محمداسماعیل شیخ‌قرایی، دبیر میز گردشگری دسترس‌پذیر:

تجهیزات استاندارد و مناسب‌سازی‌شده نیاز اول سالمندان در حوزه گردشگری است

به گفته دبیر میز گردشگری دسترس‌پذیر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گردشگری اثر مثبتی بر از بین رفتن موانع ذهنی- روانی میان سالمندان دارد، اما نظر به محدودیت‌های موجود برای سالمندان، در گردشگری سالمندی نیاز به تجهیزات استاندارد و مناسب‌سازی‌شده وجود دارد.

محمداسماعیل شیخ‌قرایی، دبیر میز گردشگری دسترس‌پذیر در گفتگو با «جوان» در تعریف سالمندی می‌گوید: تعریف ما از سالمند بر اساس تعریف سازمان ملل است که افراد بالای ۶۰ سال را سالمند می‌داند.

وی با تأکید بر مشابهت خصوصیات سالمندان با یکدیگر بیان می‌کند: نظر به افزایش سن سالمندان مشکلات جسمی بر آن‌ها عارض می‌شود که مشکلاتی را به دنبال دارد. در واقع چالش‌ها باعث می‌شود نگاه به سالمندان مختلف شود و همه با یکدیگر در یک گروه قرار گرفته نشوند.

شیخ‌قرایی مشکلات سالمندان را برمی‌شمرد و یادآور می‌شود: مشکلات عمومی سالمندان شامل مشکلات فیزیولوژی است و موانع روانی در سنین بالا وجود دارد که آن‌ها را دچار ترس و استرس می‌کند. همچنین چالش‌های اجتماعی باعث دوری‌گزیدن آن‌ها از جامعه می‌شود. از دیگر مشکلات موجود برای سالمندان ارتباط بین نسلی و نیز کنار آمدن با تکنولوژی‌های موجود است.

وی به بیان برخی ویژگی‌هایی که در دوره سالمندی بر افراد حادث می‌شود اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکلات مادی بسیاری به دلیل بیماری‌های کهنسالی سراغ سالمندان می‌آید و در کنار آن تنهایی به شدت افراد سالمند را آزار می‌دهد.

دبیر میز گردشگری دسترس‌پذیر وزارت میراث فرهنگی شادی را یکی از ملزومات دوران میانسالی دانست که برای تحقق آن متولیان امر باید موانع را به حداقل ممکن برسانند و ادامه داد: سالمندان همان کسانی هستند که در طول عمر خود مسافرت زیادی رفته‌اند و باتجربه هستند، در نتیجه زمان بیشتری برای اوقات فراغت نیاز دارند که نیازمند برنامه‌ریزی بر اساس صبر و آرامش است.

شیخ‌قرایی گردشگری را دارای اثرات مثبت در راستای از بین بردن موانع ذهنی- روانی میان سالمندان می‌داند و می‌گوید: گردشگری دسترس‌پذیر یعنی همه چیز برای افراد سالمند یا معلول دسترس‌پذیر باشد و مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی در این زمینه همه دولت‌ها موظف به فراهم کردن زیرساخت‌ها هستند.

وی وسایل نقلیه، مکان اقامتی، ساخت سرویس بهداشتی مناسب و در دسترس مطابق وضعیت جسمانی سالمندان را از جمله موارد مهمی تلقی کرد که باید در گردشگری سالمندان مورد توجه قرار گیرد.

به اعتقاد وی فراهم کردن زیرساخت‌های سفر فارغ از موضوعات مادی می‌تواند به سالمندان کمک کند سفر را انتخاب کنند.

شیخ‌قرایی به مثالی روشن در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر با افراد سالمند همسفر شده باشید، خواهید دید اکثر آن‌ها قبل از سفر با هر وسیله‌ای مایعات مصرف نمی‌کنند تا باعث زحمت خود و اطرافیان نشوند، در حالی که در سنین بالا نیاز به مصرف آب یا سایر مایعات زیاد است و چه بسا بسیاری از سالمندان نیازمند مصرف دارو هستند، اما محدودیت‌های سرویس بهداشتی جاده‌ای باعث می‌شود یا افراد سالمند رژیم غذایی بگیرند یا مایعات کمتری مصرف کنند.

وی گردشگری سالمندان را نیازمند تجهیزات استاندارد و مناسب‌سازی‌شده دانست و به «جوان» گفت: در حال حاضر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری سازمان بهزیستی درصدد است برای مقاصد گردشگری با نشان طلا و نقره ایجاد کند و چنانچه مقاصد گردشگری اعم از هتل یا رستوران و سایر تأسیسات و تفریحات قادر به کسب نمرات بالاتر شوند، مشمول گرفتن نشان طلا یا نقره خواهند شد و این یک سیاست تشویقی برای خدمات بهتر به سالمندان و معلولان است.

دبیر میز گردشگری دسترس‌پذیر وزارت میراث فرهنگی در پایان ضمن توصیه به سالمندان برای بهره‌مندی از مقاصد گردشگری خاطر نشان کرد: سالمندان باید مکان‌های مناسب با ظرفیت‌های مشخص را انتخاب و قبل از سفر حتماً با پزشکان خود مشورت کنند و سعی داشته باشند با افراد باتجربه مسافرت گروهی بروند. همچنین زمانبندی مناسب را انتخاب کنند و در زمان سفر برای دوری از هر گونه استرس، زودتر از موعد در مکان‌هایی همچون ترمینال و فرودگاه حضور داشته باشند. همچنین قطعات یدکی و وسایل شخصی همچون واکر و سمعک و کیت تست قند خون را حتماً به همراه داشته باشند.