عادات غذایی صحیح، ضامن سلامت سالمندان است

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت بجنورد گفت: عادات غذایی صحیح، ضامن سلامت سالمندان است. شهلا جودت افزود: تحقیقات تغذیه‌ای نشان داده است، افرادی که از عمر طولانی‌تری برخوردارند، هر روز به طور مرتب صبحانه می‌خورند، در هر وعده حجم غذایی کمی دریافت می‌کنند و همواره وزن ثابتی دارند، میوه و سبزی در برنامه غذایی روزانه آنها […]

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت بجنورد گفت: عادات غذایی صحیح، ضامن سلامت سالمندان است.

شهلا جودت افزود: تحقیقات تغذیه‌ای نشان داده است، افرادی که از عمر طولانی‌تری برخوردارند، هر روز به طور مرتب صبحانه می‌خورند، در هر وعده حجم غذایی کمی دریافت می‌کنند و همواره وزن ثابتی دارند، میوه و سبزی در برنامه غذایی روزانه آنها وجود دارد و نمک و چربی در غذای آنها به حداقل رسیده است.

وی با اشاره به اینکه فشارخون و چربی خون بالا، اضافه وزن، پوکی استخوان و دیابت از مشکلات شایع دوران سالمندان به شمار می‌رود که تغذیه صحیح یکی از راه‌های کنترل آن است، ادامه‌داد: سوءتغذیه و توجه نکردن به نوع تغذیه در دوران کهولت به کم اشتهایی منجر می‌شود که این مسئله سبب عوارضی نظیر خستگی، کاهش توان تحرک، ضعف، فراموشی و مشکلات عصبی می‌شود.

جودت با بیان اینکه وضعیت سلامت هر فرد به طور مستقیم وابسته به سن نیست، تصریح‌کرد: کنترل نکردن کاستی‌های تغذیه‌ای میزان ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سکته قلبی و سرطان‌ها را افزایش می‌دهد بنابراین بهتر است پیروی از یک برنامه غذایی صحیح خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش داد.

وی اظهارکرد: مصرف کم چربی میزان ابتلا به سرطان‌های روده، پانکراس، سینه، پروستات و رحم را کاهش می‌دهد و مصرف کم روغن‌های جامد و نمک موجب کاهش فشار خون و کلسترول شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کمتر می‌کند.

به گفته این کارشناس تغذیه، مصرف چندین وعده از میوه‌ها و سبز‌ی‌های تازه به طور روزانه خطر بیماری‌های قلبی را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد و همچنین از خطر ابتلا به سرطان‌ها نیز کاهش می‌دهد.

وی مصرف دو تا سه وعده ماهی در هفته را در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و آلزایمر موثر دانست و عنوان‌ کرد: مشکلات دندانی سالمندان موجب می‌شود که غذاهای نرم انتخاب کنند و برخی از موادغذایی مورد نیاز بدن نظیر سبزی‌ها و میوه‌های خام از غذای روزانه آنها حذف شود که در نتیجه فرد انرژی و مواد مورد نیاز بدن را به میزان کافی دریافت نمی‌کند و به سوءتغذیه دچار می‌شود.