مصوبات جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان هرمزگان

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام ا… مجید توسط حجت السلام قائدی مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری آغاز شد سپس آقای بامری معاون محترم سیاسی امنیتی استانداری نسبت به اهمیت موضوع سالمندان به همه اعضاء تاکید کردند و فرمودند پیر شدن جمعیت نتیجه توسعه است. بهبود شرایط اقتصادی – اجتماعی، ارتقای وضعیت بهداشت،تغذیه،مسکن و […]

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام ا… مجید توسط حجت السلام قائدی مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری آغاز شد سپس آقای بامری معاون محترم سیاسی امنیتی استانداری نسبت به اهمیت موضوع سالمندان به همه اعضاء تاکید کردند و فرمودند پیر شدن جمعیت نتیجه توسعه است.

بهبود شرایط اقتصادی – اجتماعی، ارتقای وضعیت بهداشت،تغذیه،مسکن و پیشرفت دانش و فن آوری پزشکی از عوامل افزایش امید به زندگی است و این امید به زندگی در حال حاضر از مرز ۶۶ سالگی هم عبور کرده است سالمندان امروز تفاوت بسیار زیادی با سالمندان دیروز دارند.

اغلب سالمندان امروز به برکت تحولات عمیق علمی،اجتماعی و اقتصادی افرادی سالم،فعال و مشتاق در امور خانواده و جامعه هستند بایستی جایگاه این قشر عزیز محترم شمرده شود و مانند سایر کارها و فعالیتها طبق برنامه و جدول برای آنها برنامه ریزی شود و به آنان رسیدگی شود و بسترها ی لازم جهت رفاه حال سالمندان فراهم شود.

سالمندان با توجه به تجربه و عادت به فعالیت کار خود را دوست دارند و به آن توجه میکنند و انگیزه بالایی برای کار کردن دارند ما امیدواریم در چند سال آینده وضعیت به گونه ای برسد که سالمند با یک کارت شناسایی در محافل،مجالس،کنفرانس ها و سمینارها حضور پیدا کند.

تفریح گاه، بیمارستانهای مخصوص سالمندان ،شهرک های مخصوص و مسافرت های دست جمعی برای آنها ایجاد شود و به کلیه امکانات رفاهی دسترسی داشته باشند چرا که همه ما روزی به سن سالمندی میرسیم و خدا رو شکر میکنیم که با اعتقادات و تعهدات دینی که مسئولین ما دارند تحقق چنین امر ی بعید نیست. 

سپس آقای محمدی با عرض تسلیت ایام ۲۸ صفر و شهادت امام رضا(ع) و تبریک انتصاب حاج آقا قائدی به سمت مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری در خصوص سالمندان و وضعیت سالمندان در استان توضیحاتی ایراد نمودند و فرمودند پیری تجر به ای است که ممکن است آن را دوست نداشته باشیم اما لازم است آنرا بپذیریم روند سالمندی در دنیا رو به افزایش است و این موضوعی است که اخیرا بیشتر کشورها را به خود مشغول کرده است و دولت ها بایستی جهت روبرو شدن با این مشکل راهکارهای مناسب در پیش گیرند.

هر چند روند پیری از نتایج مثبت توسعه به شمار می آید اما اگر برای مواجهه با آن آمادگی لازم را نداشته باشیم عوارض و پیامدهای منفی در پی خواهد داشت از جمله آنکه سریعتر بودن رشد جمعیت سالمندان به کل جمعیت منجر به کاهش نسبی جمعیت اقتصادی مولد و تغییر ضریب وابستگی اقتصادی می شود که در صورت عدم چاره اندیشی میتواند مانعی در برابر توسعه اقتصادی باشد باید به سالمندان فرصت داده شود تا از دانشی که در طول زندگی شان کسب کرد ه اند استفاده کنند و در اختیار نسل جوان قرار دهند. 

پس از آن خانم دکتر صابری معاون توانبخشی توضیحات کاملی در خصوص پدیده سالمندی ارائه نمودند و اشاره کردند در قرنی قرار داریم که امید به زندگی برای جهانیان از مرز ۶۶ سالگی هم عبور کرده است کشور ما هم از این تغییر جمعیتی بی نصیب نبوده است چرا که شاخص های آماری نشان میدهد که روند پیر شدن در کشور ما به سرعت در حال افزایش میباشد می باشد که این یک افتخار بزرگ است. چرا که نشان از روشهای موفق کنترل موالید وموفقیت در ارتقاءشاخص امید به است اما چالش بزرگی نیز هست که میتوان با برنامه ریزی صحیح از عهده این چالش برآمد.

پس از آن با ارائه گزارشی از وضعیت سالمندان بر لزوم تدوین برنامه عملیاتی و تلاش در راستای اهداف مشخص توانمندی سالمندان تاکید کرد و هم چنین در ادامه بر راه اندازی بنیاد فرزانگان با جلب مشارکت سالمندان جهت حفظ سلامت و توانمند سازی سالمندان از طریق مبتنی بر جامعه و مشارمت همگانی تاکید کرد و در نهایت گزارش اقدامات و فعالیتهای انجام شده توسط دستگاهها در سطح استان ارائه نمودند. 

در پایان پس از بحث و بررسی توسط اعضاء مصوباتی به شرح ذیل اتخاذ گردید

ردیف عنوان مصوبه دستگاه مجری زمان
۱ مقرر گردید جلسات شورا ی سالمندان هر ۳ ماه یکبار و جلسه بعدی در مرکز نگهداری توانبخشی سالمندان لقمان حکیم برگزار گردد سازمان بهزیستی فروردین ماه
۲ مقرر گردید مدیران اعضاء شورا از منازل سالمندان نیازمند سطح استان بازدید نمایند و به مشکلات آنان رسیدگی شود دستگاهها ماهیانه
۳ مقرر گردید جلساتی مشترک در خصوص استفاده بهینه از فضای مجاور خانه های مهر (پارک)برگزار گردد و نتیجه آن در جلسه بعد اعلام گردد. شهرداری و بازنشستگی در طول سال
۴ مقرر گردید علت کاهش پدیده سالمندی در استان هرمزگان بررسی گردد دانشگاه علوم پزشکی در سال ۹۲
۵ مقرر گردید فعالیت و عملکرد هر دستگاه به دبیرخانه سازمان بهزیستی ارسال گردد دستگاهها هر ۳ماه یکبار
۶ مقرر گردید سازمانها نسبت به معرفی سالمندان واجد شرایط جهت راه اندازی بنیاد فرزانگان به سازمان بهزیستی اقدام نمایند دستگاهها تا پایان سال
۷ مقرر گردید همایش پیاده روی سالمندان برگزار گردد اداره ورزش و جوانان فروردین ماه
۸ مقرر گردید خدمات قابل ارائه به سالمندان در قالب کارت منزلت از سوی دستگاهها اعلام شود دستگاهها جلسه بعدی