سالمندان تجربه‌هایی که نباید به هدر روند

اگرچه باید به جوانان فرصت حضور در جامعه را داد اما نباید به گونه‌ای رفتار کرد تا سالمندان از اجتماع طرد شوند و به خانه‌نشینی رو بیاورند. زیرا خانه‌نشینی مساوی با صرف هزینه‌های فراوانی است بنابراین باید برنامه‌ریزی‌ها به سمتی برود که سالمندان نیز در جامعه حضور داشته باشند و تجربه‌های خود را در اختیار […]

اگرچه باید به جوانان فرصت حضور در جامعه را داد اما نباید به گونه‌ای رفتار کرد تا سالمندان از اجتماع طرد شوند و به خانه‌نشینی رو بیاورند. زیرا خانه‌نشینی مساوی با صرف هزینه‌های فراوانی است بنابراین باید برنامه‌ریزی‌ها به سمتی برود که سالمندان نیز در جامعه حضور داشته باشند و تجربه‌های خود را در اختیار جوانان قرار دهند.

گفت‌وگوی «حمایت» با «حسین نحوی نژاد»، رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در این باره را بخوانید.

برخی بر این باورند که افراد مسن برای استفاده در مشاغل مختلف مناسب نیستند، نظر شما در این باره چیست؟

به نظرم برخلاف این عده که معتقدند به‌کارگیری افراد مسن به جای نیروهای جوان، با انرژی و با انگیزه با توجه به کاهش انرژی آنان، موجب پایین آمدن سطح کارآیی می‌شود و در نتیجه هم مجموعه تحت نظرشان با افت کیفی و کمی روبه‌رو خواهند شد که سابقه آنان را مخدوش می‌کند و موجب سرخوردگی و ناامیدی جوانان متخصص و کار بلد در آن مجموعه‌ها می‌شود.

باید گفت که تجربه افراد مسن می‌تواند راهکارهای بسیاری را به جامعه بدهد و مشکلاتی که سر راه وجود دارد به راحتی مرتفع شود.

 این نگاه باعث بیکاری جوانان نمی‌شود یا فرصت کار را از جوان‌ترها نمی‌گیرد؟

من هیچ گاه استفاده از جوانان را در قسمت‌های مختلف منع نمی‌کنم اما معتقدم که نباید سالمندان را نیز از عرصه اجتماع دور کرد زیرا این افراد سال‌های طولانی در کشور حضور داشته‌اند و اگر جوانان روی کار هستند نیز باید از تجربه و نظر این افراد بهره‌مند شوند.

زیرا دین مبین اسلام احترام به سالمندان را بسیار سفارش کرده است بر این اساس باید بدون اینکه افراد مسن را از صحنه اجتماع دور کنیم از تجربه‌های آنان بهره بگیریم.

 سالمندی سن استراحت است، این را قبول ندارید؟

خوب است بدانید که انسان‌ها هیچ وقت ناتوان نمی‌شوند برای صحه گذاشتن روی این موضوع شما معلولانی را ببینید که با معلولیت شدید باز هم در رده‌های بالای اجتماعی قرار دارند به طوری که قله‌های علمی را فتح کرده‌اند.

یک فرد سالمند نیز اگر به درستی زندگی کند می‌تواند تا پایان عمر روی پای خود بایستد و دیگران را از تجربه‌های خود بهره‌مند کند بنابراین دور کردن این افراد از جامعه و منزوی کردن آنان کاری اشتباه است. زیرا خانه نشینی سالمند مساوی با ناتوانی است.

چون جامعه ما به فکر پیشگیری از بیماری است بنابراین باید این افراد را با مشاوره‌های صحیح در جامعه حاضر کنیم.

 چرا سالمندان را مناسب منصب‌های مدیریتی می‌دانید؟

همان‌طور که در فرامین دینی نیز آمده است دوره سالمندی دوره‌ آرامش است و این افراد می‌توانند با خدمت صادقانه در کنار مردم باشند. بسیاری از مشکل‌های اخلاقی در این سن فروکش می‌کنند و افراد بیشتر به سمت توشه چینی برای آخرت خود هستند.

باید این تفکر از جامعه برچیده شود که سالمندان ناتوانند و هیچ کاری از عهده آنان ساخته نیست زیرا بسیاری از پیرمردها و پیرزن‌ها توانایی‌های مختلفی دارند که خیلی از افراد جامعه روی حرف آنان حساب باز می‌کنند.

 به نظر شما چگونه می‌توان از سالمندان در جامعه استفاده کرد؟

اگر سالمندان از چرخه تولید خارج شوند، هزینه‌های زیادی به جامعه تحمیل می‌شود بنابراین به جای اینکه سالمندان را افرادی ناتوان یا سربار بدانیم باید به آنان به چشم خردمند و با تجربه بنگریم و از مشورت‌های آنان در زمینه‌های مختلف بهره بگیریم.

اما باید به تمام ابعاد سالمندی، بهداشت جسمی و روحی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی زندگی سالمند توجه داشت و از آنجا که بسیاری بیماری‌ها ناشی از شیوه زندگی ناسالم است،

باید پایه سلامت سالمندان را با به‌کارگیری شیوه صحیح و ارتقای کیفیت زندگی از ابتدایی‌ ترین مراحل حیات پی ریزی کرد و به موازات آن با ایجاد زمینه های مناسب، مشارکت سالمندان را در خانواده و جامعه فراهم کرد و همچنین در جهت حمایت از آنان در تمام جنبه های اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و تغذیه برای رسیدن به سالمندی سالم و فعال و زندگی موفق قدم برداشت.

 به نظر شما چه برنامه‌هایی برای کمک به سالمندان باید اجرا شود؟

اکنون جمعیت محدودی از سالمندان در کشور وجود دارد، اما با توجه به هرم جمعیتی کشور تا ۲۰ سال آینده با انبوه جمعیت سالمند در کشور مواجه خواهیم بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که سهم سالمندان از مجموع قوانین تصویب شده کشور بسیار اندک است که باید از امروز به فکر سال‌های آینده باشیم و با برنامه‌ریزی در نظام سلامت از بروز بیماری در آنان پیشگیری کنیم.