مدیرکل بهزیستی استان قزوین

قزوین/ اقدامات پیشگیرانه از معلولیت‌های دوران سالمندی در قزوین انجام شد

علی دهباشی ضمن بیان اقدامات پیشگیرانه از معلولیت‌های دوران سالمندی در قزوین انجام شد، تصریح کرد: هدف اصلی از اجرای این برنامه ارتقا سطح سلامت افراد در دوران سالمندی است.

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، علی دهباشی ضمن بیان اقدامات پیشگیرانه از معلولیت‌های دوران سالمندی در قزوین انجام شد، تصریح کرد: هدف اصلی از اجرای این برنامه ارتقا سطح سلامت افراد در دوران سالمندی است.

وی خاطرنشان کرد: ارتقای سطح کیفی زندگی در دوران سالمندی و تغییر رفتارهای مربوط به سلامت، به ویژه پیشگیری از معلولیت در دوران سالمندی، از دیگر اهداف اجرای این طرح بود.

به گفته دهباشی، این طرح که در استان قزوین به عنوان پایلوت از سال ۱۴۰۱ آغاز شده شامل گروه‌های هدف میانسالان (۴۵ تا ۶۰ سال) و سالمندان (۶۰ تا ۸۵ سال) است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه طرح آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی شامل میانسالان و سالمندان در حوزه‌های مختلف است، افزود: افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار و سایر مددجویان تحت پوشش، سالمندان و میانسالان شاغل در این سازمان و ادارات تابعه و همچنین گروه‌های هدف در جامعه شامل افراد عضو در کانون‌های بازنشستگی، افراد تحت پوشش بنیادهای فرزانگان و کانون‌های جهان دیدگان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و فرهنگسراهای شهرداری را در برمی‌گیرد.

گفتنی است، براساس تعریف سازمان ملل متحد کشوری که جمعیت سالمندانش بیش از هفت درصد از جمعت کل آن باشد، کشور سالمند به حساب می‌آید در حالی که این آمار در کشور ما بین ۵.۷ تا هفت درصد است، در بعضی از استان‌ها به بیش از هشت درصد نیز رسیده است، لذا مقابله با چالش‌های فراروی این مساله و اتخاذ سیاست‌های مناسب در جهت ارتقا وضعیت جسمی، روانی و روحی این گروه سنی اهمیت ویژه‌ای دارد.