“سالم سالمند شدن” شعار سازمانی هفته سالمند در استان یزد است

مدیرکل بهزیستی یزد با بیان اینکه شعار سازمانی هفته سالمند در استان یزد “سالم سالمند شدن” است، گفت: وجود گردشگران سالمند خارجی در استان یزد ملاک مناسبی برای مقایسه وضعیت جسمی سالمندان داخل با خارج از کشور است.

جلیل عفتی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته تکریم سالمندان و روز جهانی ناشنوایان برگزار شد، با بیان اینکه مناسبت‌های مختلف در سازمان بهزیستی یادآور ضرورت حمایت و توجه ویژه نسبت به بخش نیازمندان جامعه است، اظهار داشت: آمار سالمندان استان یزد با ۸٫۳ در حال افزایش است.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان یزد با اشاره به نزدیک شدن آمار استان یزد به جمعیت سالمندی گفت: برنامه‌های خدماتی در استان یزد باید در راستای بررسی تکریم و مراقبت از ابعاد مختلف سالمندان، تدوین و اجرایی شوند.

عفتی ” اثرپذیری و اثرگذاری سالمندان، برمحیط های فراگیرشهری”، را شعار هفته تکریم سالمندان دانست و بیان کرد: توجه ویژه به اثر بخشی سالمندان در جامعه از جمله مهم‌ترین راهکارهای تحقق و اهداف پایدار فرهنگی و اجتماعی در جامعه است.

وی افراد ۶۰ تا ۷۵ سال را سالمند، ۷۵ تا ۹۶ سال را پیر و بالای ۹۰ سال را خیلی پیر عنوان کرد و اظهار داشت: در استان یزد شورا سالمندان به ریاست استاندار و دبیری سازمان بهزیستی استان، با هدف رسیدگی و تکریم سالمندان یزدی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه شعار سازمانی هفته سالمند در استان یزد “سالم سالمند شدن” است، گفت: وجود گردشگران سالمند خارجی در استان یزد ملاک مناسبی برای مقایسه وضعیت جسمی سالمندان داخل با خارج از کشور است.

مدیرکل بهزیستی یزد، برخورداری از توان لازم برای کنترل زندگی شخصی، برخورداری از امنیت لازم، تأمین نیازهای مالی، دسترسی آسان به تمام خدمات شهری، برخورداری از مراقبت های لازم خانگی، تکریم اجتماعی و برخورداری از پرستاران آموزش دیده ویژه سالمندان را از جمله نیازهای اولیه سالمندان در جامعه عنوان کرد.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی استان یزد ۴ وظیفه، ویزیت در منزل، اجرای طرح مراقبین سالمندی در محیط منزل با هدف آموزش های مراقبتی ویژه سالمندان، ارائه خدمات پزشکی و توانبخشی در مراکز روزانه سالمندی و ارائه خدمات شبانه روزی، به منظور رسیدگی و تکریم سالمندان در طول سال، در دستور کار خود قرار داده است.

عفتی با اشاره به ارائه خدمات ویژه به بیش از ۵۴۰ نفر از سالمندان در طرح ویزیت در منزل و ارائه خدمات پزشکی  به بیش از ۱ هزار نفرسالمند، در مراکز شبانه روزی سالمندی، اظهار داشت: حمایت های بیمه ای از خدمات توانبخشی و درمانی سالمندان، شرایط ارائه خدمات بهتر و بیشتر به نیازمندان جامعه فراهم می کند.

وی اعزام تیم های مختلف پزشکی به مناطق مختلف شهری، برگزاری نمایشگاه عکس با رویکرد سالمندی، افتتاح مرکز شبانه روزی بهار در یزد و توزیع وسایل کمک توانبخشی به سالمندان را، از دیگر برنامه های تدوین شده در هفته سالمند در استان یزد دانست.