شادزیستن دردوران سالمندی

سالمندی بیماری نیست بلکه مرحله ای از چرخه زندگی است که مسائل رشدی خاص خود رادارد ودرعین حال با انباشت خردمندی همراه وفرصتی است که فرد تجربیاتش را به نسل‌های بعد منتقل کند. این باور که پیری لزوماً همواره با نقایص عمیق جسمانی وهوشی همراه است، افسانه ای بیش نیست. بسیاری از افراد سالمند توانایی های شناختی وجسمانی خود را تا حد قابل توجهی حفظ می کنند.

سالمندی بیماری نیست بلکه مرحله ای از چرخه زندگی است که مسائل رشدی خاص خود رادارد ودرعین حال با انباشت خردمندی همراه وفرصتی است که فرد تجربیاتش را به نسل‌های بعد منتقل کند.

این باور که پیری لزوماً همواره با نقایص عمیق جسمانی وهوشی همراه است، افسانه ای بیش نیست. بسیاری از افراد سالمند توانایی های شناختی وجسمانی خود را تا حد قابل توجهی حفظ می کنند.

به طورکلی پیر شدن به معنای پیرشدن سلول هاست. هرسلول دوره عمر مشخصی دارد که عوامل ژنتیک وعوامل محیطی و…. در آن موثر است. با افزایش سن، تغییرات ساختمانی در سلول ها روی می دهد. با این حال تن و روح انسان در سالمندی همچنان می تواندسلامت خود را حفظ و حس کفایت را منتقل کند. به خصوص اگر فرد به ورزش مرتب، رژیم غذایی سالم، استراحت کافی و مراقبت های طبی پیشگیرانه توجه کافی نشان دهد. در ادامه توصیه هایی داریم که افراد سالمند با رعایت آن ها می توانند یک زندگی لذت بخش برای خود و خانواده شان فراهم کنند.

پیاده روی کنید: پیاده روی راه خوبی برای حفظ تناسب اندام است. پیاده روی یک راه فوق العاده برای رسیدن به اندام دلخواه یا حفظ آن، لذت بردن از طبیعت و دیدار با دوستان است. دوست پیدا کنید یا با گروهی که به پیاده روی می روند همراه شوید. پس همین حالا به دنبال جایی مناسب برای پیاده روی یا پارکی در نزدیکی محل زندگیتان بگردید.

در فعالیت های گروهی شرکت کنید: اختصاص دادن زمان و استعدادتان به این کار، باعث می شود که فعال و سالم بمانید. می توانید از مهارت های خود استفاده کنید و یا مهارت های جدید یاد بگیرید. دوستان جدید پیدا کنید و روش های ارتباطی جدید را یاد بگیرید. شرکت در کارهای گروهی می تواند به افزایش اعتماد به نفس تان کمک کند و فرصتی برای سرگرمی به شما بدهد. چون آدمی از کمک به دیگران لذت می برد.

به طبیعت بروید: تجهیزات یک سفر طبیعت گردی را آماده و در یک تور طبیعت گردی ثبت نام کنید. یک سفر کوتاه مدت و پیاده روی در طبیعت، علاوه بر دیدن جانداران، برایتان فواید ورزش را هم خواهد داشت.

APTOPIX India Global Aging

ذهنتان را باز کنید: با یاد گرفتن چیزهای جدید، می توانید آمادگی مغزتان را حفظ کنید. یک زبان جدید یا نواختن یک ساز موسیقی را یاد بگیرید. با این کار نه تنها توانایی های مغزتان را تقویت می کنید بلکه از اینکه یک مهارت جدید را آموخته اید احساس رضایت و شادی می کنید. می توانید در کلاس هایی ثبت نام کنید که همیشه دوست داشتید در آنها شرکت کنید، اما به دلیل مشغله های کاری و مراقبت از فرزندان برای این کار وقت پیدا نمی کردید.

به مسافرت بروید: دیدن چیزهایی که در سراسر کشور یا در جهان وجود دارد و کاوش در دنیایی که در آن زندگی می کنیم، هم برای بدنمان و هم ذهنمان شگفت انگیز است.

هیجان دیدن یک مکان جدید و لذت یادگیری بیشتر درباره یک فرهنگ دیگر، با خواندن آن فقط در کتاب ها و مجلات قابل مقایسه نیست. به علاوه سفر یک راه خوب برای پیدا کردن دوستان جدید است.

از علایم افسردگی واضطراب آگاه باشید: اگر به تازگی احساس تغییر خلق ،کاهش انرژی، لذت نبردن از فعالیت های روزمره، احساس گناه، حس بی ارزشی ، میل به تنهایی، دلشوره و اضطراب، کاهش خواب واشتهاو کاهش وزن وشکایات متعدد جسمانی را داشته اید حتما همراه با یکی از اعضای خانواده به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید.

