سومین نشست گفت وگو اجتماعی با موضوع “ابعاد اجتماعی سالمندی”

سومین نشست تخصصی از مجموعه نشست های گفتگوی اجتماعی با موضوع “ابعاد اجتماعی سالمندی” با همکاری اداره کل بهزیستی استان تهران، شورای ملی سالمندی بهزیستی کشور و برخی دیگر از ارگان های مرتبط برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای ملی سالمندان به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، سومین نشست گفت وگو اجتماعی با موضوع “ابعاد اجتماعی سالمندی”، با حضور حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور، فرید براتی سده رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان، احمد دلبری مدیر کل بهزیستی استان تهران،سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، گرجی پور مدیرکل بیمه های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صمدی استاد دانشگاه و مددکار اجتماعی و رقیه بهاری رئیس کارگروه مددکاری اجتماعی و سالمندی انجمن مددکاران اجتماعی ایران در سالن اجتماعات سازمان بهزیستی استان تهران برگزار شد.

موسوی چلک:برنامه ششم فرصت ارزیابی دولت و وزرای آنست

در ابتدای این نشست سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه باید نگاه همه جانبه ای به ابعاد سالمندی داشته باشیم، اظهار داشت: انجمن مددکاران اجتماعی تمرکز بیشتری بر مسائل اجتماعی سالمندان گذاشته است.

وی با اشاره به نهم مهر ماه روز جهانی سالمندان، خاطر نشان کرد: بایستی از سالمندان به عنوان گنجینه ای پربها یاد کنیم.

موسوی چلک با اشاره به برگزاری سومین نشست گفت وگوی اجتماعی با موضوع “ابعاد اجتماعی سالمندی” ادامه داد: قبل از برگزاری این جلسه دو نشست دیگر در اردیبهشت و شهریور ماه امسال برگزار شده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران هدف از برگزاری این نشست ها را تعامل و همکاری با سایر بخش های دولتی و غیر دولتی عنوان کرد و افزود: در این برهه از هر زمان دیگری نیاز داریم که به مسائل سالمندان توجه بیشتری داشته باشیم.

وی به شعار روز جهانی سالمندان در سال جاری اشاره کرد و گفت: «سلامت و رفاه اجتماعی نماد توسعه پایدار» شعار امسال روز جهانی سالمندان است و متاسفانه ما هنوز سالمندی را به عنوان یک فرصت برای توسعه پایدار نشناخته ایم و امیدواریم برگزاری اینگونه نشست ها بتواند در این بخش به سیاست گذاران کمک کند.

موسوی چلک اظهار امیدواری کرد تا سیاستگذاران و برنامه ریزان بیش از گذشته به مسائل مختلف سالمندی و به ویژه مسائل اجتماعی آنها بپردازند و سالمندی را به عنوان یک فرصت بدانند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه با اشاره به اینکه دولت یازدهم بایستی در برنامه ششم توسعه تمهیدات لازم را برای سالمندان و ارائه خدمات به آنها در نظر بگیرد، گفت: این فرصت مناسبی است که در این برهه بتوانیم با برنامه ریزی دقیق و مدون از برنامه ششم توسعه به نحو مطلوب تری استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: برنامه ششم توسعه فرصت ارزیابی دولت و وزرای آن در راستای توجه به مسائل اجتماعی محسوب می شود.

7474747

بهاری:تعداد سالمندان در سال ۲۰۲۰ بیش از یک میلیارد نفر در دنیا خواهد بود

به گزارش فارس، در جریان سومین نشست گفت وگو اجتماعی با موضوع “ابعاد اجتماعی سالمندی”، رقیه بهاری رئیس کارگروه مددکاری اجتماعی و سالمندی انجمن مددکاران اجتماعی ایران به موضوع غفلت از سالمندی اشاره کرد و گفت: تعریف سازمان جهانی بهداشت از سالمندی این است، افرادی که از مرز ۶۰ سالگی عبور می کنند و از حوادث و اتفاقات زندگی جان سالم به در می برند به سن سالمندی می رسند.

