اردبیل/ برگزاری اولین جلسه شورای ملی سالمندان در اردبیل

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، در ابتدای جلسه، حاجی زاده معاون مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری در ابتدای این جلسه گفت: همگی شاهد این اتفاق هستیم که وضعیت کشور رو به سالمندی می‌رود و نرخ تولد نیز در استان ما نسبت به میانگین کشوری پایین تر است و این مسئله، عنایت ویژه دستگاه […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

در ابتدای جلسه، حاجی زاده معاون مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری در ابتدای این جلسه گفت: همگی شاهد این اتفاق هستیم که وضعیت کشور رو به سالمندی می‌رود و نرخ تولد نیز در استان ما نسبت به میانگین کشوری پایین تر است و این مسئله، عنایت ویژه دستگاه های اجرایی استان را می طلبد تا با یک دغدغه کلی نسبت به ساماندهی سالمندان کمک کنیم و با بهزیستی به جهت انجام اقدامات مؤثر و کاربردی، همکاری و همراهی داشته باشیم.

در ادامه حامد رضایی، مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با مروری بر صورت جلسه شورای سالمندان پیشین، از برنامه های پیش بینی شده بهزیستی استان در سال جدید خبر داده و گفت: در سال پیش رو بهزیستی استان به عنوان دبیرخانه جشنواره خدمت رسانی به سالمندان که برای اولین بار در استان اردبیل توسط بهزیستی برگزار خواهد شد، شاخص ها را به دستگاه های اجرایی استان ارائه خواهد نمود تا در مهرماه ۱۴۰۳ از دستگاه های اجرایی برتر، تجلیل بعمل آیند.

رضایی ادامه داد: یکی از اقدامات دیگر در راستای تکریم سالمندان، انتخاب مشاور امور سالمندان در تمامی دستگاه های اجرایی از بین افراد بازنشست شده آن اداره می‌باشد و ادارات باید نسبت به انتخاب مشاور امور سالمندان اقدام نمایند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل برپایی میزخدمت ویژه سالمندان را یکی از برنامه های بهزیستی در سال جدید عنوان کرده و افزود: نزدیک ۱۳.۰۰۰ سالمند تحت پوشش بهزیستی استان اردبیل می‌باشند که خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی را دریافت می‌نمایند. طی اقدامی شایسته، سامانه ای تحت عنوان بانک نیات راه اندازی خواهد شد که خدمات ارائه شده به سالمندان توسط هر شخصی اعم از خدمات پزشکی، فیزیوتراپی و … در آن ثبت می‌گردد و در زمان سالمندی این فرد، به خود این شخص ارائه خواهد شد.

وی از برپایی اولین نمایشگاه سالمندی در سال جدید خبر داده و گفت: در تیر ماه سال ۱۴۰۳ شاهد برگزاری نمایشگاه دستاوردهای سالمندی در سطح کشور خواهیم بود و خواستار جمع بندی خدمات نوین و خاص در حوزه سالمندی و دانش بنیان هستیم تا در این جشنواره از اردبیل حضور پررنگی داشته باشیم.

رضایی در خصوص راه اندازی سامانه توان بِه گفت: سامانه توان به در حال حاضر در حال فعالیت است اما در خصوص تامین اعتبار این سامانه نیاز به تامین بودجه داریم. فعالیت این سامانه هم در خصوص اطلاع رسانی خدمات ارائه شده به سالمندان توسط هر دستگاه اجرایی است و مردم می‌توانند با استفاده از این سامانه، از این خدمات آگاه شوند.

در ادامه، نمایندگان دستگاه های اجرایی استان اردبیل به ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده و برنامه های پیشنهادی برای سال جدید پرداختند. همچنین مناسب سازی فضاهای فیزیکی، ارتقای سواد سالمندی بوسیله تولید محتواهای سمعی و بصری، اختصاص سالن های ورزشی و بوستان ها، خدمات ویژه و رایگان پزشکی، تامین زیرساخت های تربیت نیروی انسانی مختص سالمندان، ایجاد رشته طب سالمندی و پرستاری سالمندی، اقدامات و فعالیت های فرهنگی بمنظور ارتقاء نشاط اجتماعی، برپایی کارگاه آموزشی، خدمات پیشگیری از معلولیت های دوران سالمندی، تور های گردشگری و … ویژه سالمندان از موارد ذکر شده در این جلسه بود.