۷۰ درصد افراد دیالیزی سالمند هستند

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت، براساس آخرین آمار، ۷۰ درصد افراد نیازمند به انجام دیالیز، سالمند هستند. دکتر «مصطفی قاسمی» روز سه شنبه و در مراسم روز جهانی کلیه در سینما بهاران که به همت اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۷ تهران برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه امسال نیز شعار […]

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت، براساس آخرین آمار، ۷۰ درصد افراد نیازمند به انجام دیالیز، سالمند هستند.

دکتر «مصطفی قاسمی» روز سه شنبه و در مراسم روز جهانی کلیه در سینما بهاران که به همت اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۷ تهران برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه امسال نیز شعار روز جهانی کلیه «سالمندان و بیماران کلیوی» است، باید با پیشگیری بیشتر، از ابتلای افراد به این بیماری در دوران سالمندی جلوگیری کرد.

وی انجام آزمایش های سالانه برای اندازه گیری میزان فشار خون و قند خون را برای جلوگیری از ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی بسیار ضروری دانست و گفت: متاسفانه اکنون این چکاب ها در کشور ممنوع شده و مسوولان حاضر به هزینه کردن در این بخش نیستند، اما پس از ابتلا به بیماری کلیوی و نیاز به دیالیز، در این زمینه هزینه می شود.

وی با بیان اینکه هزینه ارائه آموزش و انجام آزمایش های سالانه باید در دستور کار مسوولان اجرایی قرار گیرد، افزود: چرا باید پیشگیری و ارائه آموزش را به عنوان ملاک کار قرار ندهیم تا افراد نیازمند دیالیز نباشند؟

قاسمی، ابتلا به دیابت و فشار خون را از علت های اصلی بیماری های کلیه عنوان کرد و گفت: در ایران، مرکزی برای درمان همزمان دیابت و کلیه وجود ندارد تا در صورت مشاهده بیماران دیابتی، اقدامات جدی برای مبتلا نشدن آنها به بیماری های کلیه نیز انجام شود.

وی با بیان اینکه انجمن حمایت از بیماران کلیوی از ۳۰ سال پیش فعالیت خود را شروع کرده است، افزود: وجود ۱۶۸ شعبه از انجمن در شهرهای مختلف کشور، یکی از فعالیت های مثبت جهت ارائه خدمت به بیماران کلیوی است که به کمک این انجمن ها افراد بیمار تحت پوشش قرار می گیرند.

 747414141

  ** دیابت عامل اصلی از بین رفتن کلیه

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماری های کلیوی با بیان اینکه ۴۰ درصد از دیالیزی ها به خاطر دیابت، فشارخون و بیماری های مزمن قلبی و عروقی به این بیماری مبتلا می شوند، افزود: دیابت به عنوان اولین عامل باعث از بین رفتن کلیه می شود.

وی با بیان اینکه سازمان های بیمه گر باید برای درمان بیماری های کلیه هزینه کنند، ادامه داد: باید نوع نگرش به بیماری های کلیوی تغییر کند تا قبل از ابتلا، به فکر پیشگیری و درمان و نه زمان ابتلا باشند.

 ** روز را با خوردن آب آغاز کنیم

قاسمی، خوردن آب در آغاز روز را به عنوان یکی از راه های پیشگیری از بیماری کلیوی عنوان کرد و افزود: اگر روز با خوردن آب شروع شود، بخشی از مشکلات در حوزه بیماری های کلیوی رفع می شود.

وی یکی از طرح های مثبت این انجمن را اهدای اعضای افراد مرگ مغزی عنوان کرد و گفت: از۲۷ سال پیش، تبلیغات لازم برای اجرای این طرح در کشور صورت گرفت که در نهایت در مجلس تصویب شد و اکنون به عنوان یک فرهنگ خوب در حال انجام است.

براساس آمار، بیش از ۴۰ هزار نفر در کشور تحت همودیالیز خونی، صفاقی و پیوندی هستند که پیوندی ها نیمی از آنها را تشکیل می دهند.

همچنین اکنون ۲۴ هزار دیالیزی در کشور وجود دارد و طی ۲۰ سال گذشته نیز ۳۳ هزار عمل جراحی پیوند کلیه انجام شده است.

هر سال نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد به شمار کسانی که دچار نارسایی های حاد و مزمن کلیه مبتلا می شوند، اضافه می شود.