موضوع سالمندی کشور را به فراموشی نسپاریم

سالخوردگی جمعیت به عنوان یک پدیده بی سابقه، فراگیر، سرسخت و بازگشت ناپذیر حاصل تلاش شبانه روزی سیستم های بهداشتی، درمانی، اقتصادی و اجتماعی در قرن بیستم بوده است و این امر نتیجه ارتقاء سطح مراقبتهای بهداشتی-درمانی و پیشگیری از بیماری ها و نیز اجرای برنامه های دقیق ارتقای سلامت که منجر به افزایش امید به زندگی و افزایش روزافزون جمعیت وبه عنوان موفقیت عظیم سیستم بهداشتی درمانی کشور تلقی می‌شود.

سالخوردگی جمعیت به عنوان یک پدیده بی سابقه، فراگیر، سرسخت و بازگشت ناپذیر حاصل تلاش شبانه روزی سیستم های بهداشتی، درمانی، اقتصادی و اجتماعی در قرن بیستم بوده است و این امر نتیجه ارتقاء سطح مراقبتهای بهداشتی-درمانی و پیشگیری از بیماری ها و نیز اجرای برنامه های دقیق ارتقای سلامت که منجر به افزایش امید به زندگی و افزایش روزافزون جمعیت وبه عنوان موفقیت عظیم سیستم بهداشتی درمانی کشور تلقی می‌شود.

اگر چه دستیابی به این موفقیت تحسین برانگیز است ولی چنانچه به درستی مدیریت و برنامه ریزی نگردد می تواند به عنوان مهم ترین چالش اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی درمانی قرن جاری در دنیا و ایران مطرح گردد. لذا هدف سازمانهای متولی امور سالمندی در کشور باید آن باشد که به آن سالهای افزایش یافته عمر، کیفیت زندگی ببخشند.
احمد دلبری با توجه به سالمند شدن سریع و روزافزون کشورمان، سالمندان در معرض تنهایی، انزوای اجتماعی، محدودیت در روابط اجتماعی و طرد اجتماعی می‌باشند. در این راستا رویکرد و برنامه‌های اجتماعی محور با تمرکز بر خانواده و گسترش آن راه حل مناسبی برای کمک به این سالمندان جهت جلوگیری از انزوا و طرد اجتماعی می‌باشد.
وی افزود: در اکثر کشورهای پیشرو در امور سالمندی نیازهای مراقبتی سالمندان جهت برخورداری از خدمات بیمارستانی، بهداشتی درمانی، مراقبتی و نگهداری توسط سیستم‌های رسمی و غیر رسمی انجام می گیرد و در ایران نیز توجه به سالمندان عزیز از ارزشهای والای دینی و فرهنگ ایرانی اسلامی ما بوده و خانواده به عنوان مهمترین منبع حمایتی، ارائه دهنده مراقبت غیر رسمی و طولانی مدت این قشر می‌باشد که در این میان نقش همسران، فرزندان و همسران فرزندان کاملا محسوس است. 
موضوع سالمندی کشور را به فراموشی نسپاریم
وی در ادامه افزود: شعار نگهداری از سالمندان در جامعه‌، فرهنگ تکریم و نگهداری سالمند در خانواده از افتخارات و سرمایه های دیرینه این مرز و بوم بوده است که به باور بسیاری از متخصصان ، مدیران و دلسوزان ایران اسلامی در کشور ما این فرهنگ بومی بسیار ارزشمند، متاسفانه در حال کمرنگ شدن می‌باشد.
اگر چه فرایند سالمندی مستقیما منجر به بیماری نمی‌شود اما به دلیل گذشت زمان و افت قابل ملاحظه عملکرد بیولوژی‌، فیزیکی‌، روانی و اجتماعی، مراقبت از سالمندان فرایندی چالش برانگیز و چند وجهی است که در ارائه آن عوامل متعدد تسهیل کننده و بازدارنده دخیلند. 
سهم رسانه‌ها در آموزش به سالمندان جدی است
احمد دلبری در ادامه اظهار  کرد: از عوامل مهم در انجام و تسهیل مراقبت از سالمندان سطح آگاهی مراقبین در خصوص نیازهای مراقبتی، بهداشتی درمانی، روانی و اجتماعی سالمند می باشد که بایستی سازمانهای متولی امر آموزش و فرهنگ بخصوص رسانه ها در این مورد اهتمام جدی بورزند. 

