ سال هستند که نیمی ازاین جمعیت میانسال مرد و نیمی دیگر  زن می باشند و برنامه ریزی برای سلامت آنها منجر به داشتن سالمندانی سالم در آینده است.

مطهره علامه رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت و درمان، کشور، در کارگاه کشوری « گسترش مراقبت های ادغام یافته گروه سنی میانسالان» که به مدت ۳ روز در هتل پارس مشهد برگزار شد در خصوص ارتقای سلامت سالمندان بیان داشت:   ۲۷ میلیون نفر از جمعیت کشور دارای سن ۲۵ تا ۵۹ سال هستند که نیمی ازاین جمعیت میانسال مرد و نیمی دیگر  زن می باشند از اینرو فاز دوم برنامه سلامت میانسالان در برنامه تحول نظام سلامت آغاز شده است.

وی تصریح کرد: میانسالان به عنوان مولد از نظر اقتصادی وبیولوژیکی و همچنین به عنوان الگو در سطح خانواده ها حضور دارند؛ بنابراین در طرح تحول سلامت به این گروه توجه ویژه ای گردیده و بسته های خدمات سلامت جهت این گروه شامل مردان و زنان آماده شده و اجرای آن در حاشیه شهرها و شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر شروع گردیده است و درسال جاری و سال آینده به کل شهرها گسترش پیدا خواهد کرد.

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت در ادامه دلیل انتخاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد را به عنوان میزبان این کارگاه، موقعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان پیشرو بودن در اجرای برنامه تحول سلامت در حاشیه شهر خواند و اظهار امیدواری کرد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بتواند در سال آینده ارائه خدمات فعال را به تمامی نقاط شهری تحت پوشش خود تعمیم دهد.

همچنین سید کاظم فرهمند قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این کارگاه  در خصوص ارتقای سطح سلامت میانسالان و سالمندان اظهار داشت: هم اکنون شاهد تغییر در هرم سنی جمعیت کشور، با کاهش رشد جمعیت و ازطرفی ارتقاء سطح سلامت جامعه شاهد افزایش جمعیت گروه سنی میانسالان و سالمندان کشور هستیم و این موضوع لزوم ایجاد برنامه ریزی های اساسی را جهت ارتقاء سطح سلامت این گروه ایجاب می کند

.

وی تصریح کرد: در گذشته بیشترین توجه برنامه ریزان معطوف به سلامت کودکان بود و سلامت سالمندان مورد غفلت قرار می گرفت در حالی که گروه میانسالان جمعیت فعال و نیروی کار جامعه است  و محور هر خانواده ای محسوب می شوند.

فرهمند با اشاره به اهمبت برنامه ریزی برای این گروه سنی افزود: سلامت سالمندان، تاثیر بسزایی در سلامت خانواده دارد ، از طرفی برنامه ریزی جهت سلامت این گروه منجر به داشتن سالمندانی سالم درآینده خواهد گردید.

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: از اهداف کلی برنامه های وزارت بهداشت جلوگیری از مرگ زود رس و کاهش ناتوانی افراد است،هدف کلی سلامت میانسالان نیز از هدف کلی وزارت مجزا نیست.

 وی بر تغییر سبک زندگی و انجام خود مراقبتی میانسالان در جهت پیشگیری و تشخیص زودرس بیماریها تاکید نمود واظهار امیدواری کرد مردم به درجه ای از سواد سلامت برسند که با انجام خود مراقبتی های لازم و تغییر سبک زندگی به سلامت خود کمک نمایند.

فرهمند به نقش آموزش های کاربردی پرسنل بهداشتی در راستای ارتقاء سطح سواد سلامت مردم تاکید نمود و گفت: برای رسیدن به این هدف، آموزش های ما باید عملی باشد به گونه ای که مردم از رفتار ما درس بگیرند زیرا تجربه نشان داده است که نقش رفتار مهمتر از نقش گفتار در آموزش ها می باشد.

گفتنی است: در راستای اجرای برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت کارگاه کشوری « گسترش مراقبت های ادغام یافته گروه سنی میانسالان» با حضور رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت، قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مدیران سلامت خانواده و کارشناسان سلامت میانسالان ۳۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور، به میزبانی معاونت بهداشت دانشگاه  علوم پزشکی مشهد در محل هتل پارس برگزار گردید.