چگونه جلوی زمین خوردن سالمندان را بگیریم

اغلب سالمندان به دلیل مصرف داروهای مختلف دچار عدم تعادل می‌شوند که همین امر سبب زمین خوردن و شکستگی استخوان می‌گردد که با رعایت یک سری نکات می‌توان تا حد زیادی این مسئله را کاهش داد. پریسا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، در مورد راه‌های پیشگیری از زمین‌ خوردن در سالمندان […]

اغلب سالمندان به دلیل مصرف داروهای مختلف دچار عدم تعادل می‌شوند که همین امر سبب زمین خوردن و شکستگی استخوان می‌گردد که با رعایت یک سری نکات می‌توان تا حد زیادی این مسئله را کاهش داد.

پریسا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، در مورد راه‌های پیشگیری از زمین‌ خوردن در سالمندان و بروز انواع شکستگی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در بین سالمندان شایع است زمین خوردن و سقوط است و از آنجایی که این افراد معمولاً دچار پوکی استخوان هستند به راحتی دچار شکستگی در اعضای مختلف بدن به ویژه استخوان لگن می‌شوند که باید برای همه عمر خانه‌نشین شوند.

وی در پاسخ به اینکه چه عواملی سبب زمین‌خوردن و سقوط سالمندان می‌شود، گفت:‌مصرف داروهای ضد فشار خون، خواب آور، شل‌کننده‌های عضلانی همگی سبب گیجی، سبکی سر یا از دست دادن تعادل می‌شود از طرف دیگر اکثر سالمندان با مشکلات بینایی یا شنوایی مواجه هستند که ممکن است به راحتی جلوی پای خود را ندیده و با برخورد با کوچکترین مانعی به زمین بخورند.

این متخصص طب سالمندی توصیه کرد تا شرایطی در محیط اطراف و خانه فراهم شود تا حداقل پس از زمین خوردن سالمند با مشکل جدی مواجه نشود به عنوان مثال هرگونه سیم، طناب یا قالیچه لغزان از سطح زمین جمع‌آوری شود و اگر از فرش یا هر کف‌پوش دیگری استفاده می‌کنیم از سر نخوردن آن روی زمین مطمئن شویم.

وی یکی از علل زمین‌خوردن سالمندان را سطوح صاف در کف حمام یا پله‌ها عنوان کرد و گفت:‌ استفاده از کف‌پوش‌های آزاد در حمام یا مفروش کردن پله‌ها با کف‌پوش‌های ثابت و استفاده از کفش‌های محکمی که کف آنها لاستیکی باشد و به راحتی سر نخورد می‌تواند از زمین خوردن سالمندان و ایجاد شکستگی احتمالی پیشگیری کند.

طاهری گفت:‌تأمین نور کافی در راه‌پله‌ها و داخل منزل یکی دیگر از نکاتی است که می‌توان در پیشگیری از زمین خوردن سالمندان کمک کند.