بهره مندی ۲۶۵ سالمند از خدمات بهزیستی خراسان جنوبی

مدیر کل بهزیستی استان خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۲۶۵ سالمند در استان از خدمات بهزیستی استان بهره‌مند هستند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، محمدحسن اکبری مطلق در شورای ساماندهی سالمندان استان، با اشاره به اینکه جعیت سالمند در استان رو به افزایش است، گفت: در سرشماری نفوس و مسکن سال […]

مدیر کل بهزیستی استان خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۲۶۵ سالمند در استان از خدمات بهزیستی استان بهره‌مند هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، محمدحسن اکبری مطلق در شورای ساماندهی سالمندان استان، با اشاره به اینکه جعیت سالمند در استان رو به افزایش است، گفت: در سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰ جمعیت سالمند استان ۷۱ هزار و ۵۰۰ نفر به ثبت رسیده است.

مدیر کل بهزیستی استان با بیان اینکه این تعداد ۹٫۸ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است، افزود: این نرم در کشور ۷٫۲ درصد است.

وی خاطر نشان کرد: جمعیت سالمند استان قبل از سرشماری ۶۳ هزار ۱۷ نفر بوده است.

اکبری‌مطلق به اقدامات بهزیستی برای رفع مشکلات سالمندان در استان اشاره کرد و یادآور شد: ارائه خدمات توانپزشکی، مراکز روزانه و شبانه‌روزی سالمندان، تامین هتل سالمندان، اجرای طرح توانمندسازی سالمندان در صورت وجود اعتبار، برگزاری کلاس‌های آموزشی از جمله این اقدامات است.

وی همچنین تعداد معلولین استان را در حال حاضر ۱۵ هزار و ۱۷۰ نفر برشمرد و اظهار کرد: از این تعداد چهار هزار و ۴۸ نفر معلولین جسمی حرکتی، سه هزار و ۹۶۰ معلول ذهنی، دو هزار و ۴۷۶ نفر شنوایی و یک هزار ۵۳۰ معلول بینایی هستند.

اکبری مطلق، ارتقاء شاخص‌های بهداشتی را عامل افزایش طول عمر سالمندان و افزایش آمار جمعیت سالمندان دانست و تصریح کرد: در این راستا باید سیاست‌ها و خط مشی‌هایی به عنوان اصول اساسی مورد نظر قرار گرفته و از هم اکنون برای کاهش مشکلات سالمندان برنامه ریزی و اقدام شود.

وی در ادامه افزود: تداوم حضور سالمندان در جامعه، ارتقاء جایگاه و شان و منزلت سالمند در خانواده و جامعه، تامین نیاز های اصلی سالمندان بویژه سالمندان محروم و کم درآمد و  اخذ مشارکت آحاد جامعه در بهبود شرایط جامعه سالمندی از ضروریات جامعه است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به تصویب ۹۱ مصوبه در شورای ساماندهی سالمندان استان اشاره کرد وگفت: تاکنون ۷۵ درصد مصوبات این شورا محقق شده است.

اکبری‌مطلق همچنین تشکیل کمیته بازنشستگان، استفاده از امکانات و تورهای گردشگری، برگزاری دوره‌های آموزی سبگ زندگی و تاسیس بنیاد فرزانگان صدور کارت منزلت برای سالمندان از جمله این اقدامات اعلام کرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی خواستار تقویت و گسترش فعالیت بنیاد فرزانگان از سوی مسئولان شد و گفت: سال گذشته مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی این بنیاد از سوی سازمان بهزیستی کشور به استان تخصیص یافته است.