۱۵ هزار سالمند در مراکز وابسته به سازمان بهزیستی نگهداری می شوند

خبرگزاری مهر: رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور با اشاره به حضور شش میلیون سالمند در کشور، گفت: اکنون حدود ۱۵ هزار سالمند در مراکز وابسته به این سازمان به صورت شبانه روزی نگهداری می شوند. [divider] به گزارش خبرنگار مهر، حسین نحوی نژاد عصر دوشنبه در نشست شورای ملی سالمندان استان سمنان با […]

خبرگزاری مهر: رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور با اشاره به حضور شش میلیون سالمند در کشور، گفت: اکنون حدود ۱۵ هزار سالمند در مراکز وابسته به این سازمان به صورت شبانه روزی نگهداری می شوند.

[divider]

به گزارش خبرنگار مهر، حسین نحوی نژاد عصر دوشنبه در نشست شورای ملی سالمندان استان سمنان با اشاره به ضرورت آموزش طب سالمندی برای پزشکان عمومی و دیگر متخصصان، گفت: انجام معاینات دوره ای، تست های غربالگری سالمندان و تعدیل در اندازه دارو (دز دارو) از جمله مباحثی است که در طب سالمندی و آموزش های آن گنجانده شده است.

وی تاکید کرد: در حقیقت، ‌با توجه به تغییر هرم جمعیتی کشور به سمت جمعیت سالمندی، افزایش مراقبت های بهداشتی و درمانی برای جامعه سالمندی بسیار ضروری است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور با بیان اینکه این سازمان قصد دارد تا با افزایش و تاسیس مراکز روزانه، سالمندان را در مقطع زمانی صبح تا ظهر پذیرش و نگهداری کند، افزود: مهمترین هدف ما این است که سالمندان بیشتر اوقات خود را در کانون گرم خانواده هایشان سپری کنند.

نحوی نژاد با اشاره به اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار سالمند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند، خاطرنشان کرد: ۲۰۰ هزار سالمند دیگر نیز تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد سالمندان کشور به همراه خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند، گفت: تنها ۱۰ درصد سالمندان به تنهایی زندگی می‌کنند که این رقم، رقم بسیار مناسبی است.

وی رسیدگی به آسیبهای اجتماعی سالمندان در سنوات گذشته را از توفیقاتی دانست که سازمان بهزیستی با هدف بهبود وضعیت آنان انجام می دهد و اظهار داشت: بهینه سازی سامانه حمل و نقل، فراهم آوردن امکانات فرهنگی و هنری، رعایت جایگاه و تکریم سالمندان از جمله کارهایی است که مسئولان استانی می توانند در قبال سالمندان انجام دهند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۲۵ درصد جامعه سالمندی کشور زیر خط فقر هستند، اظهار کرد: بر اساس منابع علمی، زمانی که هشت درصد جمعیت کشور را افراد ۶۵ سال و بالاتر یا ۱۲ درصد جمعیت آن را افراد ۶۰ سال و بالاتر تشکیل دهند، پدیده سالمندی در جمعیت استقرار یافته است.

نحوی نژاد با اشاره به اینکه هم اکنون ۸٫۲ درصد جمعیت کشور سالمند هستند، اظهار کرد: هرچه جمعیت سالمند کشور رشد یابد جمعیت زیر پنج سال در حال کاهش است و این موضوعی است که ما با آن درگیر خواهیم بود، چرا که جمعیت سالمندان در حال رشد و جمعیت زیر پنج سال در حال کاهش است.

وی با اشاره به اینکه متوسط عمر کشور در حال بالا رفتن است، یادآور شد: ۲۰ هزار نفر از جمعیت کشور بالای ۱۰۰ سال سن دارند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور با بیان اینکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار سالمند تحت پوشش بیمه‌های کشوری و لشگری قرار دارند، اظهار کرد: ۲۵ درصد سالمندان نیز اعلام کردند که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

نحوی نژاد با انتقاد از تحت پوشش بیمه تکمیلی نبودن جامعه سالمندان در کشور تاکید کرد: ۲۷ درصد ظرفیت‌های بهداشتی کشور برای سالمندان صرف می‌شود و این گروه تقریبا سه برابر جمعیت‌شان نیازمند رسیدگی‌های بهداشتی هستند اما تنها ۳۰ درصد سالمندان کشور تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند.

وی با اشاره به شاخص سلامت عمومی که نمره سلامت عمومی را نشان می‌دهد، گفت: ۳۷ درصد سالمندان در کشور دچار اختلالات سلامت روانی همانند افسردگی، اضطراب و وسواس هستند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان نیز در این نشست گفت: همه باید برای خدمات رسانی به سالمندان جامعه که در سالیان متمادی زحمات بسیاری برای رونق و آبادانی کشور کشیده اند، احساس انگیزه کنند.

علیرضا خلخالی افزود: یکی از آسیبهای دوران سالمندی انزواطلبی است که باید این مسأله به صورت کارشناسی بررسی شود.

وی تشکل های سالمندی در محلات و تشکیل بنیاد فرزانگان را یکی از عواملی عنوان کرد که می تواند خلاء حضور سالمندان را در میان جوانان و خانواده ها پر کند.

در نشست شورای سالمندان استان سمنان که حجت الاسلام علی پهلوان مدیرکل بهزیستی، معاون و کارشناسان توانبخشی و رؤسای بهزیستی شهرستانها، فرمانداران و دیگر اعضاء حضور داشتند در خصوص راه اندازی بنیاد فرزانگان در این استان همزمان با سراسر کشور بحث تبادل نظر شد.