سالمندان گرمازده را به بیمارستان منتقل کنید

یک متخصص طب اورژانس در یزد، توصیه کرد: اگر فرد گرمازده، سالمند است باید به بیمارستان منتقل شود. [divider] به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، دکتر”علیرضا اسماعیلی” در خصوص مراقبت بیمارستانی از فرد گرمازده اظهار کرد: در بیمارستان امکانات بهتر و روش‌های دقیق تری برای کنترل دمای بدن وجود دارد. در آنجا دمای […]

یک متخصص طب اورژانس در یزد، توصیه کرد: اگر فرد گرمازده، سالمند است باید به بیمارستان منتقل شود.

[divider]

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، دکتر”علیرضا اسماعیلی” در خصوص مراقبت بیمارستانی از فرد گرمازده اظهار کرد: در بیمارستان امکانات بهتر و روش‌های دقیق تری برای کنترل دمای بدن وجود دارد. در آنجا دمای مرکزی بدن به طور مرتب کنترل می‌شود تا فرد دچار افت ناگهانی دمای بدن(هیپوتِرمی) نشود.

وی ادامه داد: آزمایشات خونی برای تعیین مقدار نمک و سایر املاح موجود در خون انجام می‌شود و مایع درمانی برای حفظ تعادل الکترولیت‌ها و آب بدن صورت می‌گیرد.

اسماعیلی اضافه کرد: بعد از اولین گرمازدگی بایستی برای مدت چند هفته مقدار آب و نمک بدن و نیز عوارضی مثل ناتوانی کلیه کنترل شود. بعد ازاین حالت برای چند هفته، تغییرات دمایی بدن رخ خواهد داد که طبیعی است.

وی با اشاره به درمان ضعف و گرفتگی عضلات ناشی از گرمای زیاد، گفت: معمولاً این عوارض را می‌توان در منزل درمان کرد به این ترتیب که فرد گرمازده باید در محل خنکی در منزل استراحت کند، لباس‌های نازک و نخی بپوشد، لباس‌های اضافی خود را در آورد، بدن خود را با آب سرد بشوید یا بوسیله یک حوله خنک مرطوب نگه دارد یا تکه‌های یخ را به بدن خود بمالد. هچنین از کولر یا پنکه برای خنک کردن خود استفاده کند.

اسماعیلی با اشاره به دیگر روشهای درمان گرمازدگی در منزل، گفت: یک نوشیدنی خنک، حاوی نمک یکی از این روش‌ها است، به این نحو که یک قاشق چایخوری یا مرباخوری نمک را در یک لیتر آب حل کرده و در طی یک ساعت کم کم آن را بنوشید. همچنین می‌توان یک قاشق غذاخوری شکر یا پودر شربت را برای افزایش کالری نوشیدنی، به آن اضافه کرد.

این متخصص طب اورژانس توصیه کرد: اگر فرد مسن است یا نمی‌تواند نوشیدنی شور بنوشد، باید او را به بیمارستان ببرید.

وی با بیان این‌که گرفتگی عضلات را می‌توان با ماساژ دادن آنها برطرف کرد، افزود: ابتدا باید روی محل گرفتگی فشار داده شود و حوله گرمی روی آن قرار دهید از طرف دیگر مصرف یک نوشیدنی شور، از عود گرفتگی پیشگیری می‌کند.

این متخصص طب اورژانس متذکر شد: فردی که دچار این عوارض شده است، حداقل باید ۲۴ ساعت استراحت کند.