پوکی استخوان در کمین سالمندان است

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: پوکی استخوان در کمین سالمندان است. [divider] بابک عشرتی در گفت و گو با خبرنگار پانا، افزود: پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است که ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد. وی ابراز داشت: این بیماری در دوران یائسگی در زنان […]

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: پوکی استخوان در کمین سالمندان است.

[divider]

بابک عشرتی در گفت و گو با خبرنگار پانا، افزود: پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است که ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد.

وی ابراز داشت: این بیماری در دوران یائسگی در زنان بیشتر است، زیرا در این دوران استروژن در بدن زنان کم می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: همچنین کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین دی و استعمال دخانیات مانند سیگار باعث پوکی استخوان می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: در شرایط کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی، بدن این کمبود را از بافت‌های استخوانی می‌گیرد و این کار در طول زمان باعث فقر استخوان‌ها از لحاظ مواد معدنی و در نتیجه پوکی استخوان می‌گردد.

عشرتی بیان کرد: با بالا رفتن سن، تخریب بافت استخوانی بیش از ساخت آن می‌شود و با گذشت زمان و در دوران کهن سالی این عارضه بروز می‌کند.

وی ادامه داد: برخی از بیماری‌ها مثل پرکاری تیروئید، کم کاری غدد جنسی در طول زمان باعث پوکی استخوان می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک کم تحرکی یا کمبود وزن بیش از ۱۰ درصد نسبت به وزن دوران جوانی یا نمایه توده بدنی کمتر از ۱۹، زایمان های متعدد، عوامل وراثتی و اعتیاد به الکل را از دیگر علل ابتلا به پوکی استخوان عنوان کرد.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: برخلاف بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر که علائم و نشانه‌های متعددی دارند، پوکی استخوان یک بیماری خاموش و بدون علامت است و تا زمانی که یک شکستگی ایجاد نشود، خود را نشان نمی دهد.

دکتر عشرتی در پایان برگزاری برنامه های آموزشی برای گروه میانسالان و سالمندان در مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت، ارایه مقالات به رسانه ها و برگزاری کلاس های آموزشی برای پرسنل ادارات و کارخانجات از طریق هماهنگی با رابط سلامت و یا مشاور امور بانوان دستگاه مربوطه را از جمله اقدامات انجام شده مرکز بهداشت استان مرکزی برای پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

گفتنی است سازمان جهانی بهداشت بیماری پوکی استخوان را همراه با سکته قلبی، سکته مغزی و سرطان، چهار دشمن اصلی انسان در عصر حاضر عنوان کرده است.