سالمندان در برابر ریزگردها آسیب پذیر ترند

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که مشکل ریزگردها سلامت جامعه را به صورت جدی مورد تهدید قرار داده، گفت: این مشکل هزینه‌های زیادی را نیز به بخش کشاورزی کشور تحمیل می‌کند. [divider] عباس رجایی اظهار داشت: برای مقابله با آسیب‌های ناشی از ریزگردها طرحی برای حمایت […]

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که مشکل ریزگردها سلامت جامعه را به صورت جدی مورد تهدید قرار داده، گفت: این مشکل هزینه‌های زیادی را نیز به بخش کشاورزی کشور تحمیل می‌کند.

[divider]

عباس رجایی اظهار داشت: برای مقابله با آسیب‌های ناشی از ریزگردها طرحی برای حمایت از استان‌های غربی و جنوب غربی کشور در برابر ریزگردها در کمیسیون کشاورزی مطرح شده و کارگروه محیط زیست این کمیسیون در حال مطالعه و کار کارشناسی این طرح است.

وی با اشاره به این که نتیجه نهایی مطالعات این کارگروه جهت ارائه به صحن علنی مجلس به زودی به کمیسیون کشاورزی اعلام می‌شود، اظهار داشت : در این طرح مساله ریزگردها در استان‌های غربی و جنوب غربی کشور و همچنین آلودگی هوای ناشی از ریزگردها در تمامی استان‌های کشور گزارش شده که امیدواریم با تصویب و اجرای به موقع این طرح، ریزگردها به عنوان یک آلاینده خطرناک کنترل شده و برای مقابله با آن اقدامات جدی انجام شود.

رجایی با بیان این که ریزگردها دو سرچشمه داخلی و خارجی دارند، تصریح کرد: بخشی از ریزگردها ناشی از بیابان‌ها و تالاب‌های داخلی‌اند که به دلایلی نظیر خشکسالی، شرایط آب و هوایی، کمبود آب و فعالیت‌های عمرانی به بیابان تبدیل شده‌ و مساحتی حدود ۶ میلیون هکتار را در بر می‌گیرند و بخش دیگر از کشورهای عربی همسایه وارد کشورمان می‌شود.

وی با ذکر این نکته که برای حل این مساله، فعالیت‌های دیپلماتیک و کمک کشورهای مبدا به ویژه عراق در این باره ضروری است، اضافه کرد: در این میان منشاء داخلی ریزگردها چندان مورد بررسی قرار نگرفته و حتی در رسانه‌ها نیز توجه چندانی به آن نشده است.