بهاری بیان داشت: از جمله محدودیت ها و مشکلات دوره سالمندی می توان به سلامت جسمانی، سلامت روانی و اجتماعی و همچنین سلامت معنوی اشاره کرد که این موارد بایستی در دستور کار مسئولان جهت بررسی بیشتر و رفع موانع قرار بگیرد.

رئیس کارگروه مددکاری اجتماعی و سالمندی انجمن مددکاران اجتماعی ایران خاطر نشان کرد: بر اساس آمار وضعیت سالمندان در سال ۲۰۲۰ بیش از یک میلیارد نفر در دنیا خواهد بود که البته جمعیت کشور ما نیز به سمت سالمندی می رود.

1899

براتی سده: فرزندان تمایل بیشتری دارند تا مادرانشان را به مراکز نگهداری بسپارند

به گزارش فارس، در ادامه این نشست فرید براتی سده رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به برخی از چالش های اجتماعی سالمندی در ایران، خاطر نشان کرد: بازنشستگی، تنهایی، فقر، حمایت های اجتماعی، سالمند آزاری از جمله چالش های اجتماعی سالمندان محسوب می شود.

وی تصریح کرد: یکی از چالش های اجتماعی سالمندی در ایران، بازنشستگی است به طوری که در کشور ما صندوق ها مشکلات خود را در این بخش دارند ضمن اینکه سن بازنشستگی در کشور ما بسیار پایین تر از سایر کشورها است.

براتی سده به فقر یکی دیگر از چالش های اجتماعی سالمندی اشاره کرد و گفت: فقر در سالمندان وجود دارد و جدی است و نزدیک به ۳۰ درصد از سالمندان در دهک اول درآمدی هستند و فقیرترین اقشار جامعه محسوب می شوند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان به موضوع حمایت های اجتماعی اشاره کرد و افزود: یک میلیون و ۸۰۰ هزار سالمند در کشور از هیچ نوع پوشش دستگاه های حمایتی و صندوق های بازنشستگی برخودار نیستند و ما واقعا نمی دانیم که چه تعداد از این افراد نیازمند و چه تعداد غنی هستند و به طور کلی ۲۰ الی ۳۰ درصد از سالمندان کشور از هیچ حمایتی در جامعه برخوردار نیستند.

وی بیان داشت: آزار سالمند ی یکی دیگر از چالش های اجتماعی سالمندی محسوب می شود که در کشور به معنای واقعی وجود ندارد و شاید فراوان ترین سالمند آزاری به در ایران به صورت مالی و اقتصادی باشد.

براتی سده در ادامه سومین نشست گفت وگو اجتماعی با موضوع “ابعاد اجتماعی سالمندی”، با بیان اینکه در حال حاضر پدیده ای تحت عنوان سالمندان رها شده در کشور نداریم ، گفت: الان خیلی نگران این موضوع نیستیم اما در آینده جای نگرانی در این بخش داریم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان اظهار داشت: موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد نسبت های جنسیتی سالمندی و تفاوت هایی که در این بخش وجود دارد و در آینده بیشتر نیز می شود.

وی در ادامه به آمار سالمندی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۶ میلیون و ۱۵۹ هزار سالمند در کشور داریم که تعداد سالمندان زن و مرد متفاوت است که بر اساس آمار در سال ۹۰، به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند، ۹۹ مرد سالمند، بوده که پیش بینی می شود در سال آینده در قبال هر ۱۰۰ زن سالمند، ۹۰ مرد سالمند داشته باشیم.

براتی سده گفت: بر اساس این آمار در سال ۱۴۰۰ به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند، ۸۸ مرد سالمند خواهیم داشت و در واقع زنانه شدن سالمندی در آینده محقق خواهد شد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان تأکید کرد: در حال حاضر ۰٫۳۴ درصد سالمندان در مراکز نگهداری سالمندان سپرده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار و گزارشات میل واگذاری زنان سالمند به مراکز در این سال ها شیب بالاتری را نسبت به مردان داشته اند و در واقع فرزندان تمایل بیشتری دارند تا مادرانشان را به مراکز نگهداری بسپارند.