ساماندهی سالمندان استان سمنان

وی می گوی: مراقبین خانوادگی که از سطح دانش و آگاهی بالاتری برخوردار بوده و از لحاظ شخصیتی و اخلاقی نسبت به سالمند و والدین تعهد بیشتری دارند از ارائه اینگونه خدمات و مراقبت‌ها به سالمندان دریغ نورزیده و از رضایت بالاتری نیز برخوردارند. 
مراقیت از سالمندان دیگر عوامل موثر بر مراقبت و نگهداری سالمندان و خانواده می توان به وضعیت سلامت مراقبین و.برخورداری آناناز سلامت جسمی، روحی و روانی و نیزمیزان فشار و استرس وارده به مراقبین بخصوص در آنانی که از سالمندان سالخورده (سنین بالا) مراقبت می کنند از عوامل تاثیرگذار بر مراقبت محسوب می شوند.
رییس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می گوید: وضعیت جسمی، روحی و روانی مراقب سالمندان به مراتب مهم تر از شرایط خود سالمند است لذا سازمانهای تاثیر گذار و مسئول در امر مراقبت از سالمندان بایستی به خانواده ها و مراقبین غیر رسمی جهت جلوگیری از عوارض طولانی مدت مراقبت و افزایش کارامدی آنان آموزش و حمایتهای لازم را ارائه دهند تا از کاهش کیفیت زندگی مراقبین پیشگیری گردد.
تعداد  کارشناسانان سالمندی در سلامت کافی نیست
دلبری می گوید: ازعوامل خارجی مرتبط با مراقبت سالمندان در منزل میتوان به عدم وجود قوانین موثر و سیستم‌های حمایتی همه جانبه از سالمند و خانواده آنان، در دسترس نبودن خدمات موجود و عدم وجود نیروی انسانی کارآمد و کارشناسان متخصص در حوزه سالمندی نام برد که می‌توانند روند نگهداری سالمندان بویژه سالمندان آسیب پذیر را در منزل دشوار کنند‌، بطوریکه گزارش‌ ها بیانگر آن است که وجود مراکز خدمات اجتماعی، بهداشتی درمانی جهت سالمندان در نزدیکی محل زندگی، نزدیکی محل زندگی فرزندانی که نقش مراقب دارند، ثبات مالی خانواده و یا وجود سیستم حمایت مالی‌-کمکی و نیز حضور افراد و کارشناسان آموزش دیده در مراکز ارایه خدمت به سالمندان نقش بسیار موثری در نگهداری بهتر آنها در منازل دارد.
رییس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می‌گوید: عوامل مراقبتی شامل منابع و حمایتهای لازم جهت مراقبت، انتظارات مراقبین از خود، دارا بودن مهارتهای لازم برای مراقبت و سطح دانش و آگاهی مراقبین می باشند.
وی همچنین می‌گوید: ویژگی های فرد‌ی سالمند و مراقبین خانوادگی به عنوان عوامل دخیل در فرایند مراقبت نقش مهمی در کیفیت ارائه خدمات و مراقبت دارد. از این گروه می‌توان به مواردی نظیر سن و جنس مراقبین و سالمند، سطح تحصیلات مراقبین و وضعیت سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنها اشاره کرد.
حمایتهای جدی بخش دولتی ازخانوادهها کاملاضروری است
عضوهیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می گوید: عواملی نظیر نگرش، باور و اعتقاد افراد نسبت به ضرورت مراقبت از سالمندان در سطح فردی، خانواده و جامعه ،عوامل شخصیتی و فردی نظیر احساس نزدیکی، دوستی و همدلی با سالمند و عوامل محیطی نظیر در دسترس بودن و قابل پرداخت بودن امکانات و تسهیلات مراقبتی موردنیازسالمندان می توانند به عنوان عوامل تسهیل کننده و بازدارنده مراقبت از سالمندان در خانواده باشد که نقش خانواده به عنوان مراقبین خط اول پر رنگ تر می ‌گردد، نیاز به حمایتهای جدی بخش دولتی از خانواده ها کاملا ضروری می‌باشد و سازمانهای متولی امور رفاهی اجتماعی و بهداشتی درمانی سالمندان بایستی تمرکز بیشتری در مدیریت نگهداری و مراقبت سالمندان در خانواده ها داشته باشند تا با برنامه ریزی درست و با حفظ فرهنگ تکریم سالمندان، چالش نامیمون و افزایش روز افزون” سالمندان رها شده در خیابان”که به درستی مورد تاکید وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته را به خوبی مدیریت و جهت ادای تکلیف شرعی و فرهنگی خود به پاس یک عمر زحمات شبانه روزی برای ایران عزیز آنچنان تکریم و منزلتی که در شان آنهاست را فراهم آوریم.