مصرف سه وعده غذای اصلی مساوی سلامتی سالمندان

کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهرستان ایلام گفت: سالمندان برای حفظ سلامتی باید سه وعده غذای اصلی داشته باشند. ˈکلثوم مومنیˈ روز یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: باید برنامه غذایی و میان وعده ها را بر اساس اشتها و میل و رغبت سالمند تنظیم کرد. وی افزود: بنابراین مصرف […]

کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهرستان ایلام گفت: سالمندان برای حفظ سلامتی باید سه وعده غذای اصلی داشته باشند. ˈکلثوم مومنیˈ روز یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: باید برنامه غذایی و میان وعده ها را بر اساس اشتها و میل و رغبت سالمند تنظیم کرد.

وی افزود: بنابراین مصرف وعده های غذای اصلی و میان وعده غذای سبک برای حفظ سلامت سالمندان و پیشگیری از سوء تغذیه آنان ضروری است.

وی ادامه داد: وعده های اصلی غذایی باید به موقع مصرف شود و از مصرف دیر هنگام صبحانه و شام که سبب گرسنگی طولانی مدت می شود پرهیز کرد.

وی اضافه کرد: حداقل دو میان وعده که می تواند شامل بیسکویت، نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و خرما، نان شیرمال همراه با یک لیوان شیر و انواع میوه تازه باشد توصیه می شود.

مومنی گفت: تنوع در مصرف روزانه مواد غذایی با استفاده روزانه از تمام گروه های غذایی اصلی رعایت شود.

وی ادامه داد: از مصرف غذاهای تکراری و یکنواخت نیز که موجب بی میلی سالمند می شود، خودادری شود.

وی افزود: برای افزایش اشتها در سالمندان لاغر، غذا در بشقاب بزرگتر کشیده شود و از سبزی های رنگی در غذا، به شکل پخته استفاده شود.

مومنی اظهار کرد: مصرف غذاهایی را که تهیه آنها آسان است مانند فرنی، ماست و خیار حاوی کشمش و گردو و شیربرنج، پوره تخم مرغ و سیب زمینی و شله زرد برای تکمیل انرژی دریافتی توصیه می شود.

وی تاکید کرد: بافت و قوام غذا باید به گونه ای باشد که افراد سالمند بتوانند به راحتی بجوند و مشکلی از نظر بلع غذا نداشته باشند.

مومنی گفت: بهتر است از انواع غذاها و نوشیدنی های غنی شده مانند شیر یا ماکارونی غنی شده با ویتامین ها استفاده شود.

وی افزود: اگر سالمندان مشکل در بلعیدن غذا دارند، غذاها باید به شکل خرد شده و یا نرم و پوره شده استفاده شوند.

وی ادامه داد: همچنین باید دقت شود که در زمان غذا خوردن نیز باید بدن در وضعیت مناسب، در حالت نشسته و راست قرار داشته باشد.