مدیرکل بهزیستی استان همدان:

همدان / آغاز هفته تکریم سالمندان از هشتم مهرماه/ دستگاه های اجرایی پای کار باشند

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه هفته تکریم سالمندان از هشتم مهرماه آغاز می شود، خواستار همکاری مدیران دستگاه های اجرایی در راستای بزرگداشت هفته سالمند در استان همدان شد.

دکتر محمدمهدی شاهقدمی؛ مدیرکل بهزیستی استان همدان در دومین جلسه شورای ساماندهی امور سالمندان استان همدان که در سالن جلسات دفتر معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری همدان برگزار شد، عنوان کرد: هفته تکریم سالمندان از هشتم مهرماه آغاز می شود.

وی به تشریح عناوین روزشمار هفته تکریم و منزلت سالمندان پرداخت و گفت: روز شنبه ۱۴۰۲/۷/۸: مردمی سازی و تقویت سمن های حوزه سالمندی؛ روز یکشنبه ۱۴۰۲/۷/۹: حمایت های اجتماعی، اقتصادی و تکریم سالمندان؛ روز دوشنبه ۱۴۰۲/۷/۱۰: آموزش و توانمندسازی سالمندان؛ روز سه شنبه ۱۴۰۲/۷/۱۱: سیاست گذاری، راهبری و همکاری بین بخشی در امور سالمندان؛ روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۷/۱۲: رسانه، آگاهی بخشی، مطالبه گری، فرهنگ و گفتمان سازی؛ روز پنجشنبه ۱۴۰۲/۷/۱۳: دسترسی عادلانه به خدمات و روز جمعه ۱۴۰۲/۷/۱۴: مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه نام گذاری شده است. مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه شعار ملی روز جهانی سالمندان سال ۱۴۰۲: “تحقق وعده های اعلان جهانی حقوق سالمندان ” است، به تشریح وضعیت سالمندی و جمعیت در استان همدان پرداخت و خواستار همکاری مدیران دستگاه های اجرایی در راستای بزرگداشت هفته سالمند در استان همدان شد.

در ادامه جلسه، دکتر مهدی اخوان؛ مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان ضمن تشکر از اداره کل بهزیستی استان همدان در راستای برگزاری جلسات شورای ساماندهی سالمندان، پیگیری مصوبات و اقدامات صورت گرفته، عنوان کرد: باید اهداف برای ساماندهی امور سالمندان استان همدان به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مشخص و راهبردها تعیین گردد.

وی با اشاره به ضرورت پای کار آمدن شهرداری و بهره گیری از ظرفیت فرهنگسراها برای پیش برد امور مربوط به سالمندان، گفت: نیاز است در این زمینه شهرداری همدان وارد کار شود و از این ظرفیت برای توانمندسازی سالمندان استان همدان استفاده شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان با اشاره به اینکه در هفته بزرگداشت و تکریم مقام سالمندان تمامی دستگاه های اجرایی استان باید وارد کار شوند، اظهار کرد: تکریم بازنشستگان دستگاه های اجرایی، تهیه بنرها و نصب آنها توسط شهرداری در سطح شهر، ارائه خدمات توانبخشی، مشاوره ای، سلامت وغیره به سالمندان، برپایی میزخدمت به سالمندان در سطح استان همدان در این هفته، از جمله مواردی است که باید توسط تمامی دستگاه های اجرایی استان همدان در دستور کار باشد.

دکتر اخوان در ادامه صحبت های خود خواستار استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش و انجمن اولیا و مربیان مدارس در بحث فرهنگسازی و منزلت سالمندان در استان همدان شد.

در ادامه، دکتر نیاستی، مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به کاهش فرزندآوری اظهار کرد: باید توجه ویژه ای به موضوع مراقبین سالمندان در سرای سالمندان شود و از سویی نگاه ها به موضوع سالمندی عمیق باشد تا بتوان برنامه ریزی های بلندمدتی داشت. گفتنی است؛ در این جلسه گزارشی از عملکرد دستگاه های عضوشورای ساماندهی سالمندان استان همدان و کمیته های ذیل شورا شامل کمیته تخصصی سلامت سالمندان، کمیته تخصصی فرهنگی، پژوهش و آموزش و کمیته تخصصی رفاهی و حقوقی شورای سالمندان استان همدان و برنامه های پیشنهادی جهت گرامیداشت هفته سالمند توسط مهندس نوری؛ مسئول دبیرخانه ساماندهی سالمندان استان و شکیبا کولیوند؛ کارشناس دبیرخانه ساماندهی سالمندان استان همدان ارائه شد.