به اندازه کافی استراحت کنید: خواب واستراحت کافی به شما کمک می کند تا ذهنی آرام داشته باشید.۸-۷ ساعت در شبانه روز بخوابید.علاوه بر خواب شبانه، خواب نیمروزی به مدت ۳۰تا۴۰ دقیقه به تمدد اعصاب ونیز افزایش انرژی شماکمک می کند.

استرس را از خود دور کنید: استرس تاثیرات مختلفی بر کارکردهای جسمی، افزایش فشار خون، کارکرد سیستم عصبی، تفکر، خلق وخو، تمرکز و حافظه دارد. مواد شیمیایی که بدن در هنگام استرس تولید می کند آثار منفی بر مغز می گذارد در نتیجه تمرکز، یادگیری و عملکرد حافظه را در سنین بالا دچار اشکال می کند. برای مقابله با استرس ابتدا باید منابع ایجاد کننده آن را پیدا کر .

برای مثال اگر نگهداری اجباری نوه‌ها باعث خستگی و استرس شما می شود، می توانید با طرح موضوع با فرزندان تان در جست وجوی راه حل برآیید. کارهایی مثل قدم زدن ، بازی های ورزشی و سرگرمی های مناسب و به کار بردن روش های آرام سازی (مدیتیشن و یوگا) و رفتن چند روزه به تعطیلات به کاهش استرس کمک می کند .

از خودتان محافظت کنید: زمین خوردن شایع ترین صدمات مغزی در سالمندی است . این صدمات می تواند به افت توانایی های مغزی منجر شود پس باید از مغز، این ارگان با ارزش، به نحو مناسبی محافظت کرد. اگر هنگام ایستادن یا راه رفتن احساس عدم تعادل دارید با پزشک متخصص مغز و اعصاب صحبت کنید.

شغل خود را به طور کلی رها نکنید: سالمندانی که پس از بازنشستگی به طور نیمه وقت به کار خود ادامه می دهند، سلامت روانی بهتری دارند، اگر این امکان برای شما وجود دارد، می توانید کار خود را به صورت نیمه وقت ادامه دهید، البته اگر فشار کاری شما زیاد است و استرس شما را افزایش می دهد و باعث می شود از انجام فعالیت های تفریحی و ورزشی باز بمانید، بهتر است کار دیگری را برای خود انتخاب کنید.

به ذهن ومغزتان هم ورزش دهید: مقداری از حواس پرتی ها در سنین پیری، طبیعی قلمداد می شود. فشارعصبی واضطراب وزندگی پر مشغله هم می توانددر حافظه وتمرکزحواس شما اختلال ایجاد کند. پیری عموما تاثیری بر حافظه درازمدت ندارد، اما حافظه کوتاه مدت اغلب دچار نقصان می شود.گرچه ممکن است تعداد سلول های مغز شما، به اندازه۲۰سالگی نباشد، اما عقل وخردوقدرت قضاوت شما، نسبت به آن دوران بسیار بیشتر شده است و توانایی شما در تصمیم گیری های صحیح بر اساس یک عمر تجربه اندوزی افزایش یافته است.

ذهنتان را با حل کردن انواع جداول و معماها درگیر کنید. اطلاعات عمومی خود را با خواندن کتاب های متعدد افزایش دهید.برای فرزندان ونوه های خود قصه بخوانید ودر حل تکالیف به آنها کمک کنید. به یاد داشته باشید که راه سالم نگه داشتن ذهن، مطالعه مستمر است.

ارتباط معنوی خود با خداوند را افزایش دهید: عبادت پروردگار به شما احساس خوبی می دهد سعی کنید ارتباط خود را با خداوند حفظ کنید. سعی کنید عقاید مذهبی یا معنوی خود را با شرکت در مراسم مذهبی و دعاهای دسته جمعی تقویت کنید . این مسائل به تخفیف افسردگی در سالمندی کمک می کند، همان طور که چند روز گذشته در مطلبی به این موضوع اشاره کردیم، تلاوت روزانه ۱۰ دقیقه قرآن مجید می تواند از آلزایمر پیشگیری کند. به طور کلی کسانی که اعتقادات مذهبی و معنوی قوی دارند معمولاً احساس حمایت و راحتی بیشتری دارند .

رژیم غذایی مناسب داشته باشید: کاهش مصرف نمک و مصرف نکردن چربی های جامد،نگهداری وزن در حد مطلوب،استفاده از همه گروه های غذایی به خصوص میوه وسبزیجات تازه ولبنیات، در حفظ سلامتی شما نقش موثری دارد. همچنین سعی کنید به طور مرتب با انجام آزمایش های پزشکی از سلامت جسمانی خود مطمئن شوید.