نحوی نژاد: حال سالمندان خیلی خوب نیست

به گزارش فارس، در ادامه این نشست حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان این جمله که «حال سالمندان خیلی خوب نیست»، گفت: در رابطه با سالمندان با چالش هایی روبه رو هستیم و در دنیا بحثی که وجود دارد که سالمندی می تواند یک فرصت باشد تا تهدید که البته این موضوع بسته به خودمان دارد.

وی تصریح کرد: ما در جامعه شاهد سالمندی دیررس و زودرس هستیم و خیلی افراد را در جامعه می بینیم که سن و سال تقویمی بالای را دارند اما انسانهای بشاشی هستند و بالعکس افرادی در جامعه زندگی می کنند که هنوز به سن سالمندی نرسیدند اما آدم های خمودی هستند.

نحوی نژاد خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که سیاست گذاران و برنامه ریزان بایستی مورد توجه قرار دهند نشر و توسعه فرهنگ سالمندی سالم در جامعه است، ضمن اینکه باید عشق و محبت را در سالمندان ایجاد کنیم و بدانیم ازدواج و عاشق شدن در سالمندی دیر نیست.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بایستی رفتارهای خطرناک را از سالمندان دور کنیم، تصریح کرد: غیر از سلامت جسمی سالمندان، باید توجه ویژه ای به مسائل اجتماعی و روحی و روانی سالمندان داشته باشیم و جامعه را برای نزدیک شدن به سن سالمندی آماده کنیم.

وی در ادامه از سازمان های بیمه گر درخواست کرد که توجه ویژه ای را به موضوعات بیمه ای سالمندان داشته باشند.

نحوی نژاد ادامه داد: حدود ۳ الی ۴ سال پیش ما طرحی را در وزارت رفاه تحت عنوان بیمه های فراگیر پیگیری می کردم که متاسفانه پس از تغییرات در این وزارتخانه این طرح ابتر ماند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ظرفیت بخش خصوصی و NGO ها خاطر نشان کرد: بخش خصوصی به دور از هرگونه زمین خواری و خرید و فروش ارز، پول خود را برای مراقبت از معلولان هزینه می کنند و بایستی دست آنها را ببوسیم.

نحوی نژاد در ادامه با اشاره به اینکه مناسب سازی اماکن و معابر یکی از سیاست های است که باید دنبال شود، گفت: امیدواریم رسانه ها و به ویژه رسانه ملی در ابعاد فرهنگی در حوزه حمایت های اجتماعی سالمندان فعالیت بیشتری را داشته باشند.

وی ضمن گلایه از عدم پوشش خدمات غربالگری تحت پوشش سازمان های بیمه گر اظهار داشت: متأسفانه ماد دیده پیشگیرانه نداریم و اینکه به خاطر اینست که ما سند جامع در حوزه سالمندی نداریم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به اقدامات انجام شده برای تدوین سند ملی جامعه سالمندان اشاره کرد و گفت: متاسفانه این سند به دلیل کارشکنی وزارت بهداشت هنوز به نتیجه نرسیده است و ما باید نقشه راهی مبتنی بر وضعیت سالمندان کشور ترسیم شود و در راستای آن گام برداریم.

نحوی نژاد افزود: متأسفانه وزارت بهداشت تا چندی پیش شورای ملی سالمندان به رسمیت نمی شناخت به طوری که برخی از افراد ۶ میلیون سالمند در کشور را نمی بینند و تنها سالمندانی که در مراکز خیریه از جمله کهریزک نگهداری می شوند را می بینند.

