روش جدید درمان آلزایمر با استفاده از نانو

محققان دانشگاه فنی چالمرز سوئد با اعمال روش های جدید آزمایشگاهی بر پروتئین عامل بیماری آلزایمر نانو دارویی را ساختند که امیدوارند بتواند بیماری زوال عقل و آلزایمر را با آمار ابتلای ۴۵ میلیون نفر در جهان ، درمان کند. سازمان بهداشت جهانی در گزارش های مختلفی اعلام کرد ه که روند ابتلا به بیماری […]

محققان دانشگاه فنی چالمرز سوئد با اعمال روش های جدید آزمایشگاهی بر پروتئین عامل بیماری آلزایمر نانو دارویی را ساختند که امیدوارند بتواند بیماری زوال عقل و آلزایمر را با آمار ابتلای ۴۵ میلیون نفر در جهان ، درمان کند.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش های مختلفی اعلام کرد ه که روند ابتلا به بیماری زوال عقل و آلزایمر در دنیا باسرعت غیرقابل تصوری درحال افزایش است ، به گونه ای که رقم ۴۵ میلیون مبتلای کنونی در ۵ سال آینده به سه برابر افزایش خواهد یافت.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه نیچر، محققان دانشگاه چالمرز با بررسی ساختار پروتئین نشاسته ای عامل آلزایمر راهکار جدیدی را یافتند که راه را برای تولید انواع مختلفی از نانومواد پروتئینی و همچنین تولید پردازنده های و دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات در مقیاس نانو فراهم می کند.

محققان در این شیوه جدید از تکنیک های اپتیکی غیرخطی به منظور تشخیص بررسی و تشخیص ساختارهای پروتئینی نشاسته ای بهره گرفتند و در نهایت انواعی از نانو مواد پروتئینی را تولید کردند که کاربردهای ویژه ای در فناوری نانو، فتونیک و اپتوالکترونیک دارند.

 فیبرهای نشاسته ای که به عنوان عامل بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون شناخته می شوند، اغلب به صورت الیافی از جنس پریون و پروتئین درهم تنیده هستند که فیبرهای مجاور را به سمت ساختار چندلایه خود جذب می کنند.

 مین ویژگی فیبرهای نشاسته ای موجب تخریب سلول های عصبی در بدن انسان شده و منجر به بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون می شود.

پریون ها عوامل عفونی از جنس پروتئین هستند که در بدن موجودات زنده موجب بروز انواع بیماری می شوند.

 ساختار پروتئینی فیبرهای نشاسته ای بسیار حجیم بوده و در برابر تابش لیزری چندفوتونی عکس العمل نشان می دهد. محققان با استفاده از همین ویژگی، می توانند ساختار آن ها را تغییر داده و موادی با قابلیت های منحصر به فرد ایجاد کنند.

 این ساختارهای پروتئینی بسیار سخت و و محکم تر از آهن هستند. محققان با استفاده از روش مذکور به سادگی مولکول های سایر مواد را به این ساختارها اضافه کرده و مواد جدید با ویژگی های خاص تولید می کنند.

 محققان امیدوارند با استفاده از همین روش و تغییر ساختارهای پروتئینی داخل مغز انسان بتوانند بیماری آلزایمر را درمان کنند.

 گزارش کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه نیچر به چاپ رسیده است.