ارائه خدمات شبانه روزی بهزیستی به ۵۰۰ هزار سالمند

حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی هم اکنون به ۵۰۰ هزار سالمند در کشور، خدمات شبانه روزی و روزانه ارائه می‌دهد.

حسین نحوی نژاد در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان، افزود: سازمان بهزیستی کشور هم اکنون به ۵۰۰ هزار سالمند در کشور، خدمات شبانه روزی و روزانه ارائه می‌دهد و با دبیرخانه شورای ملی سالمندان که سازمان بهزیستی کشور متولی آن است، در کنار بقیه سالمندان کشور قرار دارد.

وی تاکید کرد: نباید ما فراموش کنیم که “سالمندی”، یک مسئله مدیکال نیست بلکه بیشتر، جنبه اجتماعی دارد و اگر به جنبه‌های اجتماعی آن توجه نکنیم یا کمتر توجه کنیم، مشکلات مدیکال سالمندان نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه باید نگاه سنتی به ” سالمندی ” را تغییر دهیم، افزود: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، پیشرو در این مهم است و با تربیت نیروی متخصص در رشته خاص سالمندی (سالمندشناسی)، تلاش می‌کند تا ضمن ارتقای آگاهی جامعه، وضعیت این قشر از جامعه را بهبود بخشیده و سالمندان را از سبک زندگی سالم برخوردار کند.

نحوی نژاد اظهارداشت: فقط ۱۰ درصد سالمندان ایران، تنها زندگی می‌کنند، ولی شرایطی که بر بقیه سالمندان در خانواده‌ها حاکم است، نیاز به تغییر نگرش سنتی دارد.

وی تصریح کرد: نگرش سنتی، باعث می‌شود که امروزه سالمندان با مشکلاتی همچون ازدواج، استفاده از رنگ‌های شاد و یا جهت شرکت درمحافل شاد و شادمانی کردن، روبه رو باشند، درصورتی که معنویت نیز حکم می‌کند که هر انسانی شاد باشد و نباید به سالمندان، به عنوان جمعیت فراموش شده نگاه کرد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با ارائه تعریف جدیدی از سالمندی که در جهان مطرح شده است، گفت: سالمندی، آن دیدگاه و برداشت هر فرد نسبت به خودش است.

بنابراین، نه سن جوانی، نشانه جوانی است و نه سن سالمندی، نشانه پیری است بلکه جامعه‌ای پیر محسوب می‌شود که خود را اسیر ناتوانی و بیماری کرده و از بازار تولید و فعالیت دور کند.

نحوی نژاد با تاکید بر اینکه باید یک زنجیره ارائه خدمات تعریف کنیم، افزود: اگر از سنین کودکی، این برنامه ریزی صورت نمی گیرد، حداقل، از میان سالی به فکر آینده بود. web site hit counter