افزایش سه برابری سالمندان کشور

رئیس سازمان بهزیستی گفت: ۲۸۵ هزار نفر از سالمندان بی بضاعت کشور از بسته های حمایتی سازمان بهزیستی از جمله مستمری و خدمات توانبخشی استفاده می کنند. این درحالی است که ۸۰ درصد سالمندان کشور به صورت مستقل زندگی می کنند و صاحب خانه هستند. [divider]  رئیس سازمان بهزیستی در نشست خبری که به مناسبت […]

رئیس سازمان بهزیستی گفت: ۲۸۵ هزار نفر از سالمندان بی بضاعت کشور از بسته های حمایتی سازمان بهزیستی از جمله مستمری و خدمات توانبخشی استفاده می کنند. این درحالی است که ۸۰ درصد سالمندان کشور به صورت مستقل زندگی می کنند و صاحب خانه هستند.

[divider]

 رئیس سازمان بهزیستی در نشست خبری که به مناسبت هفته تکریم سالمند برگزار شد از افزایش سه برابری سالمندان تا سال ۱۴۰۴ خبر داد.

به گزارش خبرنگار شبکه ایران، رئیس سازمان بهزیستی کشور در اولین روز از هفته تکریم سالمندان با اعلام ضرورت توجه به سالمندان گفت: امسال با نگاهی دقیق تر روزهای این هفته را نامگذاری کرده ایم و مطالباتمان را از همین جا به گوش دستگاه های مسئول و ذی ربط می رسانیم.

همایون هاشمی در تعریف از سالمند گفت: هر جامعه ای که بیش از ۸ درصد افراد آن ۶۵ سال به بالا داشته باشند و یا ۵/۱۲ درصد افراد جامعه ۶۰ سال بیشتر داشته باشند، آن جامعه به سمت سالمندی پیش می رود.

وی ضمن اعلام این موضوع که کشور ما به سمت سالمندی رفته است افزود: از سال ۹۰ سن افراد بالای ۶۰ سال در کشور ما به ۵/۸ رسیده است و این نشانه یک حرکت صعودی به سمت سالمندی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن هشدار نسبت به افزایش سه برابری جمعیت سالمندی کشور تا افق چشم انداز ۱۴۰۴ بیان داشت: جمعیت سالمند کشور در سال ۱۴۰۴ به ۵/۱۵ میلیون نفر خواهد رسید بنابرا ین باید زیرساخت های جامعه را از نظر نرم افزاری، آموزش و طب سالمندی آماده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، ۶ میلیون نفر از جمعیت کشور سالمند هستند خاطرنشان کرد: ۱/۸۶ درصد سالمندان با خانواده خود زندگی می کنند و این شاخص بسیار خوبی در کشور است.

هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: ۲۸۵ هزار نفر از سالمندان بی بضاعت کشور از بسته های حمایتی سازمان بهزیستی از جمله مستمری و خدمات توانبخشی استفاده می کنند. این درحالی است که ۸۰ درصد سالمندان کشور به صورت مستقل زندگی می کنند و صاحب خانه هستند. 
وی همچنین به اشتغال ۱۵ درصدی سالمندان اشاره کرد و بیان داشت: ۲۰ درصد سالمندان از خدمات بیمه محرومند و ما در تلاش هستیم تا از ظرفیت سایر دستگاه ها به خصوص سازمان بیمه سلامت جهت بیمه کردن سالمندان استفاده کنیم.

راه اندازی بنیاد فرهیختگان در ۱۰ استان

این مقام مسئول در جریان برگزاری این مراسم به بنیاد فرهیختگان به عنوان مرکزی جهت ارائه خدمات به سالمندان اشاره کرد و ادامه داد: استان های خراسان جنوبی و کرمان جهت راه اندازی این بنیاد به صورت پایلوت انتخاب شده اند که به زودی راه اندازی می شوند.
وی با اشاره به فعالیت ۲۲۸ مرکز شبانه روزی سالمندان در کشور، گفت: ۱۲۷ مرکز در منازل سالمندان به ارائه خدمات مشغول هستند.

هاشمی در ادامه به فعالیت های بهزیستی و دبیرخانه شورای عالی سالمندان اشاره کرد و گفت: اولین اقدام طی دو سال اخیر برگزاری جلسات منظم و طرح مشکلات سالمندان است.

وی دومین اقدام صورت گرفته را چنین اعلام کرد: تدوین پیش نویس سند ملی برنامه استراتژیک برای سالمندان با مشارکت دستگاه های فعال در این حوزه است که امیدواریم بتوانیم این کار را در سطح هیأت دولت به تصویب برسانیم و به سند بالادستی تبدیل شود تا بر اساس آن مطالباتمان را از مسئولان بگیریم.

رئیس سازمان بهزیستی تهیه گزارش کشوری فعالیت های مرتبط با سالمندان و مطرح کردن آن در سطح بین المللی را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد و در ادامه افزود: تدوین طرح بیمه مراقبتی طولانی مدت سالمندان و پیگیری از طریق شورای عالی در صورت تصویب که تحولی اساسی در ارتقاء سلامت سالمندان ایجاد می کند، از دیگر اقدامات این سازمان و شورای عالی سالمندان است.

وی همچنین به تدوین طرح بنیاد فرزانگان و راه اندازی آن در ۱۰ استان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: چاپ و انتشار کتب علمی مربوط به سالمندان با نگاه پیشگیری محور و توسعه طب سالمندی و تدوین شاخص های شهر دوستدار سالمند و مکاتبه با شهرداری و همچنین راه اندازی سایت اینترنتی به منظور اطلاع رسانی در حوزه سالمندی از جمله اقدامات است.