فعالیت چهار مرکز نگهداری شبانه روزی سالمندان

رویا احمدیان در دیدار استاندار اردبیل از خانه سالمندان اردبیل اضافه کرد: در این مراکز ۱۵ سالمند زن و مرد نگهداری می شوند. وی با اشاره به اعطای مجوز تاسیس مراکز روزانه سالمندان در اردبیل، از اجرای طرح توانمندسازی سالمندان از سال ۸۶ تاکنون در روستاهای استان خبر داد و افزود: هم اکنون سه هزار و ۴۲۴ […]

رویا احمدیان در دیدار استاندار اردبیل از خانه سالمندان اردبیل اضافه کرد: در این مراکز ۱۵ سالمند زن و مرد نگهداری می شوند.

وی با اشاره به اعطای مجوز تاسیس مراکز روزانه سالمندان در اردبیل، از اجرای طرح توانمندسازی سالمندان از سال ۸۶ تاکنون در روستاهای استان خبر داد و افزود: هم اکنون سه هزار و ۴۲۴ سالمند روستایی در اجرای این طرح شناسایی و از خدمات آن بهره مند می باشند.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در این طرح خدمات آموزشی، تفریحی، پزشکی، روان شناسی، مددکاری، فیزیوترابی، کاردرمانی و شنوایی سنجی به سالمندان شناسایی شده ارایه می شود.

وی سیاست کلی سازمان بهزیستی را در خصوص سالمندان حفظ این افراد در کنار خانواده ها عنوان کرد و متذکر شد: در جهت اجرای این سیاست در گام  نخست، طرح  توانمند سازی سالمندان اجرا می شود.

yL1396879684

احمدیان راه اندازی مراکز با اولویت بندی مراکز مراقبت در منزل سالمندان، مراکز روزانه سالمندان و در نهایت مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان توسط بخش خصوصی و تحت نظارت سازمان بهزیستی را از دیگر راهکارهای این سازمان در قبال سالمندان برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل پیشرفت های جدید در علم  به خصوص پزشکی، جمعیت سالمندان در جوامع روبه افزایش است، تاکید کرد: سالمندی دورانی است که با تغییرات جسمی متعددی همراه بوده و این تغییرات موجب می شوند سالمندان برای  ادامه زندگی نیاز به حمایت  و خدمات اطرافیان داشته باشند.

استاندار اردبیل نیز در این بازدید سلامت جسمی سالمندان را مورد تاکید قرار داد و افزود: بسیاری از افراد با بی توجهی به سلامت جسم، روح، تغذیه و بهداشت با ورود به سنین سالمندی با مشکلات عدیده ای چون ناراحتی های قلبی ، پوکی استخوان ، ضعف و… روبه رو می شوند که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.

مجید خدابخش ادامه داد: اگر کسی قبل از رسیدن به سنین سالمندی، برنامه ای مشخص برای شیوه زندگی خود طراحی کند با اعتماد به نفس و داشتن هدفی مشخص برای زندگی سالمندی به استقبال این دوره خواهد رفت .

وی همچنین خواستار حفظ منزلت اجتماعی سالمندان شد و عنوان کرد: جامعه باید همواره شرایطی را فراهم کند تا افراد در دوره سالمندی هم نیروی مولد باشند و عرصه برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی آنان تنگ نشود.

استاندار اردبیل با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دوره سالمندی حتی با اهمیت تر از دوره جوانی قلمداد می شود، اضافه کرد: در این جوامع افراد سالمند به علت تجربه و مهارت بالایی که در امور دارند بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و در چنین  فضایی فرد سالمند احساس رخوت، بیهودگی و بی ثمرودن نخواهد کرد.