وجود ۶ میلیون سالمند در کشور

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در کشور بیش از ۶ میلیون نفر سالمند وجود دارد که در شورای ملی سالمندان خواهان ایجاد شهرهای پایلوت دوستدار سالمندان هستیم. [divider] حسین نحوی‌نژاد شامگاه دوشنبه در نخستین شورای سالمندان استان همدان با بیان اینکه شورای ملی سالمندان فقط مختص بهزیستی نیست اظهار داشت: شورای ملی سالمندان برای […]

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در کشور بیش از ۶ میلیون نفر سالمند وجود دارد که در شورای ملی سالمندان خواهان ایجاد شهرهای پایلوت دوستدار سالمندان هستیم.

[divider]

حسین نحوی‌نژاد شامگاه دوشنبه در نخستین شورای سالمندان استان همدان با بیان اینکه شورای ملی سالمندان فقط مختص بهزیستی نیست اظهار داشت: شورای ملی سالمندان برای رفع تبعیض بین سالمندان و رسیدگی به امور آنها با کمک همه دستگاه‌ها تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران همپای ژاپن، کانادا و استرالیا پورتال سالمندی دارد، افزود: کشور بیشترین اعتبارات را در راستای عدالت و فقرزدایی هزینه کرده است.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اگر نمادی از فقر در برخی از مناطق دیده می‌شود به خاطر چالشی است که از سنوات گذشته و حتی قبل از انقلاب باقی مانده است.

وی اضافه کرد: دولت نهم و دهم بیشترین سرمایه‌گذاری را برای محرومیت‌زدایی انجام داده به طوری که در سال ۸۴ بودجه محرومیت‌زدایی کشور ۶ برابر شده است.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه سن ۶۰ سالگی یک خط و معیار برای سالمندی است تصریح کرد: روابط نامناسب با اطرافیان و سبک زندگی اشتباه در جوانی پیری زودرس را ایجاد می‌کند و در واقع سن معینی برای از کارافتادگی وجود ندارد.

وی بیان داشت: در جهان سن بین ۶۰ تا ۷۰ سالگی را جوان، ۷۵ تا ۹۰ را پیری و بالای ۹۰ سالگی را کهنسال و بسیار پیر می‌دانند و در حال حاضر هشت درصد جمعیت کشور ایران پیر است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با اشاره به اینکه در استان همدان ۱۰ درصد افراد جامعه پیر هستند ابراز داشت: استفاده از جمعیت پیر برای جامعه مزیتی است که باید از آن بهره‌مند شد.

وی خاطرنشان کرد: در طول سال‌های بین ۸۵ تا ۹۰ بیش از یک میلیون نفر به تعداد سالمندان کشور افزوده شده و در سال ۸۵ بیش از ۱۶ هزار نفر افراد بالای ۱۰۰ سال داشتیم که امروز این رقم افزایش یافته است.

نحوی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه در کشور بیش از ۶ میلیون نفر سالمند داریم اذعان کرد: بیش از ۹۰ درصد سالمندان کشور در کنار خانواده خود زندگی می‌کنند و فقط ۱۰ درصد از آنان تنها هستند و فقط ۱۷ هزار نفر در کل کشور در سرای سالمندان نگهداری می‌شوند.

وی اضافه کرد: بیش از ۱٫۵ میلیون نفر از سالمندان کشور زیر پوشش خدمات کمیته امداد و ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر نیز زیر پوشش خدمات و حمایت بهزیستی هستند. 

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تعداد یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از سالمندان از مزایای بازنشستگی بهره‌مند هستند و ۲۵ درصد سالمندان کشور از بیمه درمانی برخوردار نیستند.

وی در ادامه با بیان اینکه در استان همدان فقط ۱۶ درصد سالمندان زیر پوشش نهادهای حمایتی هستند گفت: بیش از ۶۷ درصد از سالمندان کشور از وضعیت زندگی خود رضایت دارند و از کنار خانواده بودن لذت می‌برند.

نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه ۲۷ درصد تخت‌های بیمارستانی را سالمندان اشغال کردند ابراز داشت: بسیاری از مشکلات سالمندان را خود پزشکان ایجاد کردند.

وی در ادامه به نهضت تشکیل شورای ملی سالمندان اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون ۲۰ استان به این نهضت پیوستند که همدان بیستمین استان است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در پایان گفت: در شورای ملی سالمندان به دنبال ایجاد شهرهای دوستدار سالمند، ایجاد بنیاد فرزانگان، ایجاد معیارها و شاخص‌های سلامتی و تکریم سالمندان در دوایر دولتی و جامعه با ارائه کارت منزلت هستیم.