دوره آموزشی پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های دوران سالمندی

بسمه تعالی

سازمان بهزیستی کشور

مرکز فناوری اطلاعات ، ارتباطات و تحول اداری

طرح درس دوره آموزشی
عنوان دوره: پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های دوران سالمندی

  1. هدف کلی: آشنایی مدیران و کارشناسان سالمندان با مبانی نظری حوزه سالمندی

 اهداف جزیی:

  • آشنایی با سبک زندگی و نحوه تعامل با سالمندان

  • آشنایی با  آسیب های دوران سالمندی

  • آشنایی کارشناسان سالمندان با مبانی نظری وشیوه های جلوگیری از آسیب های دوران سالمندی

  • آشنایی کارشناسان سالمند با مبانی نظری و شیوه های پیشگیری از ناتوانی ها و بیماریهای دوران سالمندی

  1. اهداف عملکردی(رفتاری)دوره مذکور که حاصل تغییرات در دانش,مهارت ونگرش افراد در قالب افعال قابل اندازه گیری میباشد,عبارتند از:

فراگیران پس از پایان این دوره باید بتوانند:

– آشنایی کارشناسان فعال در حوزه سالمندی با مبانی نظری وشیوه های پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های دوران سالمندی

۵)تدوین محتوی آموزش:

ردیف

سطح هر سیلابس

سیلابس وسر فصلهای دوره

حیطه هر سیلابس

آشنایی

توانایی

تسلط

دانش

مهارت

نگرش

۱

   

دموگرافی سالمندی، تئوری های مطرح درطب سالمندی و سالمند شناسی

   

۲

   

مفاهیم و مدل های رایج ناتوانی و سالمندی

 

 

۳

   

طبقه بندی بین المللی عملکرد- ناتوانی و سلامت، ارزیابی عملکرد

   

۴

   

مداخلات رایج درمان و توانبخشی،آزمن های سنجش عملکرد فیزیکی و روانی سالمندی

   

۵

   

وسایل کمک توانبخشی و نقش فن آوری در طب سالمندی،

 

 

۶

   

توانبخشی پزشکی، طب فیزیکی و دارو درمانی، ADL , IADL

   

۷

   

اختلالات و بیماری های شایع دوره سالمندی، پیشگیری از ناتوانی ها و بیماریهای دوران سالمندی

 

 

۶)محتوا ورئوس مطالب دوره آموزشی (ضروری ودر صورت تمایل کمکی)

(لازم به ذکر است که محتوای ضروری حتماً باید تدریس شود)

نوع محتوا

عنوان

مدت زمان

نوع محتوا

عنوان

مدت زمان

آشنایی

دموگرافی سالمندی، تئوری های مطرح درطب سالمندی و سالمند شناسی

۲

آشنایی

وسایل کمک توانبخشی و نقش فن آوری در طب سالمندی

۲

آشنایی

مفاهیم و مدل های رایج ناتوانی و سالمندی

۲

آشنایی

توانبخشی پزشکی، طب فیزیکی و دارو درمانی، ADL , IADL

۲

آشنایی

طبقه بندی بین المللی عملکرد- ناتوانی و سلامت، ارزیابی عملکرد

۲

آشنایی

مداخلات رایج درمان و توانبخشی،آزمن های سنجش عملکرد فیزیکی و روانی سالمندی

۲

آشنایی

اختلالات و بیماری های شایع دوره سالمندی

۲

آشنایی

پیشگیری از ناتوانی ها و بیماریهای دوران سالمندی

۲

۷)مدت کل دوره به ساعت: ۱۶ ساعت
مجموع ساعت تئوری: ۱۶ساعت
مجموع ساعت عملی: ۰

۶)پیش نیاز دوره:

۷)شرایط مخاطبین:افراد لیست نیاز سنجی شده دوره- مدرک تحصیلی وسایر عناوین شغلی ,مدرک تحصیلی

کارشناسان آموزش –حداقل مدرک تحصیلی لیسانس

۸)نحوه اجرای دوره:

تمام وقت: ✓
نیمه وقت:  •
غیر حضوری:•

۹)شکل (چارچوب) اجرای دوره:

۱- تئوری(سخنرانی)•
۲- تئوری- عملی✓
۳- روش بحث گروهی ✓
۴- آموزش از راه دور (E-learning)•
۵-آموزش به روش پرسش و پاسخ•
۶-ضمن کار•    

۱۰)شرایط مدرس مورد نیاز: مدرک ورتبه علمی/ سابقه تدریس)

– آقای دکتر حسین نحوی نژاد

الف) دارای مدرک تحصیلی: دکترای تخصصی سالمندان  

ب)دارای سابقه کار اجرایی مرتبط : بیش از ۱۰ سال

ج)نمره ارزیابی موسسه/ استاد

– آقای دکتر کیوان دواتگران

الف) دارای مدرک تحصیلی: دکترای تخصصی توانبخشی- فیزیوتراپی

ب) دارای سابقه کار اجرایی مرتبط : ۱۰ سال

۱۱)لیست منابع مرتبط(کتب.جزوات .منابع دیداری وشنیداری)

ردیف

عنوان

مولف

سال انتشار

ناشر

۱

HAZZARD

Geriatnic Medicine &Gerontology

     

۲

Rehabilitation&Health Assessmenl

     

۳

Functional Performamce in older Adults

     

۴

Geriatric Rehabilitation Manual

     

۵

وسایل کمک توانبخشی و نقش فن آوری در طب سالمندی

دکتررحمت سخنی

   

۶

طبقه‌بندی بین‌المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت ICF

دکتر محمد کمالی

۱۳۸۴

 

۱۲)وسایل وتجهیزات کمک آموزشی مورد نیاز:

۱- وایت برد: ✓
۲-اورهد  :•
۳ – پرده اورهد:•
۴- ویدئو پروژکتور: ✓
۵- فیلیپ چارت: •
۶- ضبط صوت: •
۷- نوار کاست  : •
۸- نوار ویدئویی:  •
۹- کامپیوتر: ✓
۱۰- ویدئو:  ✓
۱۱-اوپک: •
۱۲-ویژور لایزر: •
۱۳– سایر: •