نرخ جمعیت سالمند کشور ۸ درصد است

فرید براتی سده در جلسه ستاد ساماندهی سالمندان که عصر امروز در سالن امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد با ارائه گزارشی از وضعیت سالمندان در کشور که برای برنامه ششم توسعه تدوین شده بود اظهار داشت: اصلی ترین مباحث مربوط به سالمندان در قانون شامل اصل ۲۹ قانون اساسی، موادی از قانون تشکیل […]

فرید براتی سده در جلسه ستاد ساماندهی سالمندان که عصر امروز در سالن امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد با ارائه گزارشی از وضعیت سالمندان در کشور که برای برنامه ششم توسعه تدوین شده بود اظهار داشت: اصلی ترین مباحث مربوط به سالمندان در قانون شامل اصل ۲۹ قانون اساسی، موادی از قانون تشکیل سازمان بهزیستی بحث‌های کمیته امداد و بند هفت سیاست‌های کلان جمعیت به سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای سلامت سالمندان و نگهداری آن‌ها در خانواده اشاره داشته است.

رئیس شورای ملی سالمندان با بیان اینکه سازمان بهزیستی در برنامه سوم توسعه در راستای ساماندهی سالمندان موظف شد که اقدام کنند، افزود: در قانون برنامه چهارم این قانون تنفیذ شد ودر ‌‌نهایت ما در کشور در راستای شورای ملی سالمندان برآمدیم و فعالیت‌هایی را در این زمینه اجرا کردیم.

وی با بیان اینکه نخستین مسئله بحث سن سالمندی است، عنوان کرد: باید دید که آیا ۶۰ سال واقعا سن سالمندی است یا باید افزایش پیدا کند، صندوق‌های بازنشتگان با بحران جدی رو به رو هستند و یکی از مشکلاتی است که در کشور وجود دارد، ما در منطقه خاورمیانه کمترین سن بازنشستگی را دارا هستیم که نیاز به بررسی دارد.

براتی عنوان کرد: وضعیت امید به زندگی در کشور در دوره‌های مختلف رو به افزایش رفته است که اصلی ترین علت آن پیشرفت‌های پزشکی بوده است، سال آینده در سرشماری بررسی می‌شود اما از طرف مرکز آمار پیش بینی شده است که به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

رئیس شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه شاخص سالخوردگی جمعیت از سال ۸۴ رو به پیشرفت است، افزود: پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۰ به بالای ۱۰ درصد خواهد رسید سالمندان با جمعیت بالای ۱۰ درصد جمعیت سالمندی را در کشور ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه جمعیت رو به سالمندی پیش رود هزینه‌های بسیاری را برای کشور به بار می‌آورد، افزود: برای هر فرد سالمند ۶۰۰ هزار تومان امروز یارانه پرداخت می‌شود که این هزینه‌های بالا برای کشور کمر شکن خواهد بود که خبر از شروع بحرانی می‌دهد

براتی با بیان اینکه شاخص توانبخشی در افراد معلولی یک و ۵ دهم  است که این آمار در سالمندان به ۳ و ۸دهم  می‌رسد که برای کشور هزینه آور است، عنوان کرد: این به این معنا است که نیاز افرادبالای ۶۰ سال به خدمات توان بخشی بیش از دو برابر افراد زیر ۶۰ سال است،  بحث ارائه خدمات به سالمندان و نگهداری آن‌ها هزینه‌های بالایی را می‌طلبد.

رئیس شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه کشور امروز در وضعیتی است که از با عنوان پنجره جمعیتی یاد می‌شود یعنی آمار جوانان بیشتر است، بیان کرد: استان گیلان پیر‌ترین جمعیت کشور را نزدیک به ۱۲ درصد دارد و استان قم رتبه ۲۶ را داراست و نرخ  جمعیت سالمند استان۷ درصد است   وهنوز از میانگین کشوری بیشتر نشده است.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند ۹۶ مرد سالمند داریم و این نشان می‌دهد که سالمندانی زنانه شده است، بیان کرد: سالمندان تنها یکی از مسائلی است که در استان‌های محروم و در زنان نمود بارزتری دارد که در استان‌هایی مثل ایلام زنان سالمند ۴ و نیم برابر مردان سالمند است.

براتی سده افزود: یکی از معضلات به لحاظ تعهل و تجرد سالمندان تنها هستند که زنان سالمند به خصوص در مورد تجدید فراششان کاری انجام نمی‌شود که مشکلات روانی و روحی بسیاری را تجره می‌کنند.

رئیس شورای ملی سالمندان عنوان کرد: میانگین هزینهٔ سالانه سالمند در سال ۷۵، ۸۰۰ هزار تومان بوده است که در سال ۹۰ به ۹ میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسیده است که خبر از بحران می‌دهد که سهم بهداشت در این فاصله ۲۰ ساله بیش از دو ونیم برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه با طرح‌های سلامت اجرا شده حدس زده می‌شود که این آمار کاهش یافته باشد، بیان کرد: طرح تحول سلامت و طرح بیمه‌های انجام شده وضعیت را امید بخش می‌کند که وضعیت سالمندان رو به بهبود برود.

براتی سده با اشاره به اینکه بیشترین سهم سالمندان در دهک اول وضعیت سالمندان است، افزود: در روستا‌ها هم ۳۰ درصد سالمندان در دهک اول بوده‌اند که پایین‌ترین دهک است، بیشترین موضوعی که در شهر‌ها برای سالمندان مسئله ایجاد کرده است بحث مسکن است.

رئیس شورای ملی سالمندان عنوان کرد: کاری که می‌توانیم برای سالمندان بکنیم این است که روی توانمند سازی سالمندان تاکید بکنیم وگرنه در ساله‌های آینده از هزینه‌های سنگین سالمندان برنخواهیم آمد و بهترین کار این است که از خود سالمندان تشکل‌های داشته باشیم که بتوانیم سالمندان را در خود آن فعال داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بنیاد فرزانگان سالمندان از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند کمک کننده باشد، افزود: نخسین مصوبه این جلسه باید فعال سازی این بنیاد باشد که مکانی را برای این بنیاد در نظر بگیرند و مسئولان اداره کل ورزش و جوانان در این راستا یاری کنند.

براتی با اشاره به اینکه کارت‌های منزلت کارمندان در برخی از استان‌ها بین سالمندان توزیع شده است، بیان کرد: می‌توان اتاق فکری را در استانداری با حضور سالمندان ایجاد کنیم و ما در بهزیستی هم می‌توانیم مبلغی را برای دستگاه‌هایی که از مشاور سالمند استفاده می‌کنند همراهی کنیم.

رئیس شورای ملی سالمندان افزود: یک پیشنهاد دیگر این است که از صدا و سیما استان دعوت کنیم که برنامه‌هایی را برای این موضوع و فرهنگ سازی و تکریم سالمندان و زدودن باورهای غلط تولید کنند، برای طب سالمندی هم در دانشگاه علوم پزشکی اگر بتواند مجوز مربوطه را بگیرد و در استان فعال شود می‌تواند کمک کننده باشد.