سند حمایت از سالمندی را تقدیم دولت کرده‌ایم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شورای عالی سالمندان را فعال و سند حمایت از سالمندی را تقدیم دولت کرده‌ایم و در آن از جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی به سالمندان و بازنشستگان توجه شده است.

علی ربیعی در حاشیه همایش پیاده روی خانوادگی مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی که در بوستان لاله برگزار شد، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: سازمان های بازنشستگی تاکنون خود را فقط متکفل بحث حقوق می دانستند اما در شورای عالی رفاه مقرر شد که سالمندی به عنوان مقوله عام‌تر دیده و موضوع بازنشستگی در دل بحث سالمندی بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه تا چند سال آینده سن بازنشستگی و سالمندی در کشور رو به افزایش است، گفت:‌ جامعه از لحاظ ذهنی و ساختاری آمادگی ورود به دوران بازنشستگی را ندارد.

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش ۶۵ درصدی دستمزد مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در سه سال اخیر اشاره کرد و افزود: این افزایش بالاتر از میزان تورم بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین بر توجه بیشتر به بازنشستگان و سالمندان در موضوع گردشگری اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی شد که مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی از خدمات رایگان سفر استفاده کنند و در بحث صندوق بازنشستگی کشوری نیز با مشارکت این صندوق، امکان سفر بازنشستگان به عتبات عالیات فراهم شد.

ربیعی افزود: بحث مسکن از معضلات جدی بازنشستگان است که در همین زمینه با وزیر راه و شهرسازی مذاکراتی در بحث مسکن اجتماعی انجام داده‌ایم که قرار شد صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری نیز منابعی در این خصوص اختصاص دهند که امیدواریم سال آینده مردم از طرح مسکن اجتماعی نیز منتفع شوند.

52576

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات بازنشستگان هزینه های کلان در بحث درمان است که ما در همین مسیر تعویض مَفصل را تحت پوشش بیمه قرار داده‌ایم و موضوع غربالگری و پیشگیری در سالمندان را نیز در برنامه داریم.

ربیعی گفت: راهبرد دولت این است که افراد با توانمندی هر چه بیشتر به دوران سالمندی بروند.

52573

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای ارتقای روحیه و نشاط بازنشستگان چه برنامه ای دارید، اظهار داشت: در بوستان‌های مهم کشور بناهایی با عنوان خانه امید ایجاد شده است که بازنشستگان در این مکان ها جمع می شوند و نوعی نشاط و سرزندگی در آنها ایجاد می شود.

52578

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارهای بسیار زیادی در این زمینه صورت گرفته است اما در نهایت اعلام می کنم که از همه بازنشستگان خجالت می‌کشم چرا‌که واقعا گذران زندگی بسیار سخت است و این حقوق‌ها کفاف نمی دهد.