وی با بیان اینکه لازم است در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به موضوعات اجتماعی سالمندان شود، گفت: ما می توانیم از ظرفیت برنامه چهارم نیز استفاده کنیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه این نشست با اشاره به اظهار نظر یکی از معاونین کمیته امداد در” خصوص آمادگی این نهاد برای پذیرش سالمندان سازمان بهزیستی”، تأکید کرد: سازمانی که ایجاد شده برای صدقه دادن، حالا عنوان می کند که آماده پذیرش سالمندان تحت پوشش بهزیستی را دارد و باید این نکته را به این عزیزان عرض کنم که مگر سالمندان صدقه بگیر هستند.

نحوی نژاد ادامه داد: سازمانی که می خواهد سالمندان را تحت حمایت خود قرار بدهد باید فهم این موضوع را داشته باشد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به اهمیت مددکاری،گفت: وزیر بهداشت نیز هنوز نمی داند که سالمندی فقط فیزیوتراپی نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از سوانح و اتفاقات در دوران سالمندی در منازل اتفاق می افتد، گفت: متاسفانه شیرهای آب حمام ها، نورپردازی ها، مبلمان ها و … برای سالمندان امن نیست.

نحوی نژاد همچنین با بیان اینکه بزرگ ترین سد سالمندان برای ارائه خدمت، وزارت بهداشت است، بیان داشت: متاسفانه این وزارتخانه نه برنامه ای و نه غربالگری برای این گروه از جامعه ندارد و نمی گذارد سازمان بهزیستی نیز فعالیت خود را داشته باشد.

دلبری: ۹۹ درصد از سالمندان حداقل یکبار ازدواج کرده اند

به گزارش فارس، در ادامه سومین نشست گفت وگو اجتماعی با موضوع “ابعاد اجتماعی سالمندی”، احمد دلبری مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه کشور سوئد با ۹ میلیون جمعیت فقط ۶۵۰ نفر متخصص طب سالمندی دارد، افزود: سال گذشته رتبه اول در حوزه ارائه خدمات سالمندی به این کشور اختصاص داده شد.

وی تصریح کرد: علیرغم همه این اقدامات در کشور سوئد، مسئولان سوئدی عنوان کردند که پدیده سالمندی آنها را غافلگیر کرده است.

دلبری بیان داشت: اگر ما خودمان را با این کشورها مقایسه کنیم اگر عجله نکنیم همین سالمندی که از آنها به عنوان فرصت یاد می کنیم تبدیل به سونامی می شود نه چالش.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه سه برابر جمعیت سالمندی را تخت های بیمارستان ها اشغال کرده است، گفت: یک زمانی وزیر بهداشت دولت قبل عنوان کرده بود که ۳۶ درصد از تخت های بیمارستان ها به اشغال سالمندان در آمده است.

وی اضافه کرد: مسئله ای که در حال حاضر درحوزه سالمندی ایران را با سایر کشورها متمایز می کند آن است که در ایران زیرساخت های لازم را نداریم و هر آنچه است در خانواده ها وجود دارد.

دلبری اضافه کرد: بر اساس آمار ۹۹ درصد از سالمندان حداقل یکبار ازدواج کرده اند و بر اساس همین آمار ۵۰ درصد از آنها تنها زندگی می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه جمعیت سالمندی به سمت زنانه شدن حرکت می کند، بیان داشت: اکثر مطالعات و تحقیقات جمعیتی به سه محور سلامت روانی، پیامدهای اقتصادی و کیفیت زندگی پرداخته شده است.

وی گفت:بخش عمده ای از موضوعات مهم زندگی فردی و اجتماعی سالمندان مورد غفلت قرار گرفته است ضمن اینکه نسبت سالمندانی که تنها زندگی می کند در کل کشور حدود ۳۰ درصد است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به پرداخت یارانه ها،خاطر نشان کرد: پرداخت یارانه ها صحیح نیست مثلا به یک مجهول الهویه ۵۰۰ هزار تومان یارانه می دهیم که حداقل هزینه های یک سالمند یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

وی در پایان این نشست با تقدیر از شهرداری تهران در جهت همکاری با بهزیستی استان تهران در راه اندازی شهر دوستدار سالمند، گفت: خوشبختانه شهرداری تهران اقدامات خوبی را با سازمان بهزیستی استان انجام